0  |  1

قبل از بازگشایی مجدد کسب و کارتان این مطلب را بخوانید

قبل از بازگشایی مجدد کسب و کارتان این مطلب را بخوانید

در بسیاری از کشورها، کسب و کارها پس از یک دوره تعطیلی به دلیل شیوع کووید 19، قصد بازگشایی مجدد شرکت های شان را دارند. بسیاری از رهبران، کارمندان و مشتریان در جوامع مختلف یک سوال مشترک را مطرح می کنند: «چگونه می توانیم با خیالی آسوده دوباره به روال عادی کسب و کار بازگردیم؟»

در مرحله اول، بدون تردید باید گفت؛ کسب و کارها تنها درصورتی باید اقدام به بازگشایی مجدد کنند که اقدامات ایمنی مانند فاصله گذاری اجتماعی، فاصله بین میزهای اداری، ساعات کاری مناسب برای کارکنان، کنترل دما و تهویه هوای اتاق ها در ادارات و ... را رعایت کنند.

همانطور که یکی از متخصصان حوزه بهداشت و درمان معتقد است: «اگر برای کسب و کاری مانند فروشگاه های بزرگ خرید رعایت قانون فاصله گذاری، ماسک زدن و بهداشت کامل امکان پذیر نباشد، پس بهتر است تعطیل بمانند.»

بنابراین، سلامت و موفقیت مشاغل از جمله دفاتر و فروشگاه ها در گرو توجه و رعایت بهداشت عمومی و سلامت افراد است.

در ادامه به رهبران کسب و کارها توصیه می شود سه گام زیر را اجرا کنند تا ضمن حفظ بهداشت و سلامت افراد، سودآوری و موفقیت را برای کسب و کارشان به ارمغان آورند:

1. امنیت روانی کارکنان را تامین کنید:

علاوه بر تمیز نگه داشتن محل کار و ادارات، رهبران باید به نیازهای بهداشتی کارکنان و مشتریان توجه کنند. نیازهایی که شاید چندان آشکار نیستند. در واقع تدوین طرحی برای کاهش ترس و نگرانی های کارکنان باید اولویت اصلی باشد. کارکنان نگران سلامتی شخصی خود و سلامتی کسانی هستند که با آنها در ارتباطند. آنها در مورد شغل خود، آینده سازمان ها و حتی آینده صنعتی که در آن مشغول به فعالیت هستند، نگرانند.

به دلیل این نگرانی های گوناگون، رهبران نمی توانند صرفاً روی کاهش خطرات اقتصادی متمرکز شوند. در عوض، آنها باید طرحی با عنوان «افراد در اولویت» ایجاد کنند که به کارمندان و مشتریان امکان می دهد نسبت به بازگشایی یک شرکت احساس امنیت روانی داشته باشند. کارشناسان این حوزه معتقدند: «در این دوران شركت ها برای ایجاد محیط های کاری اثربخش، باید بیشتر از از مسائل کاری و تجارت، مشکلات و دغدغه های کارمندان خود را درک کنند.»

این فلسفه (که در مورد مشتری ها نیز صدق می کند) باید شامل سیاست های فردی شود که شرایط منحصر به فرد هر کارمند را در نظر می گیرد. به عنوان رهبر یک تیم کسب و کاری یا مدیر عامل یک سازمان می توانید قبل از بازگشایی کسب و کارتان این موارد را در مورد کارکنان تان در نظر بگیرید:

کدام یک از کارمندان بیشتر در معرض خطر کووید 19 قرار دارند؟

کدام یک از کارمندان تمایل بیشتری به تعاملات اجتماعی دارند؟

کدام یک از کارکنان بازدهی دورکاری شان کمتر از بقیه بوده است؟ و ...

درک عمیق ویژگی ها و شرایط هر یک از کارکنان، علاوه بر تامین امنیت آنها باعث می شود، مدیران بتوانند تمهیدات بهتری را برای بازگشایی کسب و کارها در نظر بگیرند.

برنامه بازگشایی شرکت

2.ارتباطات ایمن را در اولویت قرار دهید:

رهبران باید بیش از هر چیز ارتباط شفاف و پیوسته را با مشتریان، کارمندان یا سهامداران در اولویت قرار دهند. نمی توانید در این شرایط از ارتباطات چشم پوشی کنید. مهمترین چیز ارتباط است.

بدین منظور می توان علایم و تابلوهای توصیه های بهداشتی را روی دیوارها نصب کرد و به افراد آموزش داد که پس از بازگشایی ادارات چگونه باید با همکاران شان در تعامل باشند. این موارد می تواند شامل دستوراتی نظیر حفظ فاصله ۲ متری از یکدیگر، حرکت از یک سمت راهروها تا یادداشت های داخلی که مرخصی استعلاجی را توضیح می دهد و مطالبی که جهت رعایت دستورالعمل های مهم ایمنی برای مشتریان از طریق رسانه های اجتماعی اعلام می شود، باشد.

گوش دادن به همان اندازه صحبت کردن، در این زمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است: ارتباطات نباید یک طرفه باشد. به رهبران پیشنهاد می شود که برای هدایت شرکت و در دست گرفتن نبض نیروی کار هر روز از آنها یک سوال بپرسند. در این مدت گوش دادن به کارمندان، مشتریان، فروشندگان و شرکای شما برای موفقیت آینده شما بسیار مهم است. گفتگوهای یک به یک انجام دهید، نظرسنجی ها را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و نتایج بعضی نظرسنجی هایی را از طریق ایمیل ارسال کنید. این کار نشان دهنده توجه شما به نظرات مخاطبان تان است.

3.پذیرای نوآوری و بازآفرینی باشید:

یکی از مؤلفه های اصلی هر طرح بازگشایی، انعطاف پذیری است. احتمالا رهبران پیش تر چنین وضعیتی را تجربه نکرده اند و این شاید باعث برداشتن گام های اشتباه شود. رهبران باید آماده باشند و بخواهند تا سریعاً به مشاغل خود برگردند و برنامه های بازگشایی را تنظیم کنند. پس از تعطیلی و رکود طولانی، آنها نمی توانند به سادگی به حالت عادی برگردند.

با این حال، رهبران باید به جای مشاهده این تغییرات قریب الوقوع با ترس و وحشت، آنها را فرصتی برای رشد و پیشرفت در آینده کسب و کار بدانند. در این شرایط برنامه ریزی برای بازگشایی کسب و کار واکنشی نسبت به حوادث پیش بینی نشده است. از این فرصت باید برای سازندگی و تثبیت یک مدل کاربردی سریع استفاده کرد.

شرکت ها باید بازگشایی مجدد را نه به عنوان زمانی برای بازگشت به حالت عادی، بلکه فرصتی برای تجدید نظر، طراحی مجدد و بهبود عملکردها در آینده بدانند. به عنوان مثال یکی از این تدابیر می تواند بازنگری در نحوه کار کارمندان و فراگیری ارتباط گسترده از راه دور باشد.

ارایه مزایای بهتر برای کارمندان مانند ارایه فرصت مراقبت از فرزندانشان یا مرخصی خانوادگی، این امکان را برای کارکنان فراهم می کند تا بهتر به مدیران خدمت کنند. یا بازنگری در مدل کسب و کارتان داشته باشید. به عنوان مثال یک نانوایی در ایالت مینه سوتا با توجه به امکان تداوم بحران کووید 19، خط تولید جدیدی را توسعه داده است که می تواند نان هایش را با رعایت پروتکل های بهداشتی به هر نقطه از کشور ارسال کند. در این صورت نان بهداشتی علاوه بر اهالی محل می تواند در اختیار همه مردم قرار گیرد. مهم نیست که آینده چه چیزی را برای کسب و کار رقم بزند، کافی است تصمیمات به موقع و هوشمندانه ای برای موفقیت مشاغل اتخاذ شود. 

  «ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها را ناگزیر به یافتن راهکارهای نوآورانه برای تداوم تجارت شان نموده است.»  

در هفته ها و ماه های آینده، بازگشایی مشاغل همچنان چالش برانگیز خواهد بود. رهبران به صبر و هوشیاری نیاز دارند. علاوه بر پیروی از دستورالعمل های بهداشت عمومی، شرکت هایی که موفق ترین بازگشایی را دارند، افراد خود را در اولویت قرار می دهند، ارتباطات شفاف و مداومی را برقرار می کنند و به گونه ای انعطاف پذیر، پذیرای نوآوری و بازآفرینی هستند.

شاید برای برخی از شرکت ها، ویروس کرونا به راه های بهتری برای انجام تجارت شان منجر شود. یک کسب و کار موفق در این باره می گوید: «بازگشایی در شرایط اپیدمی کار بیشتری را نسبت شروع کسب و کار در حالت عادی نیاز دارد. این آغاز دوره جدیدی از تجارت خواهد بود. چیره شدن به عدم اطمینان و کاهش چالش های فوری برای ساختن آینده ای بهتر، باعث می شود، روزی که به عقب برمی گردید و بحران را می بینید، همه چیز مانند تاریکی قبل از طلوع آفتاب باشد».

مترجم: شیدا انصاری

برگرفته از سایت forbes.com

مطالب پیشنهادی درباره «مدیریت کسب و کار در بحران کرونا»:

چگونه در بحران کرونا کسب و کارم را حفظ کنم؟

راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری هنگام دورکاری

3 راه برای محافظت از کسب و کار در دوران شیوع ویروس کرونا

چگونه با تیم‌های دورکار، همکاری موثر داشته باشیم؟

۵ راهکار برای کاهش استرس کار از خانه

چگونه از خانه کار کنید و اثربخش باشید؟

چگونه در بحران Covid-19 منابع مالی خود را مدیریت کنیم؟

۵ راهکار برای حفظ مشتریان در دوران شیوع ویروس کرونا

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com