0  |  3

کارآفرینی اکتسابی است نه ژنتیکی

کارآفرینی اکتسابی است نه ژنتیکی

یک روانشناس بالینی و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه زندگی کارآفرینانه یک سبک زندگی است و نمی توان آن را فقط در کسب و کار خلاصه کرد، اظهار کرد: افراد کارآفرین یک انضباط عملی دارند که در همه ابعاد زندگی شان نمودار است و این سبک آنها را موفق می‌کند.
سیما فردوسی در نشست زن، مشارکت تولید که با حضور جمعی از بانوان کارآفرین اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: کارآفرینی ژنتیکی نیست، بلکه اکتسابی است و همه می توانند یاد بگیرند.
وی با اشاره به ویژگی هایی که یک فرد را کارآفرین می کند، افزود: این افراد میل زیادی به موفقیت دارند، هدف گرا حرکت می‌کنند، به صورت علمی سازمان دهی می کنند، مسئولیت پذیرند و از شکست ها برای قدم برداشتن در مسیر موفقیت های بعدی استفاده می کنند.
به گزارش ایسنا، این روانشناس بالینی با تاکید براینکه افراد کارآفرین با مدیریت صحیح و استفاده بهینه از فرصت ها، موجب پیشرفت خود و جامعه شده و دستاوردهای ارزشمندی به جامعه اضافه می کنند، افزود: صفت هایی مانند تحمل استرس و سختی بالا، ادراک واقع بینانه و شناخت درست از وقایع، خلاقیت در تفکر، تصمیم گیری درست و سریع، داشتن شخصیت سالم و توانایی تنظیم هیجانی بالا، به افراد کارآفرین قدرت ریسک پذیری بالایی می دهد تا هیجان ترس را به خوبی مدیریت و تنظیم کنند.
وی مهارت برقراری ارتباطات مناسب را از دیگر ویژگی های مهم کارآفرینان برشمرد و تأکید کرد: این افراد انعطاف پذیری بالایی دارند تا بتواند با طیف های مختلف، ارتباطات موفقی برقرار کنند.
وی با تاکید براینکه افراد سالم رضایت مندی نسبی از زندگی دارند و سعی می کنند که این رضایت را بیشتر کنند، افزود: این افراد در زمان حال و تصمیم گیری برای آینده به سر می برند، تفکر قبل از عمل دارند و حرف و عملشان یکی است و قابل اتکا و اعتماد اند.
فردوسی در همین حال به ویژگی افراد ناسالم اشاره و اظهار کرد: این افراد بدون فکر عمل می کنند و هیجاناتی مثل خشم، اضطراب، ترس، اندوه و شعف را کنترل نمی کنند و هیجان و اندوه مهار نشده موجب افسردگی می شود.
اهمیت بهداشت و سلامت روان در کارآفرینی
این استاد روانشناسی بالینی بهداشت و سلامت روان را در کارآفرینی بسیار مهم دانست و افزود: بهداشت روانی علمی است که می گوید چگونه زندگی کنیم و شامل سه سطح پیشگیری است. سطح اولیه افزایش آگاهی و دانش در هر زمینه ای و سپس استفاده عملیاتی از دانش است، پیشگیری ثانویه تشخیص به موقع و اقدام فوری برای درمان، اصلاح سریع و مزمن نشدن مشکلات و پیشگیری ثالث یعنی اگر مشکلی به وجود آمد و ما تشخیص دادیم و آن را حل کردیم به زندگی و مسیرمان ادامه دهیم و به خاطر مشکلات پیش آمده دست از تلاش نکشیم.
این دکترای روانشناسی بالینی، وجود علت برای همه پدیده ها، در نظر داشتن تمام ابعاد یک موضوع در هنگام تصمیم گیری، شناخت انگیزه ها و تقویت آنها را از اصول بهداشت روانی برشمرد و ادامه داد: جسم و روان دو عنصر منفک نیستند و روی هم تاثیر متقابل دارند، بنابراین رفتاری که از انسان سر می زند تابع تمامیت وجود اوست.
از ابتدا بر روی اعتماد به نفس فرزندانمان کار کنیم
فردوسی در ادامه با تاکید بر لزوم ایجاد اعتماد به نفس در فرزندان از ابتدای زندگی، گفت: ما باید از همان ابتدا بر روی اعتماد به نفس فرزندانمان کار کنیم، چراکه یکی از علل اصلی شکست دختران در تحصیل و کار کمبود اعتماد به نفس است. اعتماد به نفس یعنی رضایت از خود، درحالی که عمل های جراحی زیبایی پی در پی نشان دهنده این است که نارضایتی از خود به اوج رسیده و اعتماد به نفس به شدت پایین است که ایران بزرگترین وارد کننده لوازم آرایشی است.
این استاد دانشگاه با تأکید براینکه اگر بین خود واقعی با خود ایده آل فرد فاصله زیادی به وجود آید، اعتماد به نفس فرد به شدت پایین می آید، افزود: خوشبختانه این مهارت ها اکتسابی است و در همه جای دنیا مهارت های زندگی که تعدادشان هم خیلی زیاد است ازجمله مهارت حل مساله، کنترل خشم، تصمیم گیری، قدرت نه گفتن، رویارویی با فشارها و استرس ها و مسائل زندگی به خانواده ها آموزش داده می شود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com