0  |  10

مثل «طراح محصول» فکر کنید تا نوآور شوید

مثل «طراح محصول» فکر کنید تا نوآور شوید

شما به عنوان رهبر یک استارتاپ یا کسب‌وکار کوچک، این فرصت را دارید که انتخاب‌های جسورانه‌ای داشته باشید. انتخاب‌هایی که شما را یک قدم جلوتر از بازار ببرد و کاری کند که مشتریان همیشه به کسب و کار شما نیاز داشته باشند. کاری که بسیاری از رهبران نوآوری در جهان از جمله «استیو جابز» انجام می‌دادند. آنها مثل طراح «وب سایت» یا «طراح محصول» فکر می‌کردند.

اما یک «طراح» چگونه فکر می‌کند؟

کاری که «طراح» انجام می‌دهد به تصویر کشیدن آینده است. قدرت تجسم آینده، عنصر ارزشمندی ست که تفکر طراحی برای رهبران کسب و کار به ارمغان می‌آورد.

طراح برای هر مسئله‌ای دو دیدگاه اصلی دارد:

  • همدلی
  • خلاقیت

برای ابداع آینده‌ای که وجود ندارد، باید کاملا درک کنید که امروز افراد چه کاری انجام می‌دهند و بتوانید آن را در ذهن خود مجددا به تصویر بکشید. شما باید مشتریان خود را به اندازه کافی خوب بشناسید تا بتوانید دغدغه آنها را به درستی پیدا کنید. همچنین خلاق باشید تا بتوانید راه حل مناسب را پیدا کنید.

در ادامه به چهار نکته که کمک می‌کند مانند یک طراح فکر کنید و خالق نوآوری در صنعت خود باشید، می‌پردازیم:

۱. مشاهده مشتریان از جنبه‌های بیشتر:

اگر می‌خواهید نوآوری کنید، از مرحله تحقیقات بازار سریع‌ةر عبور کنید. تحقیقات بازار کمک چندانی به نوآوری نخواهد کرد؛ تنها کاری که می‌کند کمک به پیشرفت‌های جزیی در محصول است.

درعوض، سعی کنید با مشتریان خود آشنا شوید و انها را بشناسید. رفتار آنها را در خانه، محل کار و حتی در حال رفت و آمدهای روزانه مشاهده کنید. فرض کنید یک متخصص «مردم شناسی» هستید. شما به دنبال کاهش یا حذف فرایندهایی هستید که زمان را هدر می‌دهند و افرادی که با طرح‌های ضعیف خود را تطبیق دادند. هر یک از اینها فرصتی برای نوآوری است.

۲. تشخیص درست مساله:

در اغلب موارد افراد در حال یافتن راه‌حلی برای مساله‌‌ای هستند که به اشتباه تشخیص داده شده است. برای حل مسائلی که مشتریان شما قادر به بیان آن نیستند- همانطور که استیو حابز بارها و بارها این کار را انجام می‌داد- از همه داده‌هایی که در طول مشاهدات‌تون یافتید، استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: عاشق مسئله باشید، نه راه حل‌تان

به‌عنوان مثال، یک سازمان غیردولتی در نپال از دانش جویان پزشکی خواست برای نوزادان نارس یک دستگاه انکوباتور طراحی کنند. وقتی دانشجویان برای بازدید به بیمارستان‌ها رفتند، متوجه شدند بیمارستان‌ها مجهز به انکوباتورهای پیشرفته هستند. با این وجود بچه‌‌ها در کلبه‌ها و خانه‌های کوچک به دنیا می‌آیند.

دانشجویان برای اینکه مشکل واقعی را حل کنند، دستگاه‌هایی برای حمل نوزادان نارس با قیمت کم طراحی کردند تا به والدین آنها کمک کنند نوزادان نارس‌شان را به بیمارستان منتقل کنند.

۳. طوفان فکریِ صدها ایده:

هنگامی که مساله را به درستی شناسایی کردید، اجازه دهید افکار و تخیلات‌تان به هر سویی برود. معمولا افراد تمایل دارند خیلی سریع به سمت راه‌حل‌ها سوق پیدا کنند. بلافاصله به این فکر می‌کنند که چگونه خدمات و محصولات فعلی را با مسائل شناسایی شده تطبیق دهند. در نتیجه با تکیه به دانسته‌های‌شان به سرعت طوفان مغزی را کاهش می دهند.

به اعضای تیم‌تان اجازه دهید، آزادانه هرچیزی را تصور کنند. به آنها این آزادی را بدهید که بدون محدودیت به هر ایده‌ای بیندیشند. به ایده‌هایی توجه کنید که هیچ تصوری از نحوه اجرای آن‌ها ندارید، یا درحال حاضر با تخصص فعلی شرکت شما مطابقت ندارد. برای موفقیت، ممکن است لازم باشد شرکت خود را بازمهندسی کنید.

بیشتر بخوانید: 4 راهکار برای مشارکت کارمندان در خلق ایده های نو

احتمالا برای شما ترسناک است، اما آماده باشید. کسانی که طوفان فکری را انجام می‌دهند، همان افرادی خواهند بود که مسائل واقعی را حل کرده و در نهایت موفق می‌شوند. 

  «به افراد تیم تان این آزادی را بدهید که بدون محدودیت به هر ایده‌ای بیندیشند. به ایده‌هایی توجه کنید که هیچ تصوری از نحوه اجرای آن‌ها ندارید، یا درحال حاضر با تخصص فعلی شرکت شما مطابقت ندارد.»  

4- ایجاد و آزمایش نمونه‌های اولیه ساده:

ایده‌های جالب را در نظر داشته باشید. سپس نمونه‌های اولیه ساده‌ای بسازید و آنها را با افرادی که مشاهده کردید به اشتراک بگذارید. از اسکرین شات،‌ نمونه‌های مقوایی محصول و یا از اپ‌های اولیه و آزمایشی استفاده کنید. در واقع می‌خواهید به افراد چیزهایی را نشان دهید که ظاهرا کامل نیستند. درنتیجه آنها واکنش صادقانه‌تری نشان می‌دهند.

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

برگرفته از سایت entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com