0  |  1

ماده 43 قانون رفع موانع تولید و مقوله حمایت از شرکت های دانش بنیان

ماده 43 قانون رفع موانع تولید و مقوله حمایت از شرکت های دانش بنیان

آئین نامه ماده 43 قانون 'رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور' دو هفته قبل از سوی دولت به دستگاه های مربوطه ابلاغ شد و روز دوشنبه به اجرا درآمد.
این قانون 60 ماده و 35 تبصره دارد و ماده 43 آن دولت را موظف کرده است که به منظور افزایش تولید محصولات دانش بنیان و کسب و گسترش سهم بین المللی ایران در صادرات این محصولات و افزایش تقاضای داخلی، حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از تصویب این قانون، برنامه توسعه تولید محصولات دانش بنیان را تدوین کرده و فهرست انواع حمایت ها از شرکت های تولیدکننده این محصولات را به خصوص در حوزه فناوری های نوین از قبیل هوافضا، ریزفناوری (نانو)، زیست فناوری (بایو) و زیست مهندسی منتشر کند.
از این رو، حمایت هایی علاوه بر تدابیر لحاظ شده در قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، برای تمامی شرکت های فعال در زمینه تولید محصولات نوآورانه و دانشی در نظر گرفته شده است.
مهدی الیاسی، معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درخصوص اجرای ماده 43 قانون رفع موانع تولید و مزایای آن برای شرکت های دانش بنیان به خبرنگار علمی ایرنا گفت: ماده 43 مکمل و ادامه دهنده قانون حمایت از شرکت های و موسسات دانش بنیان است، در قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، تمرکز روی حمایت از شرکت ها است، اما در ماده 43 تمرکز روی اقتصاد بیشتر شامل بازارسازی، ایجاد تقاضا، جهت دهی به خرید دولت و استاندارد است تا شرکت ها بتوانند در بازار بهتر کار کنند.
وی با اشاره به این که براساس ارزیابی های انجام شده، نزدیک به دو هزار شرکت در کشور دانش بنیان شده اند، افزود: در کنار شرکت های دانش بنیان، تعداد بسیاری از شرکت های غیردانش بنیان نیز فعال هستند که محصولات نوآورانه و دانشی عرضه می کنند. این شرکت ها با حضور در بازار و اقتصاد واقعی با عارضه هایی از جمله تقاضا روبرو هستند که عمدتا تقاضای ما در اختیار شرکت های خارجی است و سخت است عادت به خرید از خارج را در این موضوعات حل کرد.
وی ادامه داد: از طرفی شرکت ها نیاز به یک سری حمایت ها برای رفع مشکلات در زمینه دریافت استاندارد و نیز دریافت گواهینامه ثبت بین الملل دارند که خوشبختانه ماده 43، در این حوزه ها طراحی شده است.
الیاسی گفت: این ماده قانونی دارای چند محور شامل تحریک تقاضا، حمایت از صادرات و زیرساخت های صادراتی، استانداردسازی و گرفتن استانداردهای بین المللی و نیز ابزارهای مکمل صندوق نوآوری وشکوفایی است.
وی با اشاره به این که ماده 43 در زمینه بسترسازی اقتصادی برای شرکت ها تعریف شده است، گفت: اجرای این قانون شروع شده است و به محض نتیجه دادن هر یک از برنامه های عملیاتی آن، با فراخوان عمومی به اطلاع شرکت ها خواهد رسید.
وی اظهارکرد: ما در نظر داریم ذیل این ماده یک سری برنامه مشخص اجرا کنیم، به طور مثال برگزاری دو سال متوالی نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران ( ایران لب) برنامه ای بود که تلاش شد در آن، خرید دانشگاه ها و موسسات پژوهشی در حوزه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی به سمت خرید تولیدات داخل سوق داده شود و در این زمینه، حمایت های ویژه ای برای خریداران از شرکت های داخلی توانمند و تایید صلاحیت شده ی با کیفیت اتخاذ و ارایه شد.
الیاسی با اشاره به این که فلسفه وجودی ماده 43 بیشتر ابزار حمایتی است نه قانون و تشکیلات مربوط به آن، یادآورشد: یکی از محورهای ماده 43 این است که خرید از محصولات ساخت داخل و حمایت دولت از ساخت داخل در حوزه دانشی را به موضوعات دیگر گسترش دهیم و اکنون این برنامه در حال طراحی با کمک سایر دستگاه ها است و بعد از رایزنی با دستگاه ها، طی فراخوان عمومی، از شرکت ها برای معرفی توانمندی های خود در قالب نمایشگاه دعوت می شود و مشتریان نیز می توانند از محصولات ساخت داخل که با دقت تعیین صلاحیت شده اند، بازدید کنند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: وبگاه خبرگزاری ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com