1  |  4

درس‌هايی از انديشه‌های پدر کارآفرينی ايران

درس‌هايی از انديشه‌های پدر کارآفرينی ايران

دکتر محمود احمدپور داریانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران که از او با عنوان «پدر کارآفرینی ایران» یاد می‌شود، در زندگینامه اش پیرامون علاقه به کارآفرینی در سال‌های گذشته چنین می‌گوید:

«در تمام سال‌های خدمت و تحصیلم در رشته صنایع‌، همیشه در پی جواب این سوال بودم که چرا عملکرد یک سازمان بهتر از یک سازمان دیگر و نیز عملکرد یک کشور بهتر از یک کشور دیگر است‌.

وقتی در بنیاد تعاون فعالیت می کردم دو سرباز همیشه همراه من بودند یکی از آن دو زرنگ‌تر بود. از زندگی آنها بیشتر سوال کردم آن سرباز که زرنگ‌تر بود پدرش کاسب بود و از کودکی کار می کرد. ولی سرباز دیگر تا به حال وارد بازار کار نشده بود. دیدم مسئله کار در حین تحصیل نکته بسیار مهمی است این تحقیقات را در مراحل بعدی به طور گسترده‌تری انجام دادم و مسئله مهارت آموزی افراد از کودکی و تاثیر آن در موفقیت آنها نظرم را جلب کرد. ولی هنوز ابعاد این موضوع برایم کاملا روشن نبود.  

در دوره دکترا دکتر «آذرهوش» از بهترین استادانم بود ایشان با توجه به شناختی که از من داشتند پیشنهاد کردند تا موضوع پایان نامه دکترایم را کارآفرینی انتخاب کنم. به این ترتیب من اولین کسی بودم که در کشور در رابطه با کارآفرینی تحقیق می‌کردم. 

در بنیاد مستضعفان اداره صد و پنجاه شرکت بزرگ از جمله «نوشابه زمزم» و «بستنی پاک» با من بود شعار ما برای فعالیت در این شرکت ها «تغییر و تحول» بود.»

این شعار دکتر احمدپور یادآور این نکته است که کارآفرینی با خوداشتغالی متفاوت است در صورتی می‌گوییم کارآفرینی ایجاد شده که  در یکی از سه بخش ورودی، فرایند یا خروجی کار نوآوری داشته باشیم. در واقع می توان گفت یکی از اثرات و نشانه های کارآفرینی ایجاد تغییر و تحول است.

تجربه من این است که اداره شرکت های بزرگ به تنهایی معنا ندارد بنابراین شرکت های بزرگ را با این شعار اداره می کردیم : «من تنها نمی‌توانم ولی با دیگران می‌توانم

این شعار دکتر احمدپور یادآور ارزش و اهمیت کار تیمی و هم افزایی است که در نتیجه کار تیمی ایجاد می شود.

دکتر احمدپور در جای دیگری از زندگینامه خود پیرامون مدیریت اثربخش چنین می گویند‌:

«برای مدیریت اثربخش باید ابتدا افراد قابلی را انتخاب کنیم بعد از انتخاب افراد کاردان، دامنه اختیارات آنان را نیز گسترده‌تر کردم. »

این نکته اهمیت تفویض اختیار در یک سازمان یا گروه کاری را یادآوری می کند.

در کنار اختیاراتی که داده می شود لازم است کنترل لازم صورت بگیرد. بنابراین اولین سیستم MIS (management information system) سیستم اطلاعاتی مدیریت کشور را طراحی کردیم. سازمان هوشمندی که تولید فعلی شرکت ها را با تولیدات قبلی مقایسه می کرد و میزان سوددهی و ضرر شرکت ها را نشان می داد.

اندیشه‌های پدر کارآفرینی ایران

از جمله اقدامات کارآفرینانه ایشان‌:

  • برگزاری اولین دوره های آموزش کارآفرینی در کشور، بعد از سال 1376. (هشت دوره آموزش کارآفرینی در شمال کشور برگزار کردم.)
  • برگزاری اولین طرح آموزش مربیان کارآفرینی در کشور.
  • برگزاری طرح کاراد (کارآفرینی در دانشگاه ها)

«کاراد» اولین طرح آموزش کارآفرینی در دانشگاه ها بود برای انجام این طرح کتاب آموزش کارآفرینی نداشتیم بنابراین ابتدا به نوشتن و ترجمه کتاب و تهیه جزوه های کارآفرینی اقدام کردم.

در ابتدا هنوز کارآفرینی به عنوان یک واحد درسی در دانشگاه تشکیل نمی‌شد ولی از آنجایی که مجوز تدریس کلاس‌های آموزش کارآفرینی صادر شده بود کلاس‌های مبانی کارآفرینی را شب‌ها به طور رایگان در خوابگاه دانشجویان برگزار می‌کردیم که مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

  • برگزاری جشنواره کارآفرینان برتر که به جشنواره امیرکبیر معروف بود.
  • تحقیق و مطالعه در مورد زندگی سیصد کارآفرین برتر کشور که نتیجه آن در پنج جلد کتاب منتشر شد.
  • تاسیس خانه کارآفرینی ایران
  • کمک به تصویب رشته کارآفرینی به عنوان یک رشته دانشگاهی

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com