0  |  3

چگونه در بحران کرونا کسب و کارم را حفظ کنم؟

چگونه در بحران کرونا کسب و کارم را حفظ کنم؟

برای حل هر مساله ای ابتدا لازم است آن را واقع بینانه، به طور کامل و از ابعاد مختلف بررسی کنیم تا بتوانیم به نحو احسنت به آن عکس العمل نشان دهیم. واقعیت مطلب این است که شیوع بیماری کرونا موجب بروز تغییرات نسبتا ماندگاری در عادات و رفتار مشتریان ما خواهد شد. به عنوان مثال ترس و وسواسی که در حال حاضر نسبت به خوردن غذا در رستوران ها ایجاد شده تا مدتها حتی بعد از عبور از این بحران با ما خواهد بود. بنابراین برای بازگشت بسیاری از کسب و کارها به جریان درآمدی پیش از بحران کرونا زمان بسیاری لازم است.

چگونه می توان مدت زمان بازگشت به جریان درامدی پیش از کرونا را کاهش داد؟

چگونه می توان جریان درآمدی را در بحران کرونا حفظ کرد؟

در هر بحرانی آن دسته از کسب و کارها باقی خواهند ماند که انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند.

اولین گام برای منعطف بودن «پذیرش» است:

باید واقعیت موجود را پذیرفت و به راه حل فکر کرد. در واقع اینکه «چراها» را رها کنیم و به «چگونه ها» بیندیشیم.

دومین گام برای منعطف بودن در این شرایط «سرعت عمل» است:

بسیاری از طراحان جهانی پوشاک اقدام به طراحی ماسک هایی کردند که با لباس های مختلف ست می شود البته این کار بیشتر جنبه سنبلیک دارد اما انعطاف پذیری و سرعت عمل این کسب و کارها را نشان می دهد.

کسب و کارها در این بحران بی سابقه برای ماندگاری، محکوم به ارائه خلاقیت و نوآوری هستند.

صورت مساله خلاصه شده بسیاری از کسب و کارها در حال حاضر این است: «چگونه مشتریان خود را حفظ کنیم؟«

با توجه به نامعلوم بودن زمان پایان این بحران باید به دنبال راهی باشیم که ارتباط مشتریان با ما حفظ شود. به عنوان مثال یک باشگاه بدنسازی را در نظر بگیرید، در حال حاضر این باشگاه بالاجبار تعطیل شده و معلوم نیست چه زمانی قرنطینه پایان می یابد که باشگاه اجازه بازگشایی داشته باشد، بخش دیگر این مساله این است که حتی پس از بازگشایی باشگاه احتمال زیادی دارد تا مدتی تعداد مشتریان به دلیل ترس از حضور در اجتماعات و ابتلا به بیماری کاهش یابد به این دلیل که بین پایان قرنطینه و صفر شدن تعداد ابتلا به بیماری در کشور یک فاصله زمانی نامعلوم وجود دارد. 

بنابراین مدیر این باشگاه در این فکر است که چگونه در این چندماه ارتباط خود را با مشتریانش حفظ کند. یک راهکار این است که از مربیان خود بخواهد با تهیه فیلم و لایو و به اشتراک گذاری این محتواها در اینستاگرام به صورت اینترنتی و روزانه به صورت رایگان تمرین های ورزشی مورد نیاز را به مشتریان ارائه دهند.

این کار دو حسن دارد:

۱_ از این طریق ارتباط شما با مشتریان حفظ خواهد شد

۲_ ممکن است پس از گذشت زمان، مشتریان حاضر شوند فیلم تمرین های روزانه را از شما خریداری کنند.

چرا که بخشی از فرایند بازاریابی برای خدمات نوظهور، ایجاد عادت در مشتریان و به بیان دیگر ایجاد حس نیاز در آنان است.

چگونه در بحران کرونا کسب و کارم را حفظ کنم

بسیاری از کالاها و خدمات پس از تولید نیاز به فرهنگسازی دارند شما با ارائه این خدمات بصورت آن لاین ، فرهنگ ورزش در خانه را برای مشتریان ایجاد می کنید و در واقع خدمتی را به پکیج خدمات باشگاه خود برای همیشه اضافه می کنید. این نمونه ای از تبدیل تهدید به فرصت است.

بیشتر بخوانید: 3 راه برای محافظت از کسب و کار در دوران شیوع ویروس کرونا

این مثال برای حفظ ارتباط با مشتریان در بسیاری از کسب و کارها می تواند موثر باشد از جمله مهدهای کودک.

شما می توانید از مربیان خود بخواهید فعالیت های روتین مهد را به صورت مجازی در شبکه های اجتماعی برای خانواده ها و فرزندانشان ارائه دهند. از جمله آموزش ساخت کاردستی، آموزش بازی های خانگی و خانوادگی به والدین، آموزش شعرهای مناسبتی و مواردی از این دست. با این کار مشتریان شما که در واقع والدین بچه ها هستند شما را یک موسسه یا یک سازمان مسئولیت پذیر و متعهد می بینند که تنها به دنبال منافع مادی نیستید بنابراین  وفاداری مشتریان را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

علاوه بر این در این روزهای قرنطینه که بسیاری از خانواده ها با مشکل سرگرم کردن کودکان خود روبرو هستند، والدین در میان دوستان و آشنایان خود از شما به عنوان یک همراه و حتی ناجی کاربلد نام خواهند برد که به خودی خود تبلیغ بی نظیری است برای شما، پس بسیار به جاست که نگاه بلند مدت داشته باشیم و به اثرات عکس العمل خود نسبت به این بحران، نگاه عمیق تری داشته باشیم.

اگر از این مثال عبور کنیم نکته قابل توجه بعدی این است که برای کم کردن ضرر و زیاد وارده باید هزینه های جاری خود را کاهش دهیم به عنوان نمونه گاهی بهتر است محدوده ارائه خدمات و محصولات خود را کوچکتر کنید تا متحمل ضرر کمتری شوید. اگر کسب و کار شما به گونه ای است که چندین محصول یا چندین خدمت ارائه می دهید باید بیندیشید کدام بخش از محصولات و خدمات شما برای مشتریان شما ضروری تر است به نحوی که حتی در بحران کرونا خرید و فروش آن به صفر نرسیده است تنها روی آن محصول یا خدمت تمرکز کنید و ارائه باقی محصولات و خدمات را به زمان پس از کرونا موکول کنید.

راه حل دیگر این است که تا آنجا که امکان دارد محصولات و خدمات خود را مطابق با شرایط به نحوی تغییر دهید که هم اکنون با وجود بیماری کرونا به نحوی ایمن قابل استفاده باشد. به عنوان مثال اگر کسب و کار شما ارائه غذاهای سرد از جمله انواع فینگرفودها می باشد ضرورت ایجاب می کند به سمت ارائه غذاهایی بروید که قبل از سرو باید گرم شوند چرا که مشتری وقتی بداند باید محصول شما را قبل از مصرف در مایکرویو یا ... گرم کند، تمایل بیشتری به خرید خواهد داشت.

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com