0  |  0

سرمایه گذاری بانک‌ها در بورس تورم را افزایش می‌دهد

سرمایه گذاری بانک‌ها در بورس تورم را افزایش می‌دهد

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر سرمایه گذاری بانک‌ها به بخش واقعی اقتصاد نرسد، تورم زاست، گفت: تصمیم اخیر شورای عالی بورس موجب سفته بازی شده و به همین دلیل تورم را افزایش می‌دهد.
محمد امینی رعیا در باره تصمیم شورای عالی بورس مبنی بر لغو ممنوعیت سرمایه گذاری بانک‌ها در بازار بورس، گفت: هرگونه سرمایه‌گذاری بانک و هر اقدامی که باعث شود سمت راست ترازنامه آن افزایش یابد، مانند ارائه تسهیلات، سرمایه گذاری، شرکت‌داری (درقالب خرید سهام یا افزایش سرمایه شرکت‌های زیر مجموعه) و ملک داری به معنای خلق پول است و باعث افزایش نقدینگی می‌شود چراکه در ابتدا سمت راست ترازنامه بانک‌ها افزایش پیدا می‌کند، سپس در سمت چپ به سپرده تبدیل می‌شود و چون مجموع سپرده‌ها، مجموع نقدینگی را تشکیل می‌دهد، تسهیلات دهی بانک‌ها موجب افزایش نقدینگی می‌شود.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری بانک‌ها نیز به همین صورت است، وقتی بانکی در حوزه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند، این سرمایه گذاری سمت راست ترازنامه را افزایش می‌دهد و در سمت چپ ترازنامه نیز در حسابی که آن بانک سرمایه گذاری می‌کند، سپرده اضافه می‌شود این حساب می‌تواند، حساب کارگزار بورس یا هر حساب دیگری باشد.
امینی رعیا با اشاره به اثرات ترازنامه ای سرمایه گذاری بانک، گفت: سرمایه گذاری بانک باعث می‌شود دو طرف ترازنامه افزایش پیدا کند و چون مجموع سمت چپ ترازنامه معادل مجموع نقدینگی کل کشور است نقدینگی افزایش می‌یابد.
اگر نقدینگی به سمت بخش واقعی اقتصاد نرود، موجب تورم می‌شود
وی با بیان اینکه وقتی نقدینگی افزایش پیدا کند و به سمت بخش واقعی اقتصادی نرود باعث تورم می‌شود، اظهار داشت: یک بخش از افزایش نقدینگی، تسهیلاتی است که بانک‌ها ارائه می‌دهند این تسهیلات درصورتی که معوق شود یا به سمت تولید نرود یا صرف خرید ارز و طلا شود باعث خلق پول اضافه می‌شود اما در ازای آن بخش مولد اقتصاد رشدی نمی‌کند.
امینی رعیا با اشاره به اینکه سرمایه گذاری بانک‌ها باعث تورم و رکود می‌شود ادامه داد: متأسفانه درصورتی که تسهیلات به بخش واقعی نرسد، تسهیلات را یک شخص دریافت کرده و صرف کارهای دیگر می‌کند اما هزینه اش را تمام جامعه باید پس بدهند.
سرمایه گذاری بانک‌ها در بورس صرف سفته بازی می‌شود
وی با اشاره به آسیب‌های سرمایه گذاری بانک‌ها در بورس، بیان داشت: سرمایه گذاری بانک در بورس نیز از همین جنس است و نقدینگی را افزایش می‌دهد چراکه این پول، قرار است صرف سفته بازی و خرید سهام عده‌ای شود و با هدف عدم افت شاخص و منفی نشدن سهام صورت می‌گیرد و به بخش واقعی اقتصاد نمی‌رسد.
این کارشناس اقتصادی بیان داشت: این پول تنها با این هدف به بورس تزریق خواهد شد که بعد از رشد شدید این بازار که بسیار سریع‌تر از بازارهای دیگر و غیرقابل تصور بود، بورس دچار افت شدید نشود. با این هدف، هم خلق پول صورت می‌گیرد و هم از طرف دیگر تولیدی اتفاق نمی‌افتد و تنها موجب زیان نکردن عده‌ای می‌شود که در بازار سهام بوده اند و سود چند برابری برده‌اند.
وی ادامه داد: در این بین مردم دیگری نیز هستند که به تازگی وارد بازار سرمایه شده اند و به دلیل اینکه ناآگاهانه وارد بورس شدند در این بازار زیان کرده‌اند اما این نباید منجر به اتخاذ تصمیمات اشتباه برای خرق نقدینگی شود چرا که تورم شدید ناشی از این خلق نقدینگی به کل جامعه تحمیل می‌شود؛ ضمن اینکه همین سهامدارانی که قرار است از آنها حمایت شود بعداً باید تورم‌های شدیدی را تجربه کنند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com