0  |  3

فرصت‌‌های کسب و کار در گردشگری ماجراجویانه

فرصت‌‌های کسب و کار در گردشگری ماجراجویانه

با ورود فناوری به دنیای کسب و کار جوانان امروز بیش از پیش علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ماجرجویانه هستند. با توجه به نتایج پژوهش‌های انجام شده در سال 2016، صنعت گردشگری یکی از بزرگ‌ترین کارفرمایان جهان است چراکه موجبات اشتغال افراد زیادی (ازهر یازده نفر، یک نفر) را فراهم می‌کند. پیش بینی می‌شود این آمار تا سال 2030 به‌صورت تصاعدی افزایش یابد.

کسب‌و‌کارهای گردشگری هر ساله حدود 70٪ رشد می یابد. طی چند سال گذشته، تغییرات عمده‌ای در علاقه و سلیقه مسافران مشاهده شده است. از گردشگری قومی و فرهنگی گرفته تا تجربه‌های ماجراجویانه که شامل کشف مناطق دور افتاده، منزوی و جستجو برای ناشناخته‌هاست. گردشگری ماجراجویانه به عنوان سفر یا توری تعریف می ‌شود که دربرگیرنده محیط طبیعی، فعالیت‌های بدنی و مفاهیم فرهنگی است.

فعالیت‌های ماجراجویانه از جمله «بانجی جامپینگ»، «کوه‌نوردی در ارتفاعات بالا»، «سافاری در حیات وحش»، «قایق‌رانی تک نفره در رودخانه» و ... باتوجه به علایق و توانایی‌های جسمی افراد دسته بندی می‌شوند. این فعالیت‌‌ها طیف گسترده‌ای از مسفران ماجراجو را به خود جلب می‌کند. به علاوه به بهبود اقتصاد محلی و امکان ایجاد الگوهای پایدار کمک می‌کند. صنعت گردشگری ماجراجویانه فرصت‌های شغلی بسیاری را برای کارآفرینان جوان و مشتاق فراهم کرده است.

گردشگری ماجراجویانه و سرمایه‌گذاری‌های کارآفرینانه:

۱.فرصت کارآفرینانه: راه اندازی کسب و‌کارهای محلی:

با توجه به رونق فرهنگ سفرهای ماجراجویانه، افراد بومی هر منطقه می‌توانند کسب و کار کوچک خود را با مشاغلی چون تولید و عرضه صنایع دستی، غذاها و نوشیدنی‌های سنتی، حمل و نقل و راهنمایی گردشگران آغاز کنند. این کسب و کارهای نوپا، همزمان با افزایش یافتن تعداد مسافران، می‌توانند با شركت‌های مبتنی بر فناوری نیز همکاری و شراکت خود را آغاز و در نهایت رشد بیشتری را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید: ۵ اصل مهم برای موفقیت در کارآفرینی روستایی

این روزها مسافران ماجراجو تمایل به تجربه یک احساس اطمینان‌بخش از مکانی که به آن سفر می‌کنند، دارند. حاضرند در خانه‌های مردم محلی سکنی گزینند و در کنار آن‌ها بر سر یک سفره از چشیدن طعم غذاهای سنتی لذت ببرند. Airbnb نمونه خوبی از یک بازار میهمان نوازی است که شخصاً مسافران را به افراد بومی هر منطقه وصل می‌کند. کارآفرینان جوان به‌عنوان واسطه میان آن‌ها هستند و از فناوری استفاده می‌کنند تا برای شرکت خود درآمدزایی کنند. آن‌ها به افراد محلی امکان کسب درآمد می‌دهند و تجربیات ارزشمندی را نیز در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

۲. فرصت کارآفرینانه: تورهای فناورانه پیشرفته و آژانس‌های مسافرتی:

راه اندازی تورهای ماجراجویانه و آژانس‌های مسافرتی به منزله کسب‌وکاری سودمند در سراسر جهان است. آژانس مسافرتی که دارای قابلیت‌های فناورانه پیشرفته باشد، بتواند سفر به مکان‌های بکر را با هزینه‌های مقرون به صرفه پیشنهاد دهد و نیز گزینه‌هایی برای اسکان و حمل و نقل مسافران ارایه دهد، مورد توجه اغلب گردشگران قرار می‌گیرد.

تورهای ماجراجویانه و بازار مسافرت‌های آنلاین می‌تواند در یک شبکه به صورت متمرکز یا غیرمتمرکز اطلاعات را به اشتراک بگذارند. به گونه‌ای که اطلاعات در دسترس همه اپراتورها قرار گیرد.

آن‌ها می‌توانند اطلاعات مربوط به بسته‌های تورهای ماجراجویانه را ارایه و به روزرسانی‌های لازم را در زمان‌های واقعی انجام دهند. همچنین تورهای فناورانه می‌توانند از بلاکچین برای تقویت امنیت داده‌های به اشتراک گذاشته شده کاربر در وب سایت‌های خود مثل جزئیات معاملات و هر نوع انتقال مالی استفاده کنند.

کلیه اطلاعات رد و بدل شده توسط ارائه دهنده خدمات و مشتریان رمزگذاری می‌شود و به لحاظ امنیت از مصونیت کافی برخوردار است. فناوری، ارتباط بین ارائه دهنده خدمت و مشتری را بدون تحمیل هزینه‌های اضافی ممکن می کند.

فرصت‌های کارآفرینی در گردشگری ماجراجویانه

۳. فرصت کارآفرینانه: تهیه و تجهیز وسایل حمل و نقل

وقتی صحبت از سفرهای ماجراجویانه می‌شود، دسترسی انحصاری به مکان‌های دورافتاده و بکر چیزی است که بیشترین علاقه مسافران را به خود اختصاص می‌دهد. شرکت‌‌هایی که بتوانند جابجایی در چنین مکان‌های دوردستی را از طریق جت‌های خصوصی، قایق‌ها و وسایل نقلیه به همراه تجهیزات ایمنی امکان پذیر کنند‌، به‌راحتی قابل دسترس نیستند. از این رو جوانان می‌توانند در این زمینه فرصت‌های شغلی خوبی را کشف کنند.

۴. فرصت کارآفرینانه: بازاریابی دیجیتال در گردشگری ماجراجویانه

طبق یک مطالعه در حوزه بازار گردشگری ماجراجویانه، میانگین سنی افراد ماجراجو 36 سال برآورد شده است. با توجه به این عدد می‌توان گفت آن‌ها جوان‌تر از مسافران غیرماجراجو هستند. این مسافران جوان برای برنامه‌ریزی سفرهای ماجراجویانه خود از پلتفرم‌های رزرو آنلاین به دلیل انتخاب محصول، سهولت استفاده، کارآیی و دریافت بهترین قیمت در دسترس استفاده می‌کنند.

اما از آنجا که این رقابت به‌صورت آنلاین باید به دقت انجام شود، لازم است یک شرکت بازاریابی دیجیتال با تخصص در فروش محصولات گردشگری ماجراجویی استخدام شود. جایی که شرکت بازاریابی دیجیتال بتواند مراقب ترندها و تقاضای محصولات باشد، گردانندگان تور می‌توانند بر کم و کیف عرضه خدمات نظارت کنند.

 بازاریابان دیجیتال با توجه به ارزیابی حجم جستجو برای مقصدهای ماجراجویانه، استراتژی SEO خود را تدوین می‌کنند. باتوجه به تجربیات مشترک ماجراجویان در رسانه‌های اجتماعی، بازاریابان می‌توانند پیشنهادهایی را برای ارائه خدمات به مسافران ارائه دهند. بنابراین، بازاریابی دیجیتال پتانسیل بسیار خوبی در بخش گردشگری ماجراجویانه دارد.

در سال 2016، بازار جهانی گردشگری ماجراجویانه ارزش 444850 میلیون دلار را در اختیار داشت و پیش بینی می‌شود تا سال 2023 به 1335738 میلیون دلار برسد. در چنین بازاری، کارآفرینان جوان می‌توانند فرصت‌های مناسب که منجر به رشد کلی بازار گردشگری ماجراجویانه می‌شود را شناسایی و کشف کنند.

برگرفته از entrepreneur.com

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com