0  |  0

تامین مالی صنایع دانش‌بنیان شتاب بیشتری می‌گیرد

تامین مالی صنایع دانش‌بنیان شتاب بیشتری می‌گیرد

پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی بازار سرمایه در فرابورس ایران سه‌شنبه ۲۰ اسفندماه با موفقیت به پایان رسید. رضا غلامعلی‌پور معاون پذیرش و بازارپژوهی فرابورس ایران اعلام کرد که پذیره‌نویسی «صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی اعتبار سرمایه نوآفرین» با سرمایه ۵۰۰ میلیارد ریالی که از ۶ اسفندماه در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران آغاز شده بود، دیروز با فروش تمامی واحدها به پایان رسید.
غلامعلی‌پور با اشاره به اینکه جای خالی صندوق‌های خصوصی در میان ابزارهای بازار سرمایه کاملا محسوس بود، گفت: دوره سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی اعتبار سرمایه نوآفرین ۴ سال و عمر آن ۷ سال است و پذیره‌نویسی ۳۵ درصد تادیه آن در نماد «نوآور» از سه‌شنبه ششم اسفندماه در فرابورس آغاز شده بود.
به گفته او سرمایه این صندوق ۵۰۰ میلیارد ریال است که شامل ۱۵ میلیارد سرمایه موسسین می‌شود. همچنین ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری یک میلیون ریال است که مبلغ پرداخت شده از ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری ۳۵ درصد و مبلغ تعهدشده از ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری ۶۵ درصد است.
معاون پذیرش و بازارپژوهی فرابورس ایران با اشاره به اهمیت و نحوه کار صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی گفت: به طور کلی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی در میان ابزارهای بازار سرمایه برای کسب بازدهی بالا در فعالیت‌هایی از پیش تعیین شده، مجوز فعالیت می‌گیرند. این صندوق‌ها از طریق تملک در ‏شرکت‌هایی که نیازمند تجدید ساختار هستند همانند شرکت‌های موجود در بازار پایه، شرکت‌های اخراجی از بورس و خارج از بازار سرمایه، مجرای نقدینگی را برای آنها می‌گشایند.
او توضیح داد: بدین ترتیب منابع مالی‌ای که در این صندوق‌ها تزریق شده تجمیع می‌شود و صرف فعالیت‌های سرمایه‌گذاری، اصلاح ساختار، بهبود فعالیت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر زیر مجموعه صندوق می‌شود و در نهایت پس از طی شدن روند اصلاح ساختار، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی به شرکت‌های زیر مجموعه خود کمک می‌کنند در بورس‌ها پذیرش شوند.
غلامعلی‌پوردر ادامه افزود: ماهیت اصلی این صندوق‌ها و ویژگی متمایز آنها در مقایسه با سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این است که مدیر صندوق بخش قابل توجهی از سهام شرکت را می‌خرد تا بتواند کنترل و دامنه نفوذ خود را بر عملکرد آن گسترش دهد. بدین ترتیب با تزریق منابع به شرکتی که ظرفیت بالقوه‌ای در آن نهفته است اما به هر دلیلی نتوانسته این ظرفیت را شکوفا کند انواع کمک‌ها و مشاوره‌های فنی و مالی و اقتصادی ارائه می‌شود؛ این شرکت‌ها می‌توانند تازه‌تاسیس، غیربورسی و حتی غیرسهامی باشند.
غلامعلی‌پور در ادامه تصریح کرد شرکت سرمایه‌پذیر ظرف دوره‌ معمولا ۴ ساله سرمایه‌گذاری به ساختاری بهینه می‌رسد که پس از آن و در اواخر عمر صندوق، شرکت‌ها به بلوغ لازم می‌رسند و حتی قابلیت عرضه اولیه در بازار سرمایه را نیز پیدا می‌کنند. در این مرحله خروج صندوق از شرکت هم مطرح می‌شود و بازدهی که از صندوق انتظار می‌رود، اساسا در این مرحله به وقوع می‌پیوندد.
به گفته غلامعلی‌پور، تعداد کل واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق نوآفرین ۵۰۰ هزار واحد و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری قابل پذیره‌نویسی ۳۵۰ هزار واحد است. همچنین کارگزار پذیره‌نویسی صندوق «نوآور» شرکت کارگزاری گنجینه سپهر پارت و پذیره‌نویسی آن از طریق کارگزاری‌های عضو فرابورس ایران انجام شد.
گفتنی است که حوزه فعالیت این صندوق در زمینه محصولات دانش‌بنیان صنعتی با فناوری بالا، داروسازی و تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات و ارتباطات ونرم‌افزارهای رایانه‌ای، فناوری زیستی، کشاورزی و دامپروری، معادن و فلزات، ماشین‌آلات و تجهیزات و ساخت قطعات و محصولات شیمیایی است.
غلامعلی‌پور عنوان کرد که دومین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی نیز در حال طی کردن روند تکمیل مدارک خود برای عرضه در بازار سرمایه است.
جذاب‌ترین ابزار مالی بازار سرمایه
مهدی فرازمند مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک به عنوان مدیر این صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی، با اشاره به اینکه صندوق های سرمایه‌گذاری خصوصی از جذابترین ابزارهای بازار سرمایه هستند، گفت: برای سرمایه‌گذارانی که آستانه‌ریسکپذیری بالایی دارند و مایل هستند از بازدهی شرکت‌ها پیش از ورود به بازار سرمایه استفاده کنند، این صندوقها ابزار مالی بسیار مناسبی هستند.
او با اشاره به اینکه در سوی مقابل، این ابزار برای شرکت‌ها نیز بسیار جذاب است، افزود: گاه ممکن است پذیرش برخی شرکت‌ها یک یا دو سال طول بکشد، اما به واسطه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی می‌توانند از مزایای تامین مالی استفاده کنند و با کمک متخصصان بتواند برای پذیرش در بازار سرمایه آماده شوند.
به گفته فرازمند، صنعت سرمایه‌گذاری خصوصی، استراتژی‌های مختلفی اعم از تملک کامل سهام یک شرکت برای سرمایه‌گذاری دارد و دارایی‌های تحت مدیریت صندوق‌های PE در سال ۲۰۱۸ به بیش از پنج تریلیون دلار رسیده است.
مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک با اعلام اینکه صندوق خصوصی اعتبار سرمایه نوآفرین سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های SME را هدف قرار داده است، افزود: صنایع دانش‌محور به عنوان پایه سرمایه‌گذاری در این صندوق مدنظر قرار گرفته است.
موسسین این صندوق شامل صندوق نانو، صندوق زیست فناوری، صندوق توسعه تکنولوژی، صندوق دانشگاه تهران، صندوق نوین، صندوق تبادل فناوری و دو نفر شخص حقیقی می‌شوند.
همچنین شرکت مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک که مدیریت این صندوق سرمایه‌گذاری را بر عهده دارد، در اواسط سال ۹۶ تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شد و سرمایه آن طی یک مرحله افزایش سرمایه به ۴ میلیارد تومان رسید.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: سنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com