0  |  1

رهبری و هدایت سازمان هنگام وقوع بحران جهانی

رهبری و هدایت سازمان هنگام وقوع بحران جهانی

بحرانی مثل بیماری همه‌گیر ویروس کرونا که در حال حاضر با آن مواجه هستیم در واقع یک دوراهی برای رهبران محسوب می‌گردد. ولی در چنین دوراهیی تنها می‌توانید وارد یکی از راه‌ها شوید. مسیری که شما انتخاب می‌کنید ممکن است سرنوشت سازمان‌تان را در سال‌های پیش‌رو تحت‌تاثیر قرار دهد. اینکه کدام مسیر را برمی‌گزینید تا حد زیادی به استرس شما در آن لحظه بستگی دارد.

تعطیلی واقعی اقتصاد، زندگی کاری همه را مختل کرده است. رهبران با انتخاب‌های سختی مواجه هستند که ممکن است بر معیشت و زندگی صدها نفر تاثیر بگذارند.

زمانی که اجازه می‌دهید استرس بر شما غلبه کند، امکان واکنش منطقی را از دست می‌دهید. در این صورت این موقعیت است که برای شما تصمیم می‌گیرد و گزینه‌های شما را برای تصمیم‌گیری محدود می‌کند. در مقابل، کنترل استرس باعث می‌شود گزینه‌های بیشتری در اختیار داشته باشید.

خود را در شرایط اضطراری قرار ندهید

شرایط اضطراری، دید ما را محدود کرده و بخش تصمیم‌گیری ذهن را مختل می‌سازند. در این صورت به جای مشورت و تامل ممکن است به صورت واکنشی عمل کنیم و علاوه بر اینکه انواع گزینه‌های موجود در پیش‌‌روی خود را نادیده می‌گیریم، ممکن است به سراغ کارهای اشتباه برویم و فقط چیزهایی را ببینیم که تاییدکننده‌ی بدترین ترس‌های ما هستند. شرایط اضطراری باعث می‌شوند تصمیمات بدی اتخاذ کنیم.

کلیدهایی برای رهبری قاطعانه در بحران‌ها:

در زمان بحران باید سریع حرکت کرد. این را به عنوان یک توصیه‌ی مدیریت بحران در ذهن داشته باشید: «با سرعت و دقت تصمیم بگیرید». اجازه ندهید امید به داشتن یک برنامه‌ی کامل، مانع اقدام شما بشود. به احتمال زیاد با اطلاعات ناقص، انتخاب‌های ناقص و نادرستی خواهید داشت. پس به همین خاطر باید به سرعت خود را با اوضاع تطبیق دهید. دستورالعمل شرایط بحران با دستورالعمل شرایط عادی فرق دارد و به طور مداوم و با تغییر شرایط باید بازطراحی گردد. به هر حال همیشه سعی کنید مسئولیت نتایج تصمیم‌های خود را بر عهده بگیرید و اشتباهات خود را بپذیرید.

در زمان بحران، اعتماد و شفافیت بسیار مهم‌تر از تکمیل کار است. در مواقع بحرانی، کارمندان چهار چیز از رهبری خود انتظار دارند: اعتماد، دلسوزی، پایداری و امید. فقط یک رهبری قاطعانه می‌تواند این ویژگی‌ها را دشته باشد.

نحوه هدایت سازمان هنگام وقوع یک بحران جهانی

سازمان‌ها با یک رهبری صحیح می‌توانند از بحران جان سالم به در ببرند.

اگر رهبران راه روشنی را در پیش‌رو داشته باشند کارکنان به طور شگفت‌انگیزی در برابر بحران مقاومت می‌کنند. سازمان‌ها هم می‌توانند مقاومت نمایند. با مقاومت می‌توانیم از بحران عبور کرده و به جایگاه قبلی خود برگردیم و اگر قبل از بحران تمهیدات لازم را اندیشیده باشیم چه بسا می‌توانیم با نقاط‌ قوت تازه‌ای که قبلا کشف‌شان نکرده بودیم از بحران عبور کرده و به مسیر خود با قدرت بیشتر ادامه دهیم.

بیشتر بخوانید: ۷ عبارت قدرتمند که رهبران باید در زمان بحران بگویند

استقبال از بحران، فرصتی است برای کشف نقاط‌قوت جدیدی که موجب می‌شوند شرایط دشوار را بپذیریم و تلاش کنیم بهترین نتیجه را از آن شرایط کسب نماییم. با استفاده از این نقاط‌قوت جدید می‌توانیم درک کنیم که تا وقتی آزمایش نشویم نمی‌توانیم از ظرفیت کامل خود (چه فردی و چه جمعی) استفاده کنیم.

رهبران الهام‌بخش به استقبال این آزمایش‌ها می‌روند. انسان در مواجهه با عدم‌قطعیت و استرسی که در اطرافش وجود دارد احساس اضطراب می‌کند. ولی با این حال رهبران باید با قاطعیت به گونه‌ای رفتار نمایند که در شرایط اضطراری قرار نگیرند. وقتی سازمان تان چشم امید به شما دوخته تا به آنها سمت و سو و امید بدهید، شما باید تمام افرادتان را جمع کرده و به آنها کمک کنید به عنوان یک فرصت از بحران استقبال نمایند تا نقاط‌قوت جدید را کشف کنند.

مترجم: طاهره منیری شریف (کارشناس ارشدMBA )

برگرفته از سایت forbes.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com