0  |  3

الف تا ی ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان

الف تا ی ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان

اعظم دانش در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان با بیان اینکه شرکت دانش‌بنیان جدای از سایر شرکت‌ها ثبت نمی‌شود، اظهار کرد: هر شرکت خصوصی اعم از سهامی خاص و مسوولیت محدود که دارای شرکای خصوصی باشد یعنی 51 درصد از سهامی آن متعلق بخش خصوصی باشد، می‌تواند پس از ثبت به شرکت دانش‌بنیان تبدیل شود.
وی با بیان اینکه شرکت‌های تعاونی که ماهیت خصوصی دارند نیز می‌توانند دانش‌بنیان شوند و تنها شرکت‌های دولتی نمی‌توانند در این حوزه وارد شوند، افزود: افراد پس از مراحل ثبت از طریق اداره ثبت شرکت‌ها می‌توانند وارد سایت شرکت‌های دانش‌بنیان شوند و اطلاعاتی که در این سایت خواسته شده را وارد کنند تا فرایند درخواست دانش‌بنیان شدن شود.
سرارزیاب مربوط به کارگزاری ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری ادامه داد: مدارک ارسال شده از طریق سایت به دبیرخانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌رود و در آنجا بررسی می‌شود و بر اساس اینکه شرکت در چه استانی مستقر است، مراحل بعدی ثبت را به کارگزار آن معاونت در هر استان ارجاع می‌دهد.
دانش با بیان اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی کارگزار معاونت علمی و فناوری در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری است، اضافه کرد: شرکت‌هایی که زیر سه سال فعالیت داشته باشند می‌توانند ثبت نوپا شوند که از مزایای آن نداشتن اظهارنامه مالیاتی و افراد بیمه شده است. این شرکت ها با داشتن تنها یک محصول که افرادی خبره بر روی آن کارکرده‌اند، به عنوان نمونه اولیه آزمایشگاهی که دارای تکنولوژی و پیچیدگی بالا باشد و دو نفر نیروی کار معادل تمام وقت می‌توانند به عنوان دانش‌بنیان نوپا ثبت شوند.
وی با بیان اینکه شرکت‌های تولیدی دارای اظهارنامه مالیاتی و فروش هستند، اظهار کرد: شرکت تولیدی باید حداقل سه نفر را به مدت شش ماه بیمه کرده و محصولاتی با تکنولوژی بالا ساخته باشد تا بتواند درخواست دانش‌بنیان شدن دهد. محصولات او باید بررسی شود تا میزان تکنولوژی آن مشخص شود.
وی با اشاره به اینکه باید بیش از 50 درصد فروش شرکت تولیدی از محصولات دارای فنّاوری‌های بالا باشد تا بتواند دانش‌بنیان شود، اضافه کرد: شرکت‌های صنعتی علاوه بر شرایط شرکت‌های تولید باید حجم فروششان نیز بسیار بالا باشد. شرکت‌های صنعتی بالای سه میلیارد فروش می‌توانند تنها با 10 فروش محصولات تکنولوژی بالا دانش‌بنیان شوند.
دانش خاطرنشان کرد: شرکت‌های خدماتی فرایندهای تولید را دانش‌بنیان می‌کنند و شرایط آن با شرکت‌های تولیدی یکسان است.
وی با اشاره به مراکز رشد، گفت: اگر فارغ‌التحصیلان یا دانشجویانی که دارای ایده هستند بخواهند شرکتی راه‌اندازی کنند به دفاتر جذب و پذیرش مراجعه می‌کنند و در جلسه بررسی و داوری از ایده و طرح خود دفاع می‌کنند. درصورتی‌که طرح آن‌ها مورد قبول واقع شود تحت عنوان یک تیم می‌توانند به کار مشغول شوند و در مرکز رشد مقدماتی می‌آیند. در این مرکز تسهیلات و امکانات و مشاوره‌های لازم داده می‌شود.
کارشناس فرآیند ارزیابی شرکت های دانش بنیان با بیان اینکه اگر محصول تولید شده توسط تیم تحقیقاتی در مدت معین موفقیت کسب کند می‌تواند وارد مرکز رشد شود، گفت: البته شرکت‌های ثبت شده نیز می‌توانند در مرکز رشد وارد شوند. در این مرکز اعتبارات پژوهشی، مکان، پشتیبانی و... به ایده‌های محوری اختصاص داده می‌شود. پس از سه سال اگر شرکت مایل به ادامه کار در شهرک باشد باید در پارک پذیرش شود و در غیر این صورت در بیرون از شهرک به کار می‌پردازد. البته در پارک از اعتبارات خبری نیست اما از معافیت‌های مالیاتی برخوردار است.
دانش اضافه کرد: طبق ماده 9 قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت‌های پژوهشی، فناورانه و مهندسی که داخل پارک انجام شود مشمول معافیت مالیاتی می‌شود. این کار از طریق مجوز فناوری انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: قوانین شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گوید هر شرکتی که محصول دانش‌بنیان باشد بر روی محصولاتش معاف می‌شود که این یکی از عمده‌ترین حمایت‌ها است.
این کارشناس به صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره و اظهار کرد: این صندوق صرفاً برای خدمت‌رسانی به شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده و شرکت‌ها می‌توانند وام‌هایی با کارمزد چهار درصد از 100 تا 300 میلیون تومان بگیرند؛وام‌هایی با حجم بیشتر و درصد بیشتر نیز از این صندوق داده می‌شود.
دانش با اشاره به خدمات لیزینگ، گفت: لیزینگ به خریدار وام می‌دهد. صندوق نوآوری و شکوفایی خدمات لیزینگ وام را تا سقف 500 میلیون تومان به مشتری محصول دانش‌بنیان می‌دهد. همچنین صندوق در ضمانت‌نامه‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کند و در مناقصه‌ها به شرکت‌ها کمک‌رسان است.
وی تصریح کرد: دانشجوی کارشناسی ارشد ودکتری که در شرکت دانش‌بنیان به مدت شش ماه برای آنها بیمه رد شده باشد و کاری مرتبط با رشته تحصیلی خود در شرکت داشته باشند می‌توانند تقاضای نخبگی فناوری بدهند و خدمت سربازی را داخل شرکت بگذرانند.
کارشناس برنامه، بودجه و تحول اداری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ادامه داد: خدمات گمرک از جمله وارد کردن تجهیزات خط تولید که نمونه داخلی ندارد، وارد کردن گونه برای مهندسی معکوس یا وارد کردن نمونه آزمایشگاهی از پرداخت عوارض گمرک معاف می‌شود اما نمی‌تواند معاف از واردات مواد اولیه باشد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com