0  |  0

بهره برداری از کارخانه نوآوری آفتاب در شهریور ماه

بهره برداری از کارخانه نوآوری آفتاب در شهریور ماه

کارخانه نوآوری آفتاب (کارنا) به عنوان کارخانه نوآوری غرب کشور شهریور امسال به‌صورت رسمی ‌به بهره‌برداری کامل می‌رسد. علیرضا معدلی،‌ مدیر پروژه کارخانه نوآوری آفتاب (کارنا) گفت: براساس تفاهم‌نامه چهارجانبه بین معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری، ‌شرکت ماشین‌سازی اراک و همچنین استانداری و پارک علم و فناوری استان مرکزی در شهریور ماه سال گذشته به عنوان کارخانه نوآوری غرب کشور در شرکت ماشین‌سازی اراک راه‌اندازی شده است.
وی افزود: در ابتدای کار یک فضای ۸ هزار متری و در ادامه یک فضای ۱۸ هزار متری در مجتمع آموزش ماشین‌سازی اراک به آن اضافه خواهد شد که یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های نوآوری کشور از نظر وسعت خواهد بود. با توجه به نزدیکی استان مرکزی به استان‌های همجوار از جمله استان لرستان،‌ همدان، ‌کرمانشاه،‌ قم و البرز این موضوع با هدف جاری‌سازی ایده‌های خلاقانه در زمینه‌های فناوری اطلاعات،‌ متالوژی و مکانیک آغاز شده است. در این رابطه از همه امکانات کارخانه ماشین‌سازی در این کارخانه نوآوری برای حمایت از صنایع کوچک و نوآور استفاده می‌کنیم. مدیر پروژه کارخانه نوآوری آفتاب درباره امکانات این مجموعه گفت: با توجه به اینکه شرکت ماشین‌سازی به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان مادر تخصصی کشور مطرح بوده و امکانات تولیدی بسیار خوبی دارد، امکان مشارکت با شرکت‌های کوچک را در زمینه‌های مختلف به ویژه ساخت تجهیزات دارد که موضوع
برد- برد برای این شرکت‌ها است. در این زمینه پیشنهادهای خوبی به کارخانه نوآوری آفتاب (کارنا) داده شده و تفاهم‌نامه‌های مختلفی را با پارک علم و فناوری،‌ دانشگاه صنعتی اراک، ‌بنیاد نخبگان و فن بازار را منعقد کرده‌ایم. معدلی با بیان اینکه با همکاری دانشگاه اراک و پارک علم و فناوری شتاب‌دهنده نوآوری آفتاب تاسیس شده است، تاکید کرد: این شتاب‌دهنده شروع فعالیت کرده و دفتر آن در کارخانه نوآوری مستقر است و ایده‌ها افراد و شرکت‌ها را به‌صورت هسته‌های فناور آنالیز کرده و در صورت امکان همکاری،‌ قرار داد را با کارخانه نوآوری منعقد می‌کنند. همچنین با شتاب‌دهنده کارن به عنوان شتاب‌دهنده نفت،‌ گاز و پتروشیمی،‌ تفاهم‌نامه داریم. وی در ادامه با اشاره به اینکه حدود ۳۷ آزمایشگاه و کارگاه داریم، افزود: با بهره‌گیری از این امکانات یک فب‌لب ایجاد شد که استفاده مشترک شرکت‌ها از ماشین‌آلات صنعتی بزرگ را که تهیه آنها برای شرکت‌های کوچک به این سادگی فراهم نیست،‌ امکان‌پذیر می‌سازد و تولید آنها را تسریع می‌کند. فب‌لب یک مجموعه تحقیقاتی با میزهای کار اشتراکی است که شرکت‌ها می‌توانند از آنها استفاده کنند.
معدلی درباره جذب ایده‌های خلاقانه در این کارخانه نوآوری گفت: ایده‌های خلاقانه افراد را در زمینه‌های مختلف صنعتی جذب کرده و با هدایت این ایده‌ها و مشارکتی که از نظر سرمایه‌گذاری و ارائه امکانات تولیدی و تحقیقاتی داریم، بحث تجاری‌سازی این ایده‌ها را فراهم می‌کنیم. وی با بیان اینکه کار جذب را از سال گذشته آغاز کرده و در فضای موجود شرکت‌ها و هسته‌های فناوری را که به این موضوع علاقه‌مند بودند، استقرار دادیم، خاطرنشان کرد: اولین قرارداد رسمی ‌که کارخانه نوآوری منعقد کرده با شرکت هوپاد ماشین است که یکی از تولیدات کشور در زمینه تولید ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی خواهیم داشت. شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآفرین و نوآور هم در این کارخانه حمایت و در این کارخانه مستقر می‌شوند.
وی افزود: همچنین با بخش خصوصی هم همکاری‌هایی داریم تا بتوانیم شعبه‌هایی از کارخانه نوآوری را در سطح استان و استان‌های همجوار ایجاد کنیم. در ایام نوروز با کمک یک شرکت نوآور بحث تولید محصول نانو برای ضد باکتری و ضد ویروس کردن سطوح را آغاز کردیم؛ از آزمایشگاه کارخانه نوآوری برای تولید این محصول استفاده شده و این محصول به مدت ۴ ماه سطوح را ضد باکتری و ضد ویروس می‌کند. همچنین کارخانه تولید الکل را به سرعت برای مبارزه با کرونا راه‌اندازی کردیم و از فروردین ماه روزانه حدود ۵۰ لیتر توانایی تولید الکل داریم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: دنیای اقتصاد
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com