0  |  0

لزوم اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار

لزوم اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار

در نشست فدراسیون اقتصاد سلامت ایران بر لزوم اجرای دقیق قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار تاکید و عنوان شد که دولت موظف است در تصمیم‌گیری‌های خود، نظرات کارشناسی تشکل‌های بخش خصوصی را نیز اخذ کند. در این جلسه، محمود نجفی عرب، رئیس فدراسیون اقتصاد سلامت ایران و رئیس مجمع، با اشاره به قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار گفت: بر اساس این قانون؛ دولت موظف است در تصمیم‌گیری‌های خود نظرات کارشناسی تشکل‌ها (به‌خصوص تشکل‌های کانونی) را دریافت کرده و از اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه و بدون کسب نظر کارشناسی تشکل‌های ذی‌ربط، خودداری کند.
نجفی عرب افزود: به‌رغم وجود این قانون صریح، در سنوات قبلی ما شاهد این بوده‌ایم که در موارد متعددی ازجمله در حوزه‌های تخصیص ارز، محدودیت‌های واردات یا وضع کارمزدهای ثبت در سامانه به ازای هر ماده متشکله (IRC) و... هیچ نظری از فدراسیون سلامت به‌عنوان بزرگ‌ترین تشکل این حوزه‌ در کشور اخذ نشد. رئیس هیات مدیره فدراسیون اقتصاد سلامت ایران در ادامه به تشریح اقدامات این فدراسیون در سال گذشته پرداخت و گفت: تدوین برنامه استراتژیک و اجرایی و ایجاد ساختار سازمانی مناسب در فدراسیون جهت انجام مأموریت‌های این تشکل پایه و معرفی فدراسیون به کلیه ذی‌نفعان و ذی‌ربطان از اولین اقدامات این فدراسیون بود. او یکی دیگر از اقدامات مهم فدراسیون اقتصاد سلامت را آغاز تدوین طرح تحقیقاتی انتزاع وظایف کمی از وزارت بهداشت و بازنگری قانون دارویی، خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی مصوب ۱۳۳۴ با همکاری اتاق ایران عنوان کرد و افزود: در این موارد و موارد مهم دیگر و در مسیر پیگیری حقوق اعضا و رفع مشکلات اصلی کسب‌وکار فعالان حوزه سلامت، فدراسیون در سال ۹۸ بیش از ۲۰۰ مکاتبه با سازمان‌های ذی‌ربط داشت و بیش از ۲۰ گزارش تحلیلی و مقاله نیز برای ارائه در جلسات یا انتشار در نشریات تولید کرد. نجفی عرب عضویت در شورای مشورتی تشکل‌ها و پیگیری عضویت فدراسیون در مجامع حوزه سلامت به‌عنوان نماینده اتاق ایران را دیگر اقدامات صورت گرفته در فدراسیون طی سال ۱۳۹۸ عنوان کرد و از پیگیری عضویت فدراسیون در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی خبر داد. به عقیده او، داشتن نمایندگی اتاق ایران در حوزه سلامت جهت شرکت در جلسات کارشناسی ارگان‌های مهم، دستاورد دیگر فدراسیون در شش ماه دوم سال قبل بود. مظفر علیخانی، معاون تشکل‌های اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران نیز با حضور در مجمع فدراسیون اقتصاد سلامت ایران در جریان فعالیت‌های این فدراسیون قرار گرفت. علیخانی گفت: متاسفانه بعد از حذف یک در هزار سهم اتاق از فعالیت اعضای دارای کارت بازرگانی و با توجه به مشکلات اقتصادی و به‌تبع آن کاهش درآمدهای اتاق، آن‌گونه که انتظار داشتیم نتوانستیم به تشکل‌ها کمک کنیم. او افزود: اتاق ایران در حال خرید یک ساختمان بزرگ و تجهیز آن برای تشکل‌ها بود که متاسفانه یکی از دستگاه‌های تابعه یکی از وزارتخانه‌ها این ساختمان را ۱۷ میلیارد تومان بالاتر خریداری کرد؛ اما این اقدام همچنان در دستور کار اتاق ایران قرار دارد. معاون تشکل‌های اتاق ایران با اشاره به سیاست رئیس و دبیر کل اتاق ایران مبنی بر حمایت و همکاری همه‌جانبه از تشکل‌های بالادستی گفت: معاونت تشکل‌ها، هر دو جلسه مورد درخواست فدراسیون (با ریاست و دبیر کل اتاق) را پیگیری کرده و این جلسات به‌زودی برپا خواهد شد.
معاون دبیر کل اتاق ایران تصریح کرد: نباید به انتظار حمایت نهادی یا دولتی از صنف و تشکل خودمان باشیم، بلکه این تشکل‌ها هستند که در وهله نخست باید خود را باور کرده و از حداکثر ظرفیت‌های ممکن استفاده کنند تا بتوانند سهم مناسب‌تری در تصمیمات مرتبط با صنف خود داشته باشند. او ادامه داد: فدراسیون تشکل تشکل‌های حوزه‌ سلامت و اتاق ایران تشکل تمام تشکل‌های عضو است؛ ازاین‌رو، همان‌طوری که بر اساس گزارش‌های مطرح شده در این جلسه، فدراسیون اقتصاد سلامت خود را در برابر تشکل‌های حوزه‌ سلامت و چالش‌های آنها مسوول می‌داند، اتاق ایران هم خود را در قبال شما مسوول می‌داند؛ اما دو طرف باید به یک زبان و درک مشترک برسند. علیخانی افزود: رفع مشکلات به تک‌صدایی و هم‌آوایی و همگرایی نیاز دارد، ازاین‌رو وقتی مشکل واحدی را می‌بینید باید تمام امکانات خود و اتاق را در یک راستا قرار داده و از تمام تشکل‌های عضو یک‌صدا به گوش مسوولان برسد. او تاکید کرد: زمانی نه‌چندان دور اتاق را با فعالان بزرگ برخی اقلام و محصولات صادراتی سنتی ایران می‌شناختند؛ اما امروز از سلامت تا فرهنگ و هنر و حتی ورزش؛ اتاق دارای اعضای تشکلی است که می‌خواهند در یک چارچوب مشروع قانونی از حقوق صنفی خود دفاع کنند، همان‌طوری که اتاق هدفش دفاع از کلیت فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی است. او سپس با تاکید بر اهمیت فدراسیون‌ها و تشکل‌های بالادستی گفت: اهمیت فدراسیون اقتصاد سلامت ایران در این است که می‌تواند برای رفع مشکلات مشترک اعضا با کمک خود اعضا صدایی به‌مراتب بلندتر از صدای یکی از تشکل‌های این حوزه داشته باشد. معاون تشکل‌های اتاق ایران تصریح کرد: بر همین مبنا سیاست راهبردی اتاق ایران، حمایت و تقویت از تشکل‌های فراگیر مثل فدراسیون است. او شناخت ظرفیت‌های قانونی و استفاده بهنگام از این ظرفیت‌ها را یکی دیگر از عوامل اثرگذاری تشکل‌ها عنوان کرد و گفت: گرچه هنوز ظرفیت‌های قانونی برای فعالیت‌ تشکل‌ها به‌اندازه کشورهای صنعتی نیست، اما بازهم این ظرفیت‌ها بالا و موثر است، ازاین‌رو باید از آنها مطلع شده و در مواقع لزوم استفاده کرد. در ادامه جلسه مجمع فدراسیون اقتصاد سلامت ایران، حمیدرضا محمدی، دبیر کل این فدراسیون نیز تشکیل کمیته‌های تخصصی و پیگیری مطالبات اساسی اعضا را از راهبردهای اساسی فدراسیون عنوان کرد و گفت: برای تحقق این راهبرد صدها مکاتبه با نهادهای مختلف ازجمله دفتر معاون اول رئیس‌جمهور، دفتر وزیر بهداشت، ریاست و سایر مدیران سازمان غذا و دارو، معاونت‌های مختلف وزارت صنعت، بانک مرکزی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت اقتصاد، قوه‌قضائیه و بخش‌های مختلف اتاق‌های ایران و تهران انجام شده است. او افزود: شرکت در جلسات سازمان‌های مختلف برای پیگیری مطالبات اعضا و ارائه نظرات کارشناسی و تجمیعی از تشکل‌های زیرمجموعه و نظردهی در بیش از ۳۰ مورد طرح ارجاعی توسط سازمان‌های ذی‌ربط و اتاق ایران راهکارهای دیگری برای تحقق راهبرد تقویت فدراسیون بوده است. محمدی با اشاره به رشد حدود ۸۵ درصدی تعداد اعضای فدراسیون (از خردادماه ۹۸ تاکنون)، گفت: تعداد اعضای فدراسیون طی این مدت کوتاه از ۱۳ تشکل به ۲۲ تشکل افزایش پیدا کرد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: دنیای اقتصاد
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com