0  |  5

۵ راهکار برای حفظ مشتریان در پاندمی کرونا

۵ راهکار برای حفظ مشتریان در پاندمی کرونا

همزمان با شیوع ویروس کرونا که بسیاری از کسب‌و‌کارها را به منظور حفظ سلامتی به تعطیلی کشانده است، راهکار‌هایی وجود دارد که می‌توان مشتریان‌ را حفظ و به آنها خدمت رسانی کرد.

کاهش تماس اجتماعی و حفظ فاصله افراد گرچه برای حفظ سلامت عمومی خوب است، اما برای کسب و کارهای کوچک مضر و خطرناک است. این درحالی است که از زمان شیوع ویروس کرونا مراجعه مشتریان کاهش یافته واغلب در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.

از این رو صاحبان کسب و کارها در هر صنعت به دنبال راه‌هایی برای حفظ مشتریان در زمان شیوع ویروس کرونا هستند.

در ادامه چند نکته برای حفظ مشتریان آورده شده است:

۱. با مشتریان ارتباط برقرار کنید:

اوضاع به‌سرعت در حال تغییر است و هیچکس کاملا مطمئن نیست که چه اتفاقی خواهد افتاد. از این رو پیشنهاد می‌شود ضمن برقراری ارتباط مناسب با مشتریان، آنها را تشویق به همدلی با کسب‌وکارتان در مقابل این بحران کنید.

آنها را از تعطیل شدن احتمالی کسب و کار، تغییر ساعات اداری و سایر اقداماتی که قرار است برای حفظ امنیت و بهداشت محیط کارتان انجام دهید، آگاه کنید.

اگر قصد تعطیلی کسب و کار را دارید، مشتریان خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و وب سایت خود مطلع کنید. اگر قصد دارید فروشگاه یا محل کارتان را باز نگه دارید، مراحلی را که برای کاهش ریسک ابتلا به ویروس انجام می دهید را توضیح دهید. می‌توانید این کار را با تهیه و توزیع بروشورهای اطلاع رسانی انجام دهید. کافی است بروشورها در معرض دید مشتریان قرار دهید.

علاوه بر اقدامات آگاهی رسانی، فرصتی برای ارتباط مشتریان با خود ایجاد کنید. اکنون مشتریان زمان زیادی را در خانه سپری می‌کنند و نیاز به خرید اقلام مصرفی و موارد دیگر دارند. بنابراین تلاش کنید آنها را به سمت فروشگاه اینترنتی خود هدایت کنید. به عنوان مثال از طریق شبکه‌های اجتماعی سفارش بگیرید و برای بازدید بیشتر وب سایت‌تان نسبت به ماه های گذشته آماده باشید

۲.کارت‌های هدیه خود را تبلیغ کنید:

کارت‌های هدیه تزریق فوری پول را به شما ارائه می‌دهند و تضمین می‌کنند که مشتری در آینده به کسب و کار شما بازگردد.

در رستوران‌ها جایی‌که حاشیه سود به شدت افت پیدا کرده است‌، کارت‌های هدیه می‌توانند شما را تا عبور از بحران پا برجا نگه دارند. می‌توانید طرح کارت هدیه الکترونیکی ارائه دهید تا خطر تماس با انسان کاهش یابد، یا با یک شریک تحویل ثالث مانند Uber Eats همکاری کنید تا کارت‌های هدیه آنها را در محل خود بپذیرید.

۵ راهکار برای حفظ مشتریان در دوران شیوع ویروس کرونا

۳. خدمات خود را به صورت دیجیتالی ارایه دهید:

خدمات خود را به صورت دیجیتال ارایه دهید تا به مشتریانی که در خانه نشسته اند، دسترسی داشته باشید در این صورت احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانند از کسب و کارتان حمایت کنند. به عنوان مثال مربیان و معلمان خصوصی و حتی برخی پزشکان و درمانگرها خدمات خود را به صورت مجازی در دسترس قرار می دهند. آنها برای ارائه خدمات خود از راه دور از ابزارهای رایگانی مانند Google Hangouts ، Skype یا Zoom استفاده می‌کنند.

همچنین می‌توانید از کانال Vimeo استفاده کنید. Vimeo از یک سرویس پرداخت استفاده می کند تا به مشتریان اجازه دهد با پرداخت هزینه به محتوای شما دسترسی پیدا کند. به عنوان مثال، یک آرایشگر می تواند ویدئویی را در این کانال ارسال کند که نشان می دهد چگونه مشتریان می‌توانند موی خود را در منزل رنگ کنند.

شاید آرایشگر از این طریق نتواند به اندازه خدمات واقعی خود از مشتری دستمزد دریافت کند اما حداقل در این شرایط به گردش نقدینگی کسب و کارش کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:3 راه برای محافظت از کسب و کار در دوران شیوع ویروس کرونا

۴. رویداد آنلاین برگزار کنید:

برای برخی کسب وکارها بزرگترین چالش ناشی از رویدادهای لغو شده است

اغلب افراد در حالی که در خانه قرنطینه می شوند دوست دارند سرگرم بشوند، اینجاست که لایو اینستاگرام و فیس بوک می تواند مفید واقع شود.

اگر برای بازگشایی فروشگاه، معرفی محصول یا جشن سالانه رویداد یا برنامه جشن داشتید، آن را در شبکه های اجتماعی به جریان بگذارید. این راهی عالی برای نگه داشتن مشتریان و ایجاد حسن نیت و همچنین فروش محصولات‌تان است.

برای ۱۰۰ نفر اولی که برنامه یا رویداد شما را می بیند، تخفیفات ویژه قایل شوید یا  با روش خاصی محصول‌تان را در ایمیل توضیح بدهید که مشتری خواهان شود.

خلاقیت داشته باشید. مشتریان را راضی نگه دارید تا آنجا که روی نام تجاری شما سرمایه گذاری کنند. حتی از راه دور خواهان و خریدار محصولات و خدمات‌تان باشند.

بیشتر بخوانید: چگونه هنگام انتشار اخبار ترسناک به تیم‌های کسب‌و‌کار قوت قلب دهیم؟

۵. از تخفیف به نفع خود استفاده کنید:

اکنون زمان خوبی برای جلب خریدهای طولانی مدت با تخفیف است.

اگر با مدل کسب و کار شما متناسب است، مشتریان را تشویق کنید که اکنون عضویت یکساله خود را با نرخ ارزان‌تری تمدید یا اعلام کنند. کلوب‌های ورزشی می‌توانند به اعضایی که بعد از پایان شیوع ویروس شروع به ورزش می‌کنند، تخفیف بدهند.

اگر خرده فروشی دارید، حمل و نقل رایگان یا تخفیفات ویژه برای سفارشات آنلاین در نظر بگیرید. همچنین به کسب و کارهای کوچک منطقه خود با ارائه تخفیف ۱۰ درصدی کمک کنید.

مترجم: شیدا انصاری

برگرفته از سایت uschamber.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com