0  |  2

سرنوشت شرکتهای دانش‌بنیان بدحساب

سرنوشت شرکتهای دانش‌بنیان بدحساب

دکتر بهزاد سلطانی، رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی آخرین وضعیت حمایت از طرح ها و شرکت های دانش بنیان را اعلام کرد و گفت: طی دو سال گذشته که فعالیت­های اصلی برای اجرای قانون در زمینه تشخیص صلاحیت و ارائه خدمات مالی به شرکت­های دانش بنیان شکل گرفته، آمار شرکت های دانش بنیان به صورت هفتگی در حال تغییر و همچنان رو به افزایش بوده است.  تا کنون دو هزار و ۱۱۱ شرکت دانش بنیان مورد تایید صندوق قرار گرفته اند که ۶۱ درصد این شرکت ها نوپا، ۳۳ درصد تولیدی و ۶ درصد صنعتی دارای فعالیت دانش بنیان هستند. برخی از شرکت های نوپا در پارک های علمی و فناوری و برخی دیگر در مراکز رشد شکل می گیرند.

رئیس صندوق اضافه کرد: در دنیا معمولا از هر۱۰ شرکت نوپا، ۸ یا ۹ شرکت شکست می خورند و یک الی دو شرکت به نتیجه می رسند. اما در ایران به دلیل تفاوت در فضای اقتصادی از هر ۲۰ شرکت یک شرکت نوپا به نتیجه می رسند. ما اگر بتوانیم از یک شرکت نوپا حمایت کنیم و آن شرکت سودآوری بالایی کسب کند، می­ تواند ضرر شرکتهای شکست خورده را بپوشاند که باز هم موفقیت محسوب می­ شود. شرکت های معمولی به صورت میانگین ۲۵ تا ۳۰ درصد سودآوری دارند در حالیکه سود شرکت­های نوپای موفق بسیار بالاتر از این میانگین است.

البته این نکته ­را نباید فراموش کرد که شرکت های نوپا زود بازده نیستند و ۴ الی ۵ سال زمان می برد تا به نتیجه برسند. یکی از دلایل دیربازده بودن شرکت های نوپا، این است که آنها با مشکلات مدیریتی مواجه هستند و بر وظایف مدیریتی تسلط ندارند. معمولا مدیران شرکت های دانش بنیان تنها، فناور هستند و از مباحث مختلف مربوط به مدیریت، آگاهی ندارند، از این رو باید آنها را توانمند کنیم تا در نهایت به سود آوری بالایی برسند

سلطانی در ادامه با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای حمایت بیشتر از فناوری با برخی از بانکها نیز تعامل برقرار کرده افزود: مذاکراه ما با بانک­ها همواره در حال پیش رفتن است و تاکنون تعاملات کاری با بسیاری از بانک­ها ایجاد کرده ­ایم. در حال حاضر با ۳ بانک به تعامل قطعی در مراحل بالاتری از ارائه خدمات رسیده ایم؛ ولی با بانک­های دیگر هم برای ارتقای استفاده از ظرفیت­های متقابل در حال مذاکره هستیم که بعد از قطعی شدن اعلام خواهد شد.

او در پابان با اشاره به اینکه بازپرداخت تسهیلات باید یکی دو سال پس از دریافت سوی شرکت ها آغاز شود، اضافه کرد: بر اساس اسناد بالادستی، برخورد با شرکت­های متخلف دریافت کننده تسهیلات مشخص شده است. حال این تخلف می­ تواند عدم بازپرداخت باشد یا سایر موارد تصریح شده در قانون و آیین ­نامه. به هر صورت مکانیزم­هایی برای کنترل و برخورد با شرکت­ها تنظیم شده است که ضبط تضامین و وثایق، برگشت زدن چک، توقف عملیات ارزیابی و عدم همکاری با شرکت و معرفی شرکت­های متخلف به معاونت علمی ریاست جمهوری برای لغو دانش بنیانی، عدم امکان استفاده از سایر مزایای قانونی و ... از آن جمله اند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com