0  |  2

چگونه می‌توانید کسب‌و‌کارتان را به سمت تحول دیجیتال سوق دهید؟

چگونه می‌توانید کسب‌و‌کارتان را به سمت تحول دیجیتال سوق دهید؟

مترجم: نازنین توکلی

برگرفته از سایت www.bdc.ca

تحول دیجیتال می تواند انگیزه ای برای رشد فرایندهای کسب و کار باشد، بهره وری را بالا ببرد و سودآوری را به سرعت افزایش دهد.

تحول دیجیتالی چیزی بیش از به دست آوردن ابزارهای جدید فناوری برای کارکنان است. این به معنای تغییر فرهنگ شرکت برای استفاده از داده و فناوری در راستای تصمیم گیری آگاهانه تر، سریعتر و رفع نیازهای مشتری است. عنصر مهم این فرایند، ایجاد ذهنیت نوآوری و بهبود کیفیت به طور مستمر است.

ما در جامعه ای زندگی می کنیم که افراد همه چیز را سریع‌ می خواهند. «چیما» مشاور کسب و کار می گوید: «مصرف کنندگان خواستار نوآوری هستند. اما تعداد کمی از کسب و کارها فرهنگ نوآوری را دارند و باید همزمان با تغییرات سریع بازار پیش بروند. کارکنان اغلب انگیزه ای برای ارائه ایده های بیشتر راجع به چگونگی پیشرفت کسب و کار ندارند. تحول دیجیتال درباره پروراندن چنین فرهنگ نوآورانه ای است.»

کارآفرینان باید این ۵ مرحله را برای هدایت تحول دیجیتال و کمک به ایجاد فرهنگ نوآوری دنبال کنند:

۱. شرایط را برای تغییر آماده کنید:

اولین قدم در تحول دیجیتال این است که بدانید چرا این کار را انجام می دهید. با کارکنان کلیدی و مهم برای انجام ارزیابی درباره مشکلات کاری نشستی برگزار کنید، مروری بر هر حوزه کاری داشته باشید تا نقاط قوت و ضعف کار را پیدا کنید.

آیا شرکت شما باید خدمات مشتری را توسعه دهد یا نواقص را کاهش دهد؟ آیا ارتباطات داخلی ضعیفی دارید؟ آیا کسب و کارتان از توان رقابتی کافی برخوردار است؟ آیا برای گرفتن سفارشات بیشتر تلاش می کنید؟

در این راستا باید سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • در حال حاضر کدام مرحله کارتان در حال افت کردن است؟
  • شکست در کجای حوزه کاری رخ می دهد؟
  • آیا همه کارکنان نقش کاری خود را به خوبی درک می کنند؟
  • جریان اطلاعات در سازمان چگونه است؟

چیما می گوید: «شما همیشه می شنوید که اوضاع خوب است، اما اگر با دقت بیشتری نگاه کنید، اغلب نقاط ضعفی را پیدا می کنید که نیازمند راه حل هستند.»

همچنین نگاهی دقیق به فناوری فعلی خود، نحوه استفاده از داده‌ها و هرگونه شکاف در کارایی‌ها، منابع یا فرایند خرید داشته باشید. پس بررسی کنید که چگونه فناوری دیجیتال و داده‌ها بهتر می‌توانند به کسب و کار شما کمک کنند. حتماً به این نکته توجه کنید که رقبا و سایر صنایع با فناوری چه کاری انجام می‌دهند.

چگونه می توانید کسب و کارتان را به سمت تحول دیجیتال سوق دهید؟

۲. طرح و برنامه عملیاتی ایجاد کنید :

به عنوان بخشی از یک تحول دیجیتال، باید تحقیق کنید که چگونه فناوری و داده‌ها بهتر می توانند در هر زمینه از کسب و کار کمک کنند.

برای اجرای راه حل فناورانه، یک برنامه عملی شفاف ایجاد کنید. این برنامه باید شامل رویدادهای کلیدی برای پیشرفت باشد که کسب و کار شما برای به حداکثر رساندن مزایای فن آوری یا داده ها باید انجام دهد. در صورتی که یکی از آن مراحل کار نکرد، یک برنامه ریزی اضطراری نیز داشته باشید. همچنین برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت و پیروزی ‌های سریع و آسان در راستای ایجاد و حفظ انگیزه افرادتان تلاش کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه می‌توان از «تحول دیجیتال» در بازاریابی استفاده کرد؟

۳. یک تیم تغییر تشکیل دهید:

شریک کردن کارکنان در فرایند تغییر از همان مراحل ابتدایی آغاز می شود. مدیریت نه تنها باید نیاز به تغییر را درک کند، بلکه باید راه را در پذیرش فناوری رهبری کند.

چیما می گوید: «اگر رهبر تیم چنین بینشی نداشته باشد، تغییری اتفاق نمی افتد.»

او همچنین توصیه می کند که تیمی از کارمندان با نفوذ که قویاً به تحول در کسب و کار باور داشته باشند را ایجاد کنید. این تیم می تواند شامل کارمندان یا مدیرانی باشد که با وجود مشکلات، قادرند کارمندان حوزه فناوری و حتی کسانی که در برابر تغییر مقاومت می کنند را تحت تاثیر قرار دهند.

۴. با کارمندان ارتباط برقرار کنید:

برای توضیح فرایند و نحوه اعمال تغییر در تیم خود، طرح و برنامه ارتباطی ایجاد کنید، به نگرانی های کارمندان بپردازید و به سرعت بازخوردها را دریافت کنید. به عنوان مثال، می توانید پیشرفت های منظم و روزانه را در جلسات شرکت، در خبرنامه یا روی نمودار قرار دهید و در اتاق ناهارخوری شرکت، ارائه دهید.

۵. فرهنگ تغییر را حفظ کنید:

هدف، پرورش فرهنگ نوآوری مداوم و بهبود کیفیت است.

چیما می گوید: «بخشی از زبان و فرهنگ روزمره خود را تغییر دهید. دائماً به این فکر کنید که چگونه کارها را انجام دهید و چگونه می توانید آنها را بهتر از قبل انجام دهید.»

یک استراتژی مفید این است که به طور مرتب از کارکنان دعوت کنید تا ایده هایی برای نوآوری ارائه دهند، به عنوان مثال، با یک ایده پیشنهادی شروع کنید یا فراتر از آن ساختار فرآیند نوآوری را توسعه دهید. برای مثال، شما می توانید یک تیم نوآوری ایجاد کنید و به جمع آوری مرتب ایده های مرتبط با بهبود کیفیت بپردازید.

شناخت ایده‌های مناسب برای ایجاد تغییر و پاداش دادن به کارکنان خلاق به منظور تشویق و ترویج فرهنگ تغییر امری ضروری و مفید است. شما می توانید افکار کارکنان خود را در جریان ارتباطات داخلی محک بزنید و به آنها پاداشی از قبیل اضافه حقوق یا امتیازات دیگر هدیه بدهید. همچنین برنامه های تغییری که در سازمان اجرا می‌شوند را جشن بگیرید.

به علاوه با نظارت بر شاخص های کلیدی عملکرد، به حفظ فرهنگ تغییر کمک کنید. از دیوارها، خبرنامه ها و جلسات استفاده کنید تا به طور منظم کارکنان را از KPI (شاخصهای کلیدی عملکرد) مطلع کنید. چیما می گوید: «این یک چرخه بهبود مداوم بر اساس داده ها ست.»

 

برای مطالعه بیشتر:

چگونه مدل کسب و کارمان را با توجه به «تحول دیجیتال» اصلاح کنیم؟

کرونا «تحول دیجیتال» را برای کسب‌وکارها تسریع می‌کند

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com