1  |  11

ساختار هزینه ها در مدل کسب و کار

ساختار هزینه ها در مدل کسب و کار

ساختار هزینه ها در مدل کسب و کار

ساختار هزینه ها، تمام هزینه‌هایی را تشریح می‌کند که اجرای مدل کسب ‌وکار با خود به همراه دارد. این جزء سازنده، مهمترین هزینه‌هایی را که حین اجرای یک مدل کسب ‌وکار خاص ایجاد می‌شود را توصیف می‌کند. خلق و ارائه ارزش، حفظ ارتباط با مشتری و ایجاد درآمد، همگی با خود هزینه‌هایی را به همراه دارند. پس از تعریف منابع کلیدی، فعالیت های کلیدی و شرکای کلیدی می‌توان چنین هزینه‌هایی را به سادگی محاسبه نمود. اما برخی مدل‌های کسب ‌وکار هزینه محورتر از بقیه هستند. به عنوان مثال خطوط هواپیمایی غیر تجملی، مدل های کسب و کاری بنا نهاده اند که محور آن ساختارهایی با هزینه اندک است.

اما سوالاتی که در این قسمت مطرح می گردند:

  مهم‌ترین هزینه‌های مدل کسب‌وکار ما چیست؟
گران ترین منابع کلیدی کدام مواردند؟
گران ترین فعالیت‌های کلیدی کدام ها می‌باشند؟
 

ساختار هزینه ها در مدل کسب و کار

بدیهی است که در هر مدل کسب و کاری، هزینه ها باید تا جایی که امکان دارد کاهش یابند. اما کاهش ساختار هزینه برای برخی کسب و کارها بسیار مهم تر از سایرین است. بنابراین ایجاد تمایز میان دو دسته از ساختارهای هزینه در مدل های کسب و کار مفید به نظر می رسد: هزینه محور و ارزش محور

مدل کسب و کارهزینه محور

مدل های کسب و کارهزینه محور بر کمینه نمودن هزینه ها تمرکز دارند. هدف این رویکرد ایجاد و حفظ چابکترین ساختار هزینه  ممکن با استفاده از بیشترین میزان خودکارسازی فعالیت ها و برون سپاری گسترده است.

مدل کسب و کار ارزش محور

برخی شرکت ها در طراحی مدل کسب و کار، کمتر به جنبه هزینه توجه می کنند و در عوض تمرکز آنها بر خلق ارزش است. ارزش های پیشنهادی مرغوب و خدمات اختصاصی سطح بالا از مشخصات مدل های کسب و کارهای آموزش محور می باشند.

طراحی و ساخت «بوم مدل کسب‌ و ‌کار» تنها با چند کلیک!

نمونه‌هایی از بوم مدل کسب ‌و‌ کار

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com