0  |  0

حمایت هوشمند از بازار سرمایه به معنای تزریق نقدینگی نیست

حمایت هوشمند از بازار سرمایه به معنای تزریق نقدینگی نیست

عضو شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه از نظر حجم معاملات می‌توان گفت بازار به روال قبلی خود برگشته است، گفت: امروز در دو ساعت اول بازار، حجم معاملات به ۲۱ هزار میلیارد تومان رسید که روند خوبی بوده است.
سعید اسلامی درباره حمایت هوشمند از بازار سرمایه اظهار داشت: حمایت هوشمند نه به معنای تزریق نقدینگی بلکه به معنای حمایت از سیاستگذاری‌هاست.
وی ادامه داد: هر چقدر نقدینگی بیشتری به بازار سرمایه تزریق شود این بازار نیاز به حمایت بیشتری پیدا می‌کند و منظور از حمایت هوشمند، حمایت از سیاستگذاری‌ها و ساز و کارهای بازار آزاد و رفع محدودیت‌ها است.
عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه بازار باید با ابزارهای سیاستگذاری‌های به موقع اداره شود، گفت: این سیاست‌ها با مداخله در بازار متفاوت است و حمایت هوشمند مفهوم نویی دارد و حمایت در حوزه سیاستگذاری‌ها محسوب می‌شود.
اسلامی درباره مسئولیت دولت از دعوت گسترده مردم به بورس اظهار داشت: اساساً در همه دنیا دولت مسئولیت سرمایه‌گذاری‌ها را می‌پذیرد به همین دلیل در همه دنیا یک نهاد ناظر و قانونگذار تشکیل می‌شود که در ایران برای بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار است که مهمترین مسئولیت آن حمایت و حفاظت از سرمایه‌گذاری‌های عام است.
وی با بیان اینکه بخش بزرگی از امنیت سرمایه‌گذاری در قالب قوانین و مقررات شکل می‌گیرد، ادامه داد: بخشی از تامین امنیت سرمایه‌گذاری همان قوانین و مقررات است. دولت به طور کلی مسئول حوزه‌هایی در بازار سرمایه است که در ادبیات ما موضوع نقدشوندگی و شفافیت از مهمترین و کلیدی‌ترین وظایف هستند.
عضو شورای عالی بورس تاکید کرد: سرمایه‌گذاران نباید این تصور را داشته باشند چون دولت آنها را به بورس دعوت کرده، بازار سرمایه دیگر روال طبیعی خود را از دست می‌دهد و همواره سودده خواهد بود.
اسلامی با بیان اینکه ریسک در ذات بازار سرمایه وجود دارد، افزود: سهامداران بدانند بازار هم روزهای مثبت و هم روزهای منفی دارد البته این هم جزو وظایف مهم دولت است که مردم را همراه با آموزش وارد بورس کند و اینکه گفته شود بورس همواره سوددهی دارد، اشتباه است.
وی گفت: دولت در جهت دعوت خود باید حمایت‌های سیاستگذارانه را هم انجام دهد و اهداف اصلی بازار سرمایه را که کمک به اقتصاد کشور و شفافیت است، با مقررات موجود حفظ کند.
اسلامی گفت: هفته گذشته هفته پرتلاطمی بود. روزهای اول هفته هرچند که میزان حجم معاملات کاهش جدی داشت اما روز سه‌شنبه و چهارشنبه بازار برگشت و در روز چهارشنبه حجم معاملات چیزی حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بود.
عضو شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه از نظر حجم معاملات می‌توان گفت بازار به روال قبلی خود برگشته است، گفت: امروز در دو ساعت اول بازار، حجم معاملات به ۲۱ هزار میلیارد تومان رسید که می‌توان گفت روند خوبی بوده است.
اسلامی با بیان اینکه حجم معاملات خوب باعث مثبت شدن فضای بازار شد، بیان کرد: حرفه‌ای‌ترهای بازار بیشتر از اینکه نگران روند بازار باشند نگران حجم معاملات بودند اما همچنان ما نگران رفتار هیجانی مردم در روزهای مثبت و منفی هستیم.
عضو شورای عالی بورس افزود: در بازار سرمایه ما ابزار صندوق‌های سرمایه‌گذاری داریم که در روزهای منفی، افراد زیادی نسبت به ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری خود اقدام کردند و از آنجایی که این صندوق‌ها توسط افراد حرفه‌ای مدیریت می‌شوند و این افراد به سراغ سهام کوچک، پرریسک و پرنوسان نمی‌روند، معمولا در سبد خود سهام شرکت‌های بزرگ را دارند؛ وقتی ابطال صورت می‌گیرد، به دلیل اینکه ریزساختارها از بازار سرمایه حمایت نمی‌کند، صندوق‌های با درآمد ثابت نمی‌توانند در صندوق‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنند بنابراین در روزهای منفی نرخ ابطال آنها بالا می‌رود و به دلیل اینکه تعهد نقدشوندگی دارند باید سهام خود را بفروشند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: سنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com