0  |  1

چند توصیه برای مدیریت به موقع موجودی ها

چند توصیه برای مدیریت به موقع موجودی ها

یکی از ترس های تولیدکنندگان زمانی است که مشتریان به دنبال محصولات آنها باشند و از آن کالا موجود نباشد. با اینکه انبار و ذخیره سازی برای پاسخگویی تقاضای مشتری شرط مطمئن تری به نظر می رسد ولی نگه داشتن موجودی بیش از حد می تواند نوعی اتلاف محسوب شود و باعث کاهش سود و سرمایه در گردش شود.

در چنین شرایطی پاسخ بسیاری از کسب‌وکارها در روش «مدیریت به هنگام موجودی» خلاصه می‌شود، به گونه‌ای که سفارش و دریافت محصول نزدیک به زمان نیاز مشتری انجام شود. در این صورت هزینه موجودی، حمل و نگهداری کالا کاهش می یابد.

نظارت بر موجودی راه حلی قابل اجراست:

«چارتراند»، متخصص و مشاور بهره وری در عملیات می گوید: «کلید موفقیت در مدیریت موجودی، نظارت دقیق بر استفاده از موجودی انبار و جایگزینی و تحویل کالا در زمان مورد نیاز است.»

او در جلسات مشاوره به مراجعانش می گوید: «این اقدامی است در راستای برقراری تعادل. شما همزمان با به حداقل رساندن هزینه های موجودی، باید از اتمام موجودی کالا و دردسرهای مشتریان خود جلوگیری کنید.»

فناوری می تواند کمک بزرگی باشد:

اگر هنوز هم مدیریت موجودی را به صورت دستی و سنتی انجام می دهید، آماده بروز اشتباهات و پیش بینی های ضعیف باشید چرا که راهکار دقیقی برای محاسبه عرضه و تقاضا ندارید. خبر خوب این است که فناوری می تواند این مشکلات را برطرف کند.

گزینه های مختلفی برای کمک به شما در مدیریت موجودی وجود دارد، از سیستم های کاملاً یکپارچه برنامه ریزی منابع سازمانی  "ERP"گرفته تا محصولات نرم افزاری با قیمت مناسب تر.

چارتراند می گوید: « باید تا آنجا که ممکن است از فناوری اتوماسیون استفاده کنید، اما همه کسب و کارهای کوچک پول لازم برای خرید فناوری پیشرفته را ندارند. پس حداقل به سیستمی نیاز دارید که به شما کاهش میزان موجودی را هشدار دهد تا بتوانید در زمان مناسب، کالای مورد نیاز را جایگزین کنید».

چند توصیه برای مدیریت موجودی به هنگام

کاهش اشتباه محاسباتی مهم‌ است:

چارتراند می گوید: «معمولا اشتباه در شمارش موجودی، هنگام دریافت و توزیع سفارش اتفاق می افتد، خصوصاً اگر به شکل سنتی کار می کنید. استفاده از تبادل داده های الکترونیکی "EDI" و اسکن بارکد می تواند به حذف ورود خطا در داده ها کمک کند». کسب و کارهای بزرگتر باید بر همگام سازی سیستم های رایانه ای خود با تأمین كنندگانی كه می توانند مستقیماً بر میزان موجودی کالا در كارخانه ها، مراكز توزیع یا فروشگاه ها نظارت داشته باشند، کار كنند.

در ادامه به نکاتی دیگر درباره نحوه اجرای مدیریت به موقع موجودی ها اشاره می شود:

۱. زنجیره تأمین کسب و کارتان را بررسی کنید:

برای ساختن روابط قوی و طولانی مدت با تامین ‌کنندگان‌، تلاش کنید. هدف کار کردن با شرکتهایی است که می توانید برای تحویل به موقع به آنها اعتماد کنید یا در برخی از مواقع در زمان بندی فشرده حاضر به پیمودن مسافت بیشتر باشد .

چارتراند می گوید: "این امر به شما کمک می کند تا چندین تأمین کننده در مکان های مجاور برای کاهش زمان و هزینه حمل و نقل داشته باشید."

۲. با مشتریان خود شفاف باشید:

مدیریت موجودی کالا و شرایط تولید را برای پاسخگویی به موقع به سفارشات مشتریان مدیریت کنید. اگر نتوانید آن را در مکان و زمان صحیح تحویل بدهید، ممکن است مشتری خود را از دست دهید. اما اگر یک محصول با کیفیت داشته باشید و ارتباط شفاف و به موقعی با  مشتریان داشته باشید، اعتماد آنها را بدست خواهید آورد.

۳. برای مدیریت زنجیره تأمین از بیرون کمک بگیرید:

مدیریت به موقع موجودی گامی در افزایش بازده عملیاتی شرکت شماست. متخصصی از بیرون سازمان یا شرکت خود استخدام کنید تا تمام جنبه های مدیریت زنجیره تأمین و فرآیندهای تولید را بررسی کند.

چارتراند می گوید: «یک دیدگاه بیرونی به شما کمک می کند تا فرآیندهای کسب و کارتان را ارزیابی کنید و روش هایی برای از بین بردن ضایعات و بهبود نحوه کسب و کار خود پیدا کنید.»

مترجم: شیدا انصاری

برگرفته از www.bdc.ca

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com