0  |  2

چگونه با وجود فرزندان کوچک از خانه کار کنید و بازده خوبی داشته باشید؟

چگونه با وجود فرزندان کوچک از خانه کار کنید و بازده خوبی داشته باشید؟

چه کسی می توانست پیش بینی کند که روزی فرزندان کوچک مان به عنوان همکاران ما در خانه باشند؟ با شیوع کووید ۱۹ و اجرای طرح هایی نظیر فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی مدارس، بسیاری از والدین اکنون سه شغل دارند: کارمند، معلم و سرگرم کننده کودکان که دراغلب موارد به اثر بخشی کارشان صدمه می‌زند.

جالب است که بسیاری از پدر و مادرها در دوران قرنطینه، شرایط مشابهی را تجربه می کنند. اغلب به طور تمام وقت کار می کنند و همزمان به فرزندان خود در انجام تکالیف‌شان کمک می‌کنند. برخی نگران پیشرفت و توسعه کسب و کارشان هستند، در حالی که از اینکه بتوانند والدین خوب و مسوولیت پذیری برای فرزندان‌شان باشند، نگرانند. بعضی از آنها هم تمام وقت سردرگمند و قادر به تمرکز روی هیچ کاری نیستند. در حال حاضر اغلب مادران و پدران ساعت کاری خود را برای حمایت از آموزش فرزندان در خانه تغییر دادند و احتمالا شب ها کمتر می خوابند.

در ادامه بعضی از این والدین شاغل مجموعه نکاتی را به اشتراک می‌گذارند که کمک می‌کند هم برای کودکان تان زمان بگذارید و هم در کارتان پیشرفت کنید:

از فضای مجازی استفاده بهینه کنید:

والدین شاغل به فرزندان‌شان اجازه می دهند که مدت زمان طولانی را به تماشای تلویزیون و بازی‌های تلفن و غیره .. اختصاص دهند. چراکه در این صورت می توانند بیشتر به کارهای اداری و کنفرانس‌های آنلاین خود رسیدگی کنند، اما ممکن است دچار عذاب وجدان شوند. چراکه اغلب پدر و مادرها می‌دانند این نوع فعالیت‌ها می‌تواند به ذهن کودکان آسیب بزند. اما می‌توان با بکارگیری کمی خلاقیت این تهدید را به یک فرصت تبدیل کرد. برخی از برنامه‌های زنده که در حال حاضر تولید می‌شوند،‌ هیجان انگیز، الهام بخش و آموزشی هستند.

یکی از کارشناسان در این مورد به والدین پیشنهاد می‌كند که برای کودکان‌شان كتاب‌های داستان یا سرودهای مورد علاقه‌ آنها را بخوانند و آن را به صورت پادکست درآورند یا حتی ویدیویی از انجام تمرینات یوگا برای بچه‌ها تهیه کنند و با استفاده از امکانات و قابلیت‌های اینترنت و شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی آنها را در معرض دید فرزندان خردسال‌شان قرار دهند. این کار نه تنها کودکان را سرگرم می کند، بلکه آنها را به هیجان، حرکت، تفکر و پاسخ به انسان آن طرف صفحه وادار می کند.

کودکان را به عنوان کارآموز تلقی کنید:

اگر فرزند شما به توجه بیشتری نیاز دارند، آنها را به عنوان «کارآموز» تلقی کنید. به‌عنوان مثال اگر کودک نوپا دارید، اجازه دهید مثل خود شما که حین تماس‌های کنفرانس زنده یادداشت بر‌می‌دارید، او هم روی دفترچه خودش نقاشی و رنگ آمیزی کند. البته کودکان بزرگ‌تر می‌توانند مسئولیت‌های دیگری را برعهده بگیرند. مثلا آماده کردن لپ تاپ یا تلفن همراه برای پخش ویدیو کنفرانس یا ...

کارآفرینی

انعطاف پذیر باشید و شرایط جدید را بپذیرید:

بنیان‌گذار یک کسب وکار کوچک اما موفق در این‌باره می‌گوید: «من  و همسرم اتاق خواب‌مان را به یک دفتر کار کوچک تبدیل کردیم. شاید این تنها فضای اختصاصی باشد که در خانه کوچک‌مان بتوانیم بدون سر و صدای بچه‌ها روی کسب و کارمان تمرکز کنیم. او می گوید: «ما به نوبت باید به دنبال کودکان نوپای خود باشیم و به‌عنوان کمک معلم در جلسات تلفنی و کلاس موسیقی آنلاین آنها شرکت کنیم».

با اینکه وضعیت دشواری است، اما واقعیت را پذیرفته‌ایم و برنامه‌های خود را انعطاف پذیر نگه داشتیم. او توضیح می دهد: « ما کارهای تلفنی را همزمان که برای پیاده روی می رویم انجام می‌دهیم. برنامه های کاری خودبخود تغییر می کنند و ما باید انعطاف پذیر باشیم. اما نباید از مزیت‌های کار کردن در خانه هم غافل بود. ما بیشتر روزها صبحانه و شام را با هم می خوریم، و شب‌ها قبل از خواب به پیاده روی می رویم‌. من مدیتیشن خودم را وقتی که در اتومبیلم در پارکینگ منزل هستم انجام می‌دهم. مکان اختصاصی دوم که در آن خبری از سروصدای فرزندانم نیست!»

  «شاید ساعات اول صبح بهترین زمان برای بهره وری کارتان باشد، اما اوج انرژی کودکان خردسال نیز در همان ساعات اولیه صبح است»  

خود را با برنامه کودک‌تان هماهنگ کنید:

یکی از والدین که خود مدیر روابط عمومی است می‌گوید هر روز صبح ساعت 8:30 دخترم را بیدار می کنم که بتواند برنامه‌های که برای آن روز دارد را بنویسد.

«اولین کاری که دخترم انجام می‌دهد این است که یک کاغذ برمی‌دارد و آنچه که برای روز خود برنامه ریزی کرده است را می نویسد. او حالا احساس مسئولیت می کند. پیش از این‌، شکایت می کرد و نافرمان بود. زیرا احساس می کرد که دوباره در مدرسه است و باید صرفا تکالیفی را انجام دهد که از او خواسته شده است.»

برنامه دخترش شامل یادگیری، مطالعه و سرگرمی است. او می‌افزاید: «ما این برنامه روزانه را با هم مرور می کنیم و سپس من سعی می کنم که برنامه‌های خودم را با برنامه‌های دخترم هماهنگ کنم».

بیشتر بخوانید: ۶ مزیت آموزش کارآفرینی به کودکان

ساعات پر انرژی اول صبح را فراموش کنید:

شاید ساعات اول صبح بهترین زمان برای بهره وری کارتان باشد، اما والدین شاغل باید بدانند اوج انرژی کودکان خردسال نیز در همان ساعات اولیه صبح است

یک مدیر بازاریابی و مادر دو فرزند کوچک، می‌گوید: خیلی زود متوجه شدم که برنامه قدیمی صبح تا عصرم دیگر در این شرایط مناسب و کاربردی نیست.

او توضیح می‌دهد: «در ابتدا، هیچ اثربخشی در کارم وجود نداشت. وقتی که می‌خواستم با لپ تاپ کار کنم همزمان هر دو پسر کوچکم سعی می‌کردند به گونه‌ای توجه من را به خودشان جلب کند، مدام از سر و گردن من بالا می‌رفتند‌، فریاد می‌زدند ‌ و هر از گاهی هم من را گاز می گرفتند‌. کم کم متوجه شدم ساعات اول صبح که آنها آماده خوردن صبحانه و مشتاق به شروع یک روز جدید هستند، زمان آن نیست که من به دفتر کار خود بروم و از نظرشان ناپدید شوم.» او اکنون برنامه کاری که بتواند همزمان در کنار فرزندانش باشد را برای خود تنظیم کرده است.

مترجم: شیدا انصاری

برگرفته از سایت  www.forbes.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com