0  |  4

چرا دوران دانشجویی بهترین زمان برای کارآفرینی است؟

چرا دوران دانشجویی بهترین زمان برای کارآفرینی است؟

علی رغم وجود کلاس‌ها، دوره‌های آموزشی، امتحانات و تکالیفی که پیش روی دانشجویان قرار دارد، راه‌اندازی کسب‌و‌کار در دوران دانشجویی، می‌تواند یک جرقه آینده‌ساز در ذهن آنها باشد. امروزه در اغلب کشورهای نوآور دانشجویان به‌دنبال یافتن راه‌هایی هستند که بتوانند ضمن اشتغال به تحصیل، مطالعات و آموخته‌های دانشگاهی‌شان را با مفاهیم کارآفرینی ترکیب کنند و نقشی نو دراندازند.

 البته چالش‌هایی در مسیرشان وجود دارد. یکی از نکات مهم در راه‌اندازی استارتاپ‌های موفق برخورداری از «سرعت» کافی است. اما تمام وقت بودن تحصیلات دانشگاهی این مسئله را با چالش جدی مواجه می‌کند. شاید این به معنای نه گفتن به شرکت در دورهمی‌های دوستانه، وقت گذراندن با همکلاسی‌ها و حتی نه گفتن به کسب‌و‌کارهای سازمانی و شرکت در رویدادهای اجتماعی باشد.

با این وجود، اگر مصمم هستید، کسب‌وکار خودتان را شروع کنید، دانشگاه می‌تواند بهترین مکان برای انجام این کار باشد.

در ادامه دلیل این امر را از زبان سه دانشجوی کارآفرین موفق می‌خوانیم:

۱.«اندرو كوزلوسكی» و استارتاپ "Brainz Power":

«كوزلوسكی» از 5 سال پیش به‌عنوان دانشجوی سال اولی 18 ساله در دانشگاه كالیفرنیای جنوبی استارتاپش را راه‌اندازی كرد. Brainz Power، روی داروهای تقویت حافظه و عملکردهای شناختی تمرکز دارد. هدف این استارتاپ تقویت تمرکز و حافظه افراد از طریق تقویت سلامت مغز به کمک ویتامین‌ها و مواد معدنی خاص است.

با گذشت چهار سال، این کسب و کار به درآمدی بالغ بر 250،000 دلار رسید. كوزلوسكی به سه دلیل دانشگاه را بهترین مکان برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار می‌داند که عبارت است از:

از سایر همسالان خود متمایز باشید:

هر ساله هزاران دانشجو از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شوند، با خواندن كتاب‌های مشابه‌، شرکت در دوره‌ّهای آموزشی مشابه، استادان مشابه و پشت سرگذاشتن امتحانات مشابه؛ اما تنها راه تمایز شما با سایر همکلاسی‌ها و همسالان‌تان در این است که با بهره‌گیری از دانش و آموخته‌های مشابه، بتوانید کسب‌و‌کار خودتان را راه‌اندازی کنید.

ایجاد مهارت‌های کلیدی زندگی:

 بسیاری از شرکت‌ها برای استخدام نیروی انسانی مورد نیازشان، دانش‌جویانی را مورد هدف قرار می‌دهند که در دوران تحصیل در دانشگاه توانسته‌اند کسب‌و‌کاری را راه‌اندازی کنند. زیرا آن‌ها می‌دانند چگونه ایده‌‌پردازی کنند، استراتژی‌ها را توسعه دهند و به اجرا درآورند، رفتار مشتریان را مهندسی معکوس کنند و حتی برای‌ محصول‌شان بازارسازی کنند.  

در واقع مهارت‌هایی که به‌عنوان یک کارآفرین جوان به‌دست می‌آورید، شما را برای موفقیت بیشتر در زندگی آماده می‌کند، چه در مسیر کارآفرینی به راه خود ادامه دهید و چه به‌عنوان نیروی کار جدید به سازمان بزرگ‌تری بپیوندید.

تخصص در دستان شماست:

کوزلوسکی می‌گوید: «دانشگاهی که من در آن درس خواندم از نظر وجود اساتید و مربیان آموزش دیده در حوزه کارآفرینی فوق العاده بود. من می‌توانستم با هر استادی که در زمینه کارآفرینی و راه‌اندازی کسب‌و‌کار تبحر داشت به راحتی ملاقات و مشورت کنم؛ صرف نظر از اینکه با او درسی را گذرانده بودم یا خیر. شما باید از این منابع نهایت استفاده را ببرید. در غیر اینصورت پس از فارغ التحصیلی باید ریسک از دست دادن گزینه‌ها و فرصت‌های گذشته را به جان بخرید.»

  «دانشگاه یکی از معدود مکان‌هایی است که می‌توانید در هر زمان با دانشجویان گفتگو کنید. این به معنی بازخورد نامحدود و دسترسی عالی به کاربران بالقوه است.»  

۲. «سیدنی لیو» و استارتاپ "Commaful"

لیو همزمان با تحصیل علوم رایانه و کسب‌وکار در دانشگاه، «کمافول» را با یکی از دانشجویانش به نام «رایان چوی» هم‌بنیان‌گذاری کرد.

علاقه مشترک آنها به خواندن و نوشتن و کمبود وقت‌شان برای قرار دادن این سرگرمی‌ها در برنامه‌ زمان‌بندی روزانه باعث شد تا برای به اشتراک گذاشتن و کشف داستان‌هایی که درآمدی معادل 30،000 دلار دارند، پلتفرم آنلاین فراهم کنند.

دلایل «لیو» برای اینکه دانشگاه بهترین مکان برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار است، عبارتند از:

بستری آماده از کاربران بالقوه:

لیو می‌گوید: «دانشگاه یکی از معدود مکان‌هایی است که می‌توانید در هر زمان با دانشجویان گفتگو کنید. این به معنی بازخورد نامحدود و دسترسی عالی به کاربران بالقوه است.»

آزمون و خطا بلامانع است:

لیو می‌گوید: «کامفول اولین ایده‌ای نبود که من در دانشگاه روی آن کار کردم. همچنین اولین ایده‌هایی که دانش جویانم روی آن کار کردند، با شکل گیری یک استارتاپ متوقف نشدند. بلکه آنها بعدها هم روی توسعه این ایده‌ه‌ها و استارتاپ‌ها تمرکز کردند.»

ما توانستیم ایده‌های زیادی را امتحان کنیم و از آنها بیاموزیم. در واقع هر پروژه جدیدی که انجام می‌دادیم به ما درس‌های جدیدی می‌آموخت.»

چرا دوران دانشجویی بهترین زمان برای کارآفرینی است

دسترسی به فارغ التحصیلان:

لیو می‌گوید: «مواقعی بود که نمی‌توانستم تخصص لازم را از میان اساتید پیدا کنم. درحالی‌که تخصص یا مهارتی خاص برای کسب و کار ما بسیار مهم و حیاتی بود. اینجا بود که شبکه فارغ التحصیلان شروع به کار کردند». لیو از LinkedIn استفاده کرد و سعی کرد متخصصانی را در رشته‌های مورد نیاز از میان فارغ التحصیلان پیدا کند.

۳. «آدام بارلو» و استارتاپ “Simply Trios”

«بارلو» هم‌زمان با تحصیل در رشته جغرافیا در دانشگاه کمبریج، شرکت شیرینی‌پزیش را راه‌اندازی کرد. محصول این استارت‌آپ نوعی شیرینی سرد شده به نام “Trio” بود که ترکیبی بود از ترافل شکلات، خمیر توپی کوکی و خمیر کیک.  

او توانست با استفاده از کمک هزینه تحصیلی و پس‌انداز شخصی خود، کسب و کارش را تأمین مالی کند. به علاوه با دریافت حمایت بیشتر مالی از پدر و مادرش تقریبا توانست تا ۲۰۰۰ پوند بودجه مورد نیاز برای شروع کسب و کارش را افزایش دهد.

اندازه این کسب و کار اکنون نسبت به زمان راه‌اندازی آن تقریبا ۴ برابر شده است. گردش مالی آن ۴۰۰۰۰ پوند در سال است که از این مقدار تقریبا ۲۵۰۰۰ پوند آن سود کسب و کارش محسوب می‌شود.

دلایل «بارلو» برای اینکه دانشگاه بهترین مکان برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار است، عبارتند از:

دسترسی به مهارت‌ها

بارلو می‌گوید: «حضور در دانشگاه زمان بسیار خوبی برای شروع کار بود زیرا من با دامنه وسیعی از افراد با استعداد، خلاق و ماهر محاصره شده بودم. حضور در چنین فضایی به‌ویژه زمانی ارزشمند است كه درحال طراحی وب سایت، لوگو و ... هستیم. افراد غالبا از انجام چنین کارهایی چه به صورت رایگان، چه از روی علاقه شخصی و چه با هدف کسب تجربه استقبال می‌کنند.»

بارلو با انجام چنین اقداماتی توانست حدود 1500 پوند در کسب و کارش صرفه جویی کند.

نگرانی‌های مالی کمتر

«شاید چندان منطقی به نظر نرسد اما شروع به کار در دانشگاه از نظر مالی بسیار مقرون به صرفه است. من از دریافت تسهیلات دانشگاهی برای کمک به شروع کسب و کارم استفاده کردم و نرخ بهره آن بسیار پایین بود. نگران پرداخت کرایه و قبض‌های پرداختی نبودم زیرا در طول ترم در خوابگاه دانشجویی اقامت داشتم و تعطیلات را هم در خانه سپری می‌‌کردم.»

بارلو در ادامه می‌گوید: «من فکر می‌کنم راه‌اندازی کسب‌و‌کار بعد از اتمام دانشگاه خیلی سخت‌تر خواهد بود زیرا هزینه‌های زیادی وجود دارد که اکنون به‌عنوان دانشجو نگران آنها نیستم.»

ارزش برند

بارلو می‌گوید: «تجلیل از راه‌اندازی کسب‌و‌کار در دانشگاه قطعاً بر شهرت و ارزش برند کسب و کار می‌افزاید.»

به‌علاوه او معتقد است: «ارزش برند در کنار ارتباطات دانشجویی مثل ارتباط با کارکنان بخش‌های اجرایی و انجمن‌های مختلف، می‌تواند امکان دریافت سفارش‌های بزرگ‌تر را برای برگزاری همایش‌ها، کنفرانس‌ها، دورهمی‌‌های فارغ التحصیلان و ... در مقایسه با کسب‌و‌کارهای معمول خارج از جامعه دانشگاهی بسیار آسان‌تر ‌کند.»

راه‌اندازی و توسعه کسب‌و‌کار خود را از اینجا آغاز کنید

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

برگرفته از سایت forbes.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com