0  |  1

چگونه زبان بدن به درک هوش هیجانی افراد کمک می‌کند؟

چگونه زبان بدن به درک هوش هیجانی افراد کمک می‌کند؟

هوش هیجانی شامل خودآگاهی احساسی، مدیریت عواطف و توانایی خواندن و مدیریت احساسات دیگران است. بیش از نیمی از ارتباطات ما غیرکلامی و به صورت زبان بدن است. اولین تحقیقات در مورد بیان احساسات انسانی توسط «چارلز داروین» انجام شد. این تحقیقات نشان داد که در جهان، عواطف بشری به صورت مشابه ابراز می‌شوند و احتمالا خواندن این احساسات و عواطف ابراز شده از چهره افراد شروع می‌شود.

تست هوش هیجانی «MSCEIT» با خواندن چهره‌هایی که عواطف مختلف را نشان می‌دهند، احساسات را شناسایی می‌کند. بعد از آن درباره توانایی در شناسایی احساسات، درک علل و نحوه استفاده از آن  همچنین حل مسئله به کمک احساسات و ... گزارش می‌دهد و «احساسات» را با فرایند «تفکر» می‌آمیزد.

اما چرا فردی که می‌تواند احساسات خود را از طریق زبان بدن ابراز کند و احساسات دیگران را از طریق زبان بدن‌شان بخواند، دارای ویژگی‌های مهم موفقیت در زندگی شخصی و حرفه‌ای است؟ به این دلیل است که هوش هیجانی پیش‌بینی کننده موفقیت در زندگی و حرفه است.

در ادامه به بعضی از کاربردهای خواندن زبان بدن در درک هوش هیجانی اشاره می‌شود:

۱. برقراری ارتباط با دیگران:

تحقیقات نشان می‌دهند که ارتباطات غیرکلامی بیش از 50 درصد کل ارتباطات روزمره را شامل می‌شود. ممکن است فرد در خواندن ارتباطاتِ فراتر از کلام در مخاطب و همچنین برقراری ارتباط به کمک زبان بدن ناتوان باشد. بنابراین نیمی از ارتباط از یک سو و نیم دیگر آن در بخش دیگر دچار آسیب شده و در این صورت در انتقال پیام اختلال جدی وارد می‌شود.

۲. ایجاد زمینه‌ای برای درک کلام:

زبان بدن پیش زمینه‌ای برای درک کلمات استفاده شده فراهم می‌کند. وقتی کلمات به کار رفته با زبان بدن شخص مغایرت داشته باشند، ‌نشان از یک نکته قابل تامل دارد. یک روانشناس، مربی و مشاور سازمانی در این باره می‌گوید: «در اغلب فرآیندهای درمانی با این مورد مواجه می‌شوم. ممکن است از مراجعم درباره احساسش بپرسم. مثلا از او بپرسم امروز حالت چطور است؟ و او پاسخ می‌دهد «خوب»، اما سرش را به گونه‌ای تکان می‌دهد که کلامش را نقض می‌کند. در چنین شرایطی این من هستم که باید تناقض موجود را بیشتر بررسی کنم. 

  «هوش هیجانی پاسخی احساسی است که هرکس، در هر سنی می‌تواند آن را بیاموزد.»  

۳. ایجاد همدلی:

زبان بدن به ارتباط گرفتن با افراد و نیازهای آن‌ها کمک می‌کند. این افراد می‌توانند یکی از اعضای خانواده‌، دوستان‌، همکاران یا مشتریان شما باشند. در کسب‌و‌کارهای مختلف کسی که به‌شکل منحصر به فرد نیازهای مشتری را می‌خواند، درک می‌کند و سپس به آن‌ها می‌پردازد، موفق‌ترین فرد در آن کسب‌و‌کار خواهد بود.

۴. مراقبت مناسب:

بعضی اوقات افراد قادر به بیان احساسات خود به وسیله کلمات نیستند. شاید این افراد EQ پایینی داشته باشند. شرایط پزشکی و روانی در بعضی بیماری‌های خاص مانند بیماری آلزایمر، زوال عقل و افسردگی باعث می‌شود افراد نتوانند و یا نخواهند با استفاده از کلمات ارتباط برقرار کنند. مراقبت مناسب از چنین افرادی نیازمند خواندن مناسب زبان بدن‌شان است.

چگونه زبان بدن به درک هوش هیجانی افراد کمک می‌کند؟

۵. موفقیت شغلی:

موفقیت صاحبان مشاغلی مانند بازپرسان، کارآگاهان ویژه، مصاحبه‌کنندگان شغلی، مصاحبه‌کنندگان اداره مهاجرت و امنیت فرودگاه مستلزم مهارت بالایی در خواندن زبان بدن است. صاحبان این مشاغل فرصت کوتاهی برای مشاهده یا تعامل با شخص در اختیار دارند. آن‌ها درطی این لحظات باید عواطفی مانند ترس، اضطراب یا فریب را تشخیص دهند که ممکن است منجر به سوالات بعدی شود.

بیشتر بخوانید: 7 سوال تعيين کننده هوش هيجانی

۶. تاثیر و نفوذ بر دیگران:

توانایی تأثیرگذاری در افراد، نیازمند استفاده خوب از زبان بدن خود و خواندن صحیح زبان بدن دیگران است. صاحبان مشاغل تأثیرگذاری مانند بازاریابان، وکلا، والدین یا مدیران ارشد صرفاً به دلیل قدرت استدلال خود در کسب و کارشان موفق نمی‌شوند، بلکه توانایی ترسیم خواسته مورد نظر را دارند.

خبر خوب این است که هوش هیجانی شامل پاسخی احساسی است که هر کسی، در هر سنی می‌تواند آن را بیاموزد.

مترجم: نازنین توکلی (کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی)

برگرفته از سایت businessdailyafrica.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com