0  |  0

چند توصیه برای سهامداران تازه وارد

چند توصیه برای سهامداران تازه وارد

این روزها پیشکسوتان و حرفه ای های بازار سرمایه با موج عظیمی از تماسها و مراجعات سرمایه گذاران تازه وارد مواجه هستند که سوال همه آنها این است که با سهام خریداری شده چه کنند یا با منابع نقدی که در اختیار دارند چه سهامی را خریداری کنند.در بازار بمانند یا خارج شوند؟ امیدی به بازگشت قیمت سهامی که اصلاح قابل توجهی داشته اند وجود دارد یا خیر. سرمایه گذاری در سهام شرکتهای بورسی و فرابورسی در مقایسه با بازارهای موازی مثل ملک، ارز و طلا بازدهی بهتری خواهد داشت یا خیر.
دغدغه همگی آنها با توجه به نوسانات قیمت ارز و تورم ناشی از آن در وهله اول حفظ ارزش سرمایه و قدرت خریدشان است. اگر دغدغه اصلی شان این باشد بازار سرمایه جای مناسبی برای پوشش ریسک نرخ ارز و تورم می باشد به شرط آنکه چشم بسته سرمایه گذاری نکنند و با اخذ مشورت از تحلیلگران و خبرگان بازار سرمایه مستقیم یا غیر مستقیم آگاهانه و هوشمندانه سرمایه گذاری کنند. تجربه نزدیک به دو دهه حضور در بازار سرمایه همراه با آموخته های بسیاری بوده است و به درستی گذشته چراغ راه آینده است اگر از آن درس بگیریم. سهامداران تازه وارد بهتر است از پیشکسوتان و قدیمی های بازار سرمایه مشورت بگیرند تا در مواقعی که بازار دچار هیجان یا اصلاح میشود هیجانی رفتار نکنند. همه سرمایه گذاران بورسی ممکن است اشتباه کنند اما باید مراقبت کنند که اشتباهات خود را تکرار نکنند. رفتار هیجانی و توده واری می تواند منجر به از دست دادن بازدهی کسب شده یا بازدهی آتی شود، لذا نکات ذیل را خدمت سهامداران تازه وارد و مبتدی عرض میکنم. البته انتقادهایی نیز از طرف خبرگان و فعالان بازار سرمایه به دولت، قانونگذاران، متولیان بازار سرمایه و سهامداران حقوقی وارد است که در محافل کارشناسی و تخصصی بیان می شود.
۱- با وجود اصلاح قیمتی قابل توجه اخیرسهامدارانی که تا قبل از شروع سال ۹۹ در بورس سرمایه گذاری کرده اند همه بازده قیمتی مناسبی داشته اند. اگرچه سهامداران تازه وارد ضرر کرده اند اما سهامداران بلندمدت سود مناسبی به دست آورده اند. بسیاری از سرمایه گذاران ثروت خود را از طریق این بازار بدست آورده اند. آنها مزد سهامداری و صبرخود را گرفته اند. سرمایه گذاری کوتاه مدت و بدون تحلیل احتمالا منجر به زیان و خروج شما از بازار سرمایه خواهد شد. مقایسه بازدهی شاخص کل بورس با بازدهی بازارهای موازی در مقاطع بلندمدت ۵، ۱۰، ۱۵ ساله و بالاتر از آن نشان دهنده باردهی مناسب سرمایه گذاران بورسی بوده است.
۲-هدف بسیاری از سرمایه گذاران از بازدهی در سهام شرکتها پوشش ریسک نرخ ارز و تروم است. مقایسه رشد شاخص در مقاطع زمانی بلند مدت و نه کوتاه مدت بیانگر بازدهی بالاتر شاخص بورس نسبت به تورم واقعی در ملک، دلار و طلا است. برای پوشش ریسک نرخ ارز در سهام شرکتهای صادراتی و دارای درآمد ارزی سرمایه گذاری کنید. بسیاری از سرمایه گذاران تازه وارد ناآگاهانه در سهام شرکتهایی سرمایه گذاری کرده اند که هزینه های ارزی و درآمد ریالی دارند لذا در اصلاح اخیر دچار زیان قابل توجهی شدند.
۳-بسیار شنیده اید که در صندوق های سرمایه گذاری و یا به شکل سبد سرمایه گذاری کنید. علت روشن است. اخبار، اطلاعات و تحلیل آنهاست که سمت و سوی حرکت قیمتی سهام شرکتها را تعیین میکند. سهامداران مبتدی و تازه وارد معولا به دلیل دانش مالی و تجربه کمترو نداشتن تحلیل دقیقی از اتفاقات و رویدادهای مالی و سیاسی، در انتهای زنجیره اطلاعات منتشره در مورد اقتصاد کلان و وضعیت مالی و عملکردی بنگاه ها هستند، لذا معمولا دیرتر از همه وارد گود میشوند و گرانتر می خرند و با اصلاح بازار دچار هیجان شده و ارزانتر از همه می فروشند.
در اصلاح اخیر که قیمت سهام بسیاری از شرکتها بیش از ۴۰ درصد افت کرد بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری کمتر از ۲۰ درصد افت کردند و عملکرد بهتری نسبت به سرمایه گذاری های انفرادی و بازدهی شاخص کل بورس داشتند.
۴-سیاستهای حاکمیت و دولت در راستای تقویت بازار سرمایه و خارج کردن سفته بازان از بازار ملک و ارز است. حمایتهای اخیر دولت، شورای عالی بورس و مجلس از سرمایه گذاران بورسی نشان داد امروز بازار سرمایه در کانون توجه کلیه ارکان قدرت قرار دارد لذا می توان به حمایتهای آتی و ریل گذاری در مسیر هدایت سرمایه های مردمی به سمت بازار سرمایه امیدوار بود. مجلس طرح مالیات بر عایدی سرمایه را در دست بررسی دارد که خبرها حاکی از حمایت از سرمایه گذاران بورسی در مقایسه با سرمایه گذاری در بازرهای موازی دارد.
۵-به کانالهای بدون شناسنامه فضای مجازی که مشخص نیست توسط چه کسانی مدیریت میشود و هدف آنها از معرفی بدون تحلیل سهام شرکتها و بیان شایعاتی در مورد شرکتها مبهم است اعتماد نکنید. آنها پاسخگوی شما نخواهند بود. اگر صرفا با اتکا بر شایعات و تحلیل افراد ناآشنا و بدون تجربه در بازار سرمایه خرید و فروش کردید و ضرر کردید باید در جلوی آینه به خودتان نگاه کنید تا مسول آنرا پیدا کنید. کانالهای بسیاری وجود دارد که متعلق به شرکتهای سبدگردان، مشاور سرمایه گذاری و کارگزاریهای بورسی است و تحلیل های رایگان و باپشتوانه ای را در اختیار شما میگذارند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: سنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com