0  |  4

برای موفقیت در کسب‌و‌کار، «گوش دادن موثر» را بیاموز

برای موفقیت در کسب‌و‌کار، «گوش دادن موثر» را بیاموز

در هر جایگاه شغلی که باشید و حتی در زندگی شخصی، «گوش دادن موثر» ابزاری است که به موفقیت شغلی شما کمک قابل توجهی می‌کند‌. برخی عناوین شغلی از جمله بازاریابی، تحقیق و توسعه و مواردی از این دست بدون «گوش دادن موثر» در ادامه مسیر کاری خود با مشکل جدی مواجه خواهند شد چه رسد به توسعه و بهبود کسب‌وکار.

به عنوان مثال یکی از مهم ترین راه های شناخت نیاز بازار که در واقع شناخت خلاء میان محصولات و خدمات موجود و خواست مشتریان است، گفتگو با اشخاص است. بنابراین اگر به دنبال راه اندازی یک استارتاپ جدید یا مسئول ایده پردازی برای سازمان خود هستید «گوش دادن موثر» یکی از ابزارهایی است که می تواند شما را به سرمنزل مقصود برساند.

می‌توان گفت گوش دادن موثر یکی از راه های کشف فرصت های کارآفرینی هم هست. چنانکه جناب دکتر «رضا زعفریان» عضو هیات علمی دانشگاه تهران و بنیانگذار موسسه کاشف در تاریخچه این طرح ملی می گوید: «در یک مهمانی نهار، پدری با من درباره نگرانی از آینده شغلی فرزندش درد و دل می‌کرد و آن لحظه بود که ایده کاشف در ذهن من شکل گرفت...» .

در دنیای کسب و کار از این دست مثال‌های عینی کشف فرصت‌های کارآفرینی از طریق خوب گوش دادن بسیار است.

حال که به اهمیت این موضوع پی بردیم خوب است بدانیم «گوش دادن موثر» چطور اتفاق می افتد؟ گوش دادن، تنها شنیدن صدای طرف مقابل نیست بلکه باید آشکارا به گوینده توجه کنیم، شنیده ها را درک و تحلیل کنیم و به خاطر بسپاریم. لاری بارکر می گوید: «عادت به گوش دادن غیرموثر معمول ترین مانع موفقیت در روابط و مشاغل است.» هر چه در گوش دادن خبره تر شوید بیش از پیش متوجه مزایای آن می شوید.

بیایید با هم بررسی کنیم که چه چیزهایی شما را به یک شنونده ضعیف تبدیل می کند؟

  • وقتی دائم در این فکر باشید: «بعد که نوبت من شد چه بگویم؟»
  • وقتی در ذهن خود در حال قضاوت درباره طرف مقابل هستید.
  • وقتی پرسش‌های زیادی می‌کنید و موجب آزردن هم صحبت خود می‌شوید.

برای موفقیت در کسب‌و‌کار، «گوش دادن موثر» را بیاموز چه چیزهایی شما را به یک شنونده خوب تبدیل می‌کند‌؟

  • تنها به طرف مقابل (گوینده‌) توجه کنید و اجازه ندهید دیگر اشخاص و اشیاء موجود در محیط تمرکز شما را از بین ببرند.
  • پس از پایان صحبت طرف مقابل کمی مکث کنید زیرا ممکن است بخواهد چیزی به صحبت خود اضافه کند.
  • اگر هنگام صحبت طرف مقابل نکته‌ای به ذهن‌تان رسید صبور باشید و اجازه بدهید صحبت او تمام شود. سپس شما شروع به صحبت کنید.

به خاطر داشته باشید برای موفقیت در دنیای کسب‌و‌کار نیاز به انجام کارهای پیچیده‌ای نیست بلکه کافی است در هر پست و موقعیت شغلی که هستیم بهره‌وری خود را بالا ببریم و برای رسیدن به این مهم باید شرح وظایف خود را به شیوه‌ای کارا و موثر انجام دهیم. بهبود بهره‌وری خود را با «گوش دادن موثر» آغاز کن.

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com