0  |  5

«نوآوری تدریجی» رمز موفقیت استارت آپ ها

«نوآوری تدریجی» رمز موفقیت استارت آپ ها

کارآفرینان و صاحبان کسب وکارها برای بقا و شکوفایی تجارت شان باید نوآوری داشته باشند. این درحالی است که نوآوری اغلب به سادگی اتفاق نمی افتد. شاید به ندرت دیده شود که کسب وکارها خود را مجهز به تکنولوژی های پیشرفته کنند یا نوآوری و خلاقیتی را در محصول یا خدمات شان ارایه دهند.

در واقع، این نوآوری های بزرگ نیست که بیشترین تأثیر را روی کسب و کارها می گذارد. بلکه بسیار مهمتر از آن نوآوری های تدریجی و پیشرفت های هرچند کوچک است که در بلند مدت به بقا و تداوم کسب و کارها منجر می شود.

چرا نوآوری تدریجی را انتخاب می کنید؟

نوآوری تدریجی ممکن است به اندازه یک محصول جدید جالب توجه نباشد که بتواند صنعتی را دستخوش تحول کند اما همین نوآوری های کوچک کلید موفقیت اکثر کسب و کارها است.  با توجه به محدودیت منابع تحقیق و توسعه در بیشتر شرکت های کوچک، نوآوری تدریجی احتمالاً بهترین بازگشت سرمایه را برای کارآفرینان در بلندمدت به همراه دارد.

اگر نوآوری نکنید، ریسک عقب افتادن شما در کسب و کارتان بیشتر خواهد بود، اما نیازی به نوآوری های بزرگ و اساسی نیست. پشت سر گذاشتن مراحل کوچک اما رو به پیشرفت، همان کاری است که برای کمک به رشد تجارت تان باید انجام دهید.

توصیه یک کارآفرین برای موفقیت

صاحب یکی از کسب و کارهای موفق راز موفقیتش را در«بهبود مداوم» عنوان می کند. او معتقد است: «اگر تلاشی برای نوآوری یا تغییر در کارها انجام ندهید، عملا مرده اید. اگر فکر می کنید تجارت به همان روشی انجام می شود که ده یا حتی پنج سال پیش انجام می شده، اشتباه می کنید. نباید اجازه دهید مشکلات بر شما غلبه کنند. ما در مورد کارهای قابل انجام، اعمال تغییرات کوچک و منظم بر زیرساخت ها صحبت می کنیم »

  «این نوآوری های بزرگ نیست که بیشترین تأثیر را روی کسب و کارها می گذارد بلکه مهم تر از آن نوآوری های تدریجی و پیشرفت های کوچک است که در بلند مدت به بقا و تداوم کسب و کارها منجر می شود.»  

انجام اقدامات ساده که تفاوت زیادی ایجاد می کنند

یک بنیان گذار کسب و کار که درصدد افزایش اثربخشی کسب و کارش است از یک مشاور می خواهد که روند کاری کسب و کارش را بررسی کند. او متوجه می شود که برخی از کارمندانش بیش از حد کار می کردند، او می خواست راهی برای آسان تر کردن زندگی آنها بیابد.

او می گوید: «اگر هر روز در حال دو ماراتن باشید، بسیاری از افراد خود را از دست خواهید داد.» این کارشناس برخی از اقدامات ساده سازی مانند کارایی بیشتر در روند اداری، بهبود برنامه ریزی و مدیریت موجودی را توصیه کرد. به نظر کارهای ساده ایی هستند، اما این نوآوری ها در نهایت تفاوت زیادی ایجاد می کنند. چراکه «کارکنان کمتر استرس دارند. شرکت در حال تولید بهتر با همان تعداد افراد و هزینه کمتر است. کارمندان از این موضوع راضی هستند و از مدیرشان تشکر می کنند» .

یکی دیگر از این دست نوآوری ها، برگزاری جلسات هفتگی برای اطلاع از آمار فروش بخش های مختلف بود. این کار منجر به بهره وری بیشتر و خدمت زسانی بهتر به مشتریان شد.

چرا نوآوری تدریجی را انتخاب می کنید؟

آغاز نوآوری با برداشتن گام های کوچک

بسیاری از کارآفرینان از نوآوری دور می شوند. چراکه تصورشان از نوآوری مفهومی پیچیده و دوراز دسترس است که فقط افراد بزرگ می توانند به آن دست یابند. شاید هم آنقدر مشغول مدیریت کارهای روزمره و ارایه خدمت به مشتریان هستند  که دیگر وقتی برای نوآوری ندارند و به وضع فعلی خود راضی می شوند.درحالی که نوآوری می تواند شامل گام های کوچکی که مدیریت آن آسان است، باشد.

در ادامه چند نکته مهم در این باره آورده شده است:

۱. به طور مداوم فرایندها و محصولات خود را بررسی کنید تا ببینید چه چیزی را می توانید بهتر کنید. مشاوره ای از یک کارشناس صنعت یا یک مشاور با تجربیاتی در زمینه های کاربردی مانند منابع انسانی، بهره وری درعملیات یا فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته باشید. برای به دست آوردن ایده های جدید با تامین کنندگان، مشتریان و کارمندان خود صحبت کنید.

۲. همکاری هایی برای پرورش ایده ها و توانمندی کارکنان با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ایجاد کنید.

۳. چرخه ایده خود را به بازار کوتاه کنید. به سرعت مشاهده کنید که آیا علاقه مندی به ایده شما در بازار وجود دارد؟ یک محصول جدید را بدون هزینه از طریق تبلیغ در شبکه های اجتماعی امتحان کنید. بعد از آن مبتنی بر سنجش واکنش بازار و بازخوردها، نوآوری کنید.

مترجم: شیدا انصاری

برگرفته از سایت www.bdc.ca

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com