0  |  2

آيا بلاکچين می تواند زنجيره تامين را از کرونا نجات دهد؟

آيا بلاکچين می تواند زنجيره تامين را از کرونا نجات دهد؟

با ظهور اولین موج بزرگ همه گیری ویروس کرونا در کشور چین، شرایط اقتصادی این کشور تبدیل به نمونه ای برای سایر کشورها شد. این روزها صنایع مختلف از تداوم وضع نابه سامان اقتصادی بسیار نگران هستند.

بنابراین مقامات چینی باید بیش از ویروس، در پی رفع محدودیت های اقتصادی باشند. آن ها باید به شرکت هایی که متضرر شده و آماده بازگشت به بازارهای ناپایدار اقتصادی هستند، قوت قلب بدهند. البته برای نجات زنجیره ی تامین از ویروس کرونا، راهکارهایی وجود دارد که در ادامه مطلب به آنها اشاره می شود.

کارشناسان معتقد هستند در بحران کنونی، اگر اقتصاد چین همواره در وضعیت معلق فعلی خود باقی بماند، احتمالا اقتصاد دیگر کشورها را از طریق زنجیره های تامین جهانی دچار اختلال می کند. کمبود مواد اولیه و تنگنای تامین آن، می تواند این اختلال جهانی را طولانی تر کند. این مسئله تولیدکنندگان هر کشور را برای انجام سفارشات تجهیزات محافظت شخصی و سایر تجهیزات پزشکی تحت فشار بسیاری قرار می دهد.

در چنین شرایطی اعتماد بین دو طرف عرضه و تقاضا مانند حلقه ای مفقوده خواهد بود. خریداران خواهان ارائه شدن محصولات چینی هستند و از سوی دیگر تولید کنندگان چینی به همان اندازه مشتاق افزایش تولید محصولات خود هستند. در زمانی که معاملات چند میلیون دلاری طی ساعت ها مذاکره به نتیجه نمی رسند و دو طرف از وضع موجود ناراضی هستند، عدم یافتن زمینه ی مشترک می تواند مانع پیدا کردن راه مناسب برای مقابله با این بیماری بوده و بهبود اقتصاد جهانی را به تاخیر بیندازد. خوشبختانه در این میان  فناوری نوظهوری وجود دارد که متناسب با نیازهای امروز اقتصاد جهانی است: این فناوری چیزی نیست جز بلاکچین Blookchain

بلاکچین فناوری مبتنی بر اعتماد

در میان ناامیدی فراگیر جهانی، تاثیر ویروس کرونا بر مردم و اقتصاد، غیر قابل پیش بینی به نظر می رسد. در حالی که شرکت ها برای کمک به مقابله با ویروس کرونا و همزمان برای سرپا نگه داشتن تجارت خود تلاش می کنند، به اعتماد به تامین کنندگان و شرکا و شفافیت در زنجیره های تامین و تعهدات قراردادی نیاز دارند. خوشبختانه بلاکچین در هر دو زمینه کمک بزرگی محسوب می شود.

با استفاده از بلاکچین، کاربران در سراسر زنجیره تامین قابل مشاهده هستند و شرکت ها می توانند نظارت بر عواملی مانند کنترل کیفیت، معیارهای عملکرد و استانداردهای کارگران را آغاز کنند. در طی بحران ویروس کرونا، دانستن دقیق اتفاقاتی که در نقاط مهم زنجیره تامین رخ می دهد، به جلوگیری از بدتر شدن شرایط کمک می کند.

این امر به ویژه در مورد افرادی صدق می کند که در خط مقدم این بیماری همه گیر قرار دارند و سعی می کنند به سرعت به محصولات حیاتی دسترسی داشته باشند. بلاکچین یک توالی دائمی در طول هر زنجیره ایجاد می کند که خریداران می توانند از آن برای تایید موارد مهم مانند استحکام قطعات مورد استفاده در تجهیزات پزشکی یا مواد تشکیل دهنده ی افزودنی به داروهای مهم استفاده کنند.

بلاکچین در این دوره ی زمانی حتی برای آن دسته از شرکت هایی که در محدوده ی مقابله با ویروس کرونا نیستند، می تواند چیزهای ارزشمندی را ارائه دهد. به لطف شفافیت بالا در این تکنولوژی، خریداران می توانند مواد اولیه ی مورد نیاز خود را از بازارهای قانونی تهیه کنند و سابقه ی کاری خود را پاک نگه دارند و از فرایندهای کاری عادلانه پیروی کنند.

از آنجا که مصرف کنندگان در مورد نحوه ی خرج کردن درآمدهای محدود خود که چرخه ی بازگشت طولانی دارند، رویه های سختی را طی می کنند، در نتیجه به سمت شرکت هایی گرایش پیدا می کنند که کار درست و قانونی انجام می دهند. توانایی برآورده کردن این نیازها، به تولید کنندگان و واسطه هایی که دارای دانش اقتصادی هستند کمک می کند تا این بحران را حل کنند.

آیا بلاکچین می تواند زنجیره ی تامین را از کرونا نجات دهد؟

نمونه هایی از به کارگیری بلاکچین در شرایط کرونا

در حال حاضر تعداد بی شماری از ارگان های مختلف وجود دارد که از بلاکچین برای مقابله با اثرات ویروس کرونا استفاده می کنند. به عنوان مثال، بسیاری از موسسات خیریه در چین؛ پیش از انتشار خبرهایی مبنی بر سو استفاده از داوطلبان خیریه پزشکی «هوبی» از مشکل اعتبار رنج می بردند. برای جلوگیری از قطع شدن کمک های مالی، یک استارتاپ به نام هایپر چین، بستری برای اهدای کمک های مالی مبتنی بر بلاکچین ایجاد کرد، از آنجا که این بستر شفافیت کامل در نحوه استفاده از کمک های مالی اهدایی را تضمین می کند، تنها در چند روز پس از آغاز به کار، 500 لینک اهدا ایجاد شد. به عبارت بهتر در زمانی که کمبود اعتماد ایجاد شده بود، بلاکچین شرایط را به بهترین نحو تغییر داد.

بیشتر بخوانید: وقتی فناوری بلاکچین، سازوکار کسب‌وکارها را تغییر می‌دهد

مثال دیگر، یک بستر کمک متقابل مستقر در چین از بلاکچین برای سرعت بخشیدن به مطالبات پرداختی در اوج شیوع ویروس کرونا استفاده کرد. این امر می تواند در کشورهای پیشرفته نیز مفید باشد، به خصوص در کشورهایی که ادارات در حال حاضر با هجوم مطالبات روبرو هستند، تصور این بار سنگین اداری ایجاد شده در سراسر کشورها، به دلیل همه گیری بیماری، ساده است.

توانایی سرعت بخشیدن به نتایج - به ویژه در شرایطی که افراد فورا به کمک و پاسخ گویی نیاز دارند- می تواند به مقابله ی جهانی با ویروس کرونا کمک کند تا سرعت شیوع بیماری مهار شود.

از سوی دیگر، بلاکچین تمام تلاش خود را از خریدن ماسک های تقلبی تا حفظ استانداردهای تولید کنندگان گوشت در چین نشان داده است. گرچه مردم هنوز این فناوری را با بازیابی فاجعه ی در حال رخ دادن، مرتبط نمی دانند، این فناوری یکی از بهترین دارایی های مردم برای فرآیند مقابله و رفع این فاجعه ی جهانی است.

آیا اکنون زمان مناسبی برای استفاده از فناوری نوظهور بلاکچین است؟

برخی ممکن است این سوال را مطرح کنند که آیا اکنون زمان مناسبی برای شروع آزمایش فناوری نوظهوری مانند بلاکچین است یا خیر؟ احتمالا اکنون بهترین زمان است، از آن گذشته، وقوع فاجعه ی بی سابقه ای مثل کووید 19، به یک راه حل غیر معمول نیز نیاز دارد.

اگر کمی با بدبینی نگاه کنیم، بدون داشتن بلاکچین، برای شرکت هایی که در صنایع مختلف در حال فعالیت هستند، فرآیند بازیابی سریع و کامل دشوار خواهد بود. اکنون زمان اجرای هر راه حل بالقوه ای است که می تواند تجارت شما را در برابر متضرر شدن مصون نماید.

استفاده از فناوری بلاکچین در مدیریت زنجیره تامین

راهکار هایی برای اثربخشی بیشتر بلاکچین در بازیابی کسب و کارها:

1- منابع مورد تایید و قانونی را دنبال کنید:

به یاد داشته باشید که بلاکچین ابزاری برای رسیدن به هدف است و این هدف چیزی نیست جز بهبود عملکرد زنجیره تامین است. از این رو خرید از منابع قانونی را در اولویت قرار دهید. بهبود ارتباطات و ایجاد روابط عمیق با تامین کنندگان کمک می کند تا اختلالات  در طول زنجیره ی تامین به حداقل ممکن برسد.

علاوه بر این، شرکت هایی که منابع مورد تایید را در اولویت قرار می دهند، مزایای متنوعی نیز به دست می آورند: آنها ساختارهای هزینه را بهبود می بخشند، روابط قوی تری با تامین کنندگان برقرار می کنند و در نهایت امکان سو استفاده از بلاکچین توسط برخی افراد و سازمان ها را به حداقل می رسانند.

2- یک پروتکل اعتماد ایجاد کنید:

بلاکچین از طریق پاسخگویی شفاف، اعتماد سازی می کند، از آنجا که هر عملی در طول زنجیره ثبت می شود و سوابق قابل تغییر یا دستکاری نیستند، هرگونه اشتباهی در معرض دید همگان قرار می گیرد. در همین حال، اعضای پاسخگو، همواره راهی برای اثبات برتری خود و برقراری ارتباط با شرکای جدید دارند.

به هر ترتیب کاربردهای بلاکچین باید شامل یک پروتکل اعتماد یا فرآیندی برای جلب اعتماد اعضا باشد.  مطالعه ای در این زمینه نشان داده است که وقتی خرده فروشان اعتماد بالایی به تولید کنندگان خود دارند، 78% فروش آنها افزایش می یابد. دلیل این امر این است که بلاکچین به شرکت ها کمک می کند تا بی اعتمادی خود را برطرف کنند.

بلاکچین، با حفظ حریم شخصی اعضای یک کسب و کار، روابط متقابلی را ایجاد می کند و هر دو طرف در تلاش هستند تا شفافیت، کارایی و اثر بخشی خود را در تجارت بهبود بخشند.

3.بلاکچین راه حلی آماده برای اجرا:

در زمانی که جهان نیاز به راه حل دارد، بلاکچین راه را هموار می کند. در واقع بلاکچین راهی برای نجات زنجیره تامین از ویروس کرونا است. رفتار و افکار غیر منطقی نباید بر جهان امروز حکمرانی کنند، در این راستا بلاکچین همه ی موارد را در دنیای تجارت باز، صادقانه و فراتر از آن، به صورت یکپارچه نگه می دارد.

مترجم عاطفه جولانی (کارشناس ارشد)

برگرفته از سایتdue.com  

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com