1  |  6

۶ مزیت آموزش کارآفرینی به کودکان

۶ مزیت آموزش کارآفرینی به کودکان

اگر کارآفرین هستید و فرزندان خردسال دارید، احتمالا بیشتر انرژی خود را صرف کار و تجارت‌تان می‌کنید و از اینکه نمی‌توانید زمان و انرژی کافی به فرزندان و خانواده خود اختصاص دهید، شکایت دارید.

 لازم نیست که‌ تا این حد میان کار و زندگی شخصی‌تان اصطکاک وجود داشته باشد. در حقیقت، می توانید فرزندان‌تان را هم درگیر کسب و کار خود کنید. به این ترتیب نه تنها زمان بیشتری را در کنار فرزندان تان خواهید بود، بلکه آنها می‌توانند در این مسیر درس‌های ارزشمندی  را از شما بیاموزند.

رشد و پرورش یک کارآفرین کوچک ارزشمند است.

برای لحظه ای فکر کنید که چقدرمی توانستید موفق باشید اگر در سن پایین با کارآفرینی آشنا می شدید. انجام فعالیت‌های کارآفرینانه در سال‌های رشد شما می توانست بسیار با ارزش باشد‌. هنوز هم دیر نشده می‌توانید این هدیه ارزشمند را به فرزندان‌تان اهدا کنید. در اینجا به چند مزیت بالقوه که فرزندان‌تان می توانند از تجربه کارآفرینانه شما بدست آورند، اشاره می‌کنیم:‌

۱. تمرین عملکرد بهتر

کودکان خردسال وقتی در آینده کاری‌شان زمانی عملکرد بهتری خواهند داشت که اولا، تجربه اداره کردن اولین شغل را داشته باشند. مثلا پرونده‌ها را مرتب کنند، نامه ها را بطور مرتب در پاکت نامه ها قرار دهند، یا چمن‌ها را کوتاه کنند و پارکینگ منزل را بشویند. چراکه درک میزان سختی و چالش‌های کار زمانی است که کودک در بطن آن قرار بگیرد.

دوما، و شاید مهمتر اینکه پدر و مادر موثرترین فرد در زندگی فرزندان شان هستند. پس با رفتار خود سخت کار کردن و لذت بردن از آن را خیلی عادی نشان دهید.

۲. قدردانی بیشتر از پول

یكی از بزرگترین مزایای آموزش کارآفرینی به فرزندان این است كه قدر پول را بیشتر بدانند. شاید اگر به کودکان بگویید که پول هم مثل گیاهان از زمین رشد می کند، بعضی از آنها باور کنند، اما بچه‌هایی که با کسب و کار آشنایی دارند بهتر می دانند که این گونه نیست.

«فیونا کرکپاتریک پارسونز»، یک بازاریاب حرفه ایی که از سن کم به کارآفرینی آشنا بود، می گوید: «آنچه بیشتر به من کمک کرد این است که من تقریبا از ۱۰ سالگی همیشه به نوعی پول خودم را در می آوردم. پیامی كه من به عنوان یک كودك دريافت كردم اين بود كه اگر چیزی می خواهی، باید دست به کار شوی و تلاش کنی که چطور آن را بدست آوری. من هرگز انتظار نداشتم والدینم بیش از چیزهای اولیه چیز دیگری برایم تهیه کنند. آموختن به خود متکی بودن، باور به خلاقیت و تشویق برای بهتر شدن، یک هدیه ایده ال است .»

۳.ترغیب به تفکر خلاقانه

شروع و توسعه کسب و کار آسان نیست. به ناچار مشکلاتی بوجود می آید که رفع کردن آنها و تداوم حرکت در جهت درست، برعهده شماست. به جای پنهان کردن چالش‌ها و حتی شکست‌ها از فرزندتان، باید آن‌ها را مستقیماً در جریان آنچه اتفاق می‌افتد، قرار دهید. در واقع با این کار به آنها نشان می دهید که تفکر خلاقانه چگونه است. 

  «کارآفرینی را به فرزندان‌تان بیاموزید. روزی باعث افتخارتان خواهند شد.»  

۴. پیشرفت در مهارت‌های ارتباطی

برخی از کودکان اهل رفت و آمد و بیرون رفتن هستند، اما بیشتر کودکان خردسال در مواجهه با بزرگسالان و یا افراد ناآشنا، خجالتی هستند. 

زیبایی کار در کسب و کار کوچک این است که شما مجبور هستید روزانه با افراد ناآشنا تعامل برقرار کنید. این امر باعث افزایش چشمگیر مهارت‌های کودک می‌شود و در بیشتر موارد او را به یک فروشنده عالی در زمان بزرگ‌سالی تبدیل می کند.

۵. برنامه ریزی و دستیابی به هدف

برنامه ریزی و دستیابی به اهداف چیزی نیست که به راحتی در بسیاری از کودکان ایجاد شود. بچه ها به اینکه کاری را سریع شروع کنند ولی بعد آن را نیمه تمام رها کنند، عادت دارند. آنها در جایی بین شوق ماجراجویی و خوشحالی از اتمام کار و نتیجه گیری از آن خسته می شوند و حس رسیدن به هدف را از دست می‌دهند.

خوشبختانه، تحقیقات نشان می دهد که مکالمه و تعامل منظم بین والدین و فرزندان در این مسیر به کودکان  کمک می‌کند.

در نتیجه، آنها بهتر می توانند بین رفتارهای فعلی خود و اهداف آینده ارتباط برقرار کنند. بنابراین اگر وقت بیشتری را با فرزندان خود در یک محیط کارآفرینانه بگذرانید، جایی که اهداف مشخص باشد و در جهت رسیدن به اهداف اقدامات قابل درکی برای کودک صورت گیرد، در واقع فرصت بهتر شدن را به فرزند خود داده اید.

کارآفرینی را به فرزندان‌تان بیاموزید

6. تشویق به همکاری و مسوولیت پذیری:

چالشی که بسیاری از کارآفرینان با آن روبرو هستند، یافتن روش‌های متناسب با سن کودکان برای مشارکت آنها در انجام کارهاست. بدیهی است كه كودكان بسیار كوچك نمی‌توانند کارهای پیچیده و ساختاری را انجام دهند، اما از اینکه هنگام انجام کار کنار شما هستند، احساس می‌کنند سهمی در انجام آن کار دارند.

هرچه بزرگتر می‌شوند، می توانید به آنها مسئولیت بیشتری بدهید و حتی آنها را برای ورود به کسب و کار آماده کنید. اگر این چیزی است که شما و فرزندان‌تان می خواهید، به یک برنامه حرفه‌ایی احتیاج ندارید. بهترین آموزشی که می توانید به فرزندان خود بدهید، این است که به آنها فرصت مشاهده و حتی مشارکت در انجام وظایفی که به‌طور روزانه انجام می‌دهید را بدهید. این وظایف روزانه مهارت‌هایی از زندگی را به آنها یاد می‌دهد که هیچ‌کدام از همسالان آن‌ها برای سال‌ها با آن روبرو نخواهند شد.

مترجم: شیدا انصاری

برگرفته از سایت entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com