1  |  3

چرا در تیم خود به تنوع نیاز داریم و چگونه می‌توانیم آن را ایجاد کنیم؟

چرا در تیم خود به تنوع نیاز داریم و چگونه می‌توانیم آن را ایجاد کنیم؟

وقتی درک کنید وجود تیم متنوع چقدر برای کسب و کار شما مفید است و ایجاد آن چقدر آسان است، می‌توانید تفکر خود را درباره تنوع تیم های کسب و کارتان به روز رسانی کنید.

دلیل اهمیت تنوع:

ثابت شده است که شرکت‌های متنوع‌تر، اغلب نوآورتر و خلاق‌تر هستند. دلیل اصلی اینکه شما به بهره‌وری و افزایش خلاقیت دست می‌یابید این است افرادی با سبک زندگی‌های مختلف را گرد هم جمع می‌کنید. این افراد پس‌زمینه‌ها و تجربیات متنوعی دارند و هر کدام روش‌های منحصر به فردی برای بهبود محصولات و خدمات شما خواهند داشت.

تیم‌های متنوع، ایده‌های وسیع‌تر و دیدگاه‌های جدیدی را به ارمغان خواهند آورد. کار برای گروه‌های متنوع و جدید کارمندان تان نیز بسیار مطلوب‌ و مولد خواهد بود. داشتن تیم‌های متنوع به شما کمک می‌کند استعدادهای برتر را حفظ و تصویر برند خود را تقویت کنید. همچنین سودآوری را افزایش دهید.

در ادامه هشت روش را مطرح می‌کنیم تا بتوانید یک تیم بسیار متنوع داشته باشید:

1 . از ابتدا در مورد تنوع بیندیشید:

البته در اینجا منظور فقط تنوع نژادی، ملیتی، سنی و جنسیتی نیست. اینها بسیار مهم هستند و باید از آنها استفاده شود ولی علاوه بر آنها تنوع شناختی و تنوع شخصیتی را نیز باید مورد توجه قرار داد.

2 . تمام جنبه‌های تنوع را بررسی کنید:

 فکر کنید که واقعا تنوع برای شما به چه معنا است. اگر به جنسیت، نژاد یا حتی مذهب فکر کنید اشتباه نکرده‌اید، ولی ما اغلب سایر جنبه‌ها مثل سن، معلولیت، زبان، شخصیت، و جنسیت را نادیده می‌گیریم.

اینها تنوع ذاتی هستند، ویژگی‌هایی که ما با آنها متولد شده‌ایم. اما تنوع اکتسابی هم وجود دارد، مثل روش‌های تفکر حاصل از تجربه. این نوع تنوع نیز بسیار مهم است. یک مثال از این مورد صلاحیت میان‌فرهنگی است. باید از این حقیقت آگاه باشید که تنوع می‌تواند به تعارض‌هایی بین تیم شما منجر شود، بنابراین باید برای این موضوع آمادگی داشته باشید. مثلا روانشناسان به احتمال زیاد تمایل دارند با روانشناسان دیگر ارتباط برقرار کنند و مهندسان تمایل دارند با سایر مهندسان در ارتباط باشند. تفاوت‌های سنی یا پیشینه اجتماعی اقتصادی ممکن است روحیه‌ی تیم و بحث‌های باز را تضعیف نمایند.

 بررسی تمام جنبه‌های تنوع، تضمین خواهد کرد که هیچ کس کنار گذاشته نشده و اعضای تیم با همدیگر بهتر کار می‌کنند. بنابراین برای ایجاد دیدگاه متنوع برای شرکت خود برنامه‌ریزی کنید.

3 . استراتژی استخدام خود را بهبود ببخشید:

حتی اگر تنوع را بخشی از فرهنگ خود کرده‌ باشید اگر نتوانید یک نیروی کار متنوع‌تر را جذب کنید فایده‌ای نخواهد داشت. اولین جایی که باید از آنجا شروع کنید این است که با استفاده از روش‌های زیر، شیوه‌های استخدامی خود را بهبود ببخشید:

  • در مورد زبانی که به کار می‌برید تجدیدنظر کنید:

مثلا کلمات مردانه مثل "جاه‌طلبی" و "حکمفرما بودن" اغلب جذابیت کمتری برای متقاضیان زن دارند.

  • سیاست‌های جذاب در محل کار ارائه دهید:

کارمندان تلاش می‌کنند انعطاف‌پذیر باشند تا بتوانند به یک تعادل بین زندگی و کار دست یابند.

  • از یک ارزیابی شخصیت استفاده کنید:

این ابزار به شما کمک خواهد کرد خصلت‌های شخصیتی، انگیزه‌ها و مهارت‌های کاندیدها را بسنجید.

  • یک شبکه‌ی گسترده‌تر شکل دهید:

به جای تکیه بر روندهای استخدامی، با استفاده از وب‌سایت‌های شخص ثالث و بنرهای شغلی آنلاین، جستجوی خود را گسترش دهید. حتی ممکن است بخواهید در مدارس و دانشگاه‌های کسب و کار به دنبال استعداد بگردید.

  • بر تعصب ناخودآگاه غلبه کنید:

ابتدا برای آگاهی از این تعصب‌های ناخودآگاه از آزمون تداعی ضمنی هاروارد(IAT) استفاده کنید. سپس از استراتژی‌هایی مثل استخدام کورکورانه استفاده نمایید.

  • از تکنولوژی استفاده کنید:

برای فهرست کردن کاندیدها بر اساس صلاحیت‌شان، بیشتر از غربال‌گری تلفنی، از نرم‌افزار استخدام متنوع و هوش مصنوعی استفاده کنید.

چرا در تیم خود به تنوع نیاز داریم و چگونه می‌توانیم آن را ایجاد کنیم؟

4 . تفاوت‌های کارمندان را تحسین کنید:

بسیاری از شرکت‌ها در سراسر دنیا با رویدادها و آموزش آگاهی از تنوع، به تشویق این امر در محل کار پرداختند. آنها جلسات تیمی ماهانه تشکیل می‌دهند تا به طور آزادانه و صادقانه موضوعات مربوط به تنوع را مورد بررسی قرار دهند.

سایر سازمان‌ها نیز از رویدادهایی میزبانی می‌کنند که در آنها کارمندان می‌توانند سنت‌ها، پیشینه و تجربه‌های خود را به اشتراک بگذارند. آنها فضاهای اختصاصی برای مراقبه و عبادت نیز دارند.

5 . توقف کرده و به صحبت‌های کارمندان‌تان گوش دهید:

یکی از بزرگ‌ترین مهارت‌های یک رهبر این است که بتواند واقعا به صحبت‌های تیم گوش کند. شکست بسیاری از شرکت‌ها هم به این خاطر است که اعضای تیم احساس می‌کنند تضعیف می‌شوند، نادیده گرفته می‌شوند و اخراج می‌گردند. وقتی شما تجربه‌ی کارمندان را بهتر درک کنید می‌توانید به طور موثری نیازهای آنها را تامین نمایید. وقتی تصمیم می‌گیرید که چه نوع فرهنگی می‌خواهید، با گوش دادن به صحبت‌های تیم خود می‌توانید آن فرهنگ را پرورش دهید.

هیچ راه درست یا غلطی برای انجام این کار وجود ندارد. این کار می‌تواند به سادگی گفتگو با تیم خود در طول اوقات استراحت یا داشتن یک سیاست درهای باز باشد.

6 . فرصت‌های توسعه‌ی رهبری را فراهم کنید.

از طیفی از ابزارهای توسعه حرفه‌ای رسمی و غیررسمی استفاده کنید، مثل فرصت‌های آماده‌سازی، مربی‌گری، و آموزش. به طور منظم استعدادهای داخلی را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که کارمندان، در صف توسعه‌ی رهبری قرار دارند.

سایر فرصت‌ها عبارتند از حضور تیم شما در رویدادهای شبکه‌سازی یا کنفرانس‌های صنعت. آنها علاوه بر یادگیری بالقوه‌ی مهارت‌ها یا اطلاعات جدید، این فرصت را می‌یابند که شبکه‌ی خود را توسعه دهند. همچنین بپرسید ببینید که آیا آنها علاقمند هستند این اطلاعات بیشتر را با بقیه‌ی اعضای تیم شما به اشتراک بگذارند یا خیر. آنها با به دست گرفتن کنترل یک جلسه می‌توانند مهارت‌های کلیدی رهبری مثل آماده‌سازی، ارتباطات و تفویض اختیار را توسعه دهند.

7 . مهارت‌های رهبری خودتان را بهبود ببخشید:

شما به عنوان یک رهبر باید روی مهارت‌های همدلی و خودآگاهی خود کار کرده و آنها را تقویت کنید. مهارت‌های رهبری به خصوص در زمان تشکیل یک گروه متنوع و هدایت آن بسیار ضروری هستند، مثل درک چالش‌هایی که کارمندان شما تجربه می‌نمایند.

اگر در حال حاضر از مزیت گوش دادن به صحبت‌های تیم خود استفاده نمی‌کنید، این مهارت رهبری می‌تواند آغاز یک کار زیبا برای شما باشد. ممکن است به یافتن راه‌هایی برای توانمندسازی کارمندان خود نیاز داشته باشید و این هم یک اقدامی است که می‌توانید انجام دهید.

8 . تلاش‌های خود را ارزیابی کنید:

در نهایت زمانی را در برنامه‌ی خود در نظر بگیرید تا ببینید چه تلاش‌هایی موثر هستند و کدام‌ها تاثیری ندارند. ساده‌ترین راه برای انجام این کار این است که از تیم خود بازخورد بخواهید، نظرسنجی‌های آنلاین هم یک گزینه هستند. با این حال بهتر است مصاحبه‌هایی با کارمندان را هم مدنظر قرار دهید تا ببینید چه حوزه‌هایی نیاز به بررسی و اصلاح دارند.

مترجم: طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA)

برگرفته از سایت entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com