0  |  4

برای موفقيت چی بخوانیم و چگونه بخوانیم؟

برای موفقيت چی بخوانیم و چگونه بخوانیم؟

یکی از موارد مهمی که مشخص می کند چه کتاب‌هایی مناسب شماست نوع اهدافی است که در زندگی شخصی خود دنبال می کنید. مسلما سیر مطالعاتی کسی که می‌خواهد کارآفرینی کند با کسی که می خواهد مدرس دانشگاه باشد با توجه به مهارت‌هایی که نیاز دارند، متفاوت است.
اما برخی موضوعات هم هستند که برای موفقیت در همه مشاغل ورشته ها لازم و کاربردی هستند از جمله موضوعاتی که تحت عنوان «مهارت های نرم» نامگذاری می شوند. شاید بدون مطالعه در درباره موضوعات زیر بتوانید در شغل و تحصیل خود به موفقیت‌هایی دست یابید اما با مطالعه آنها حتما می‌توانید خود را به مهارت‌های بیشتری مجهز کنید و آگاهانه مسیر رسیدن به موفقیت را برای خود کوتاه تر و آسان‌تر کنید. این موارد عبارتند از:  

  • زبان بدن
  • هوش هیجانی
  • کار تیمی
  • مذاکره و فن بیان  
  «کارآفرینان و افراد موفق هم مثل افراد عادی تنها 24 ساعت زمان دارند»  

برای موفقیت در شغل و تحصیل، چگونه در حوزه مشخصی مطالعه کنید؟

۱.در هر موضوعی که برای مطالعه انتخاب می‌کنید یک سیر مطالعاتی برای خود تنظیم کنید. دانشمندان به نام و اساتید دانشگاهی فعال در آن رشته را سرچ کنید. چرا که ممکن است در موضوعاتی که گفتیم، ده‌ها و حتی صدها کتاب و مقاله موجود باشد اما بدون شک اعتبار علمی آنها متفاوتند. عنوان کتاب‌های مورد نظرتان را در گوگل جستجو کرده و نظر خواننده های کتاب را ببینید.  

۲.جدیدترین مقالات رشته مورد نظر را سرچ کرده و ابتدا بخش چکیده و نتیجه گیری را مطالعه کنید. مطالعه چکیده و نتیجه گیری مشخص می کند مقاله حاوی اطلاعات مورد نیاز شما هست یا خیر.

۳. مصاحبه و سخنرانی های اساتید رشته و شغل مورد نظر خود را دانلود کنید و گوش دهید و واژگان تخصصی که برایتان نامفهوم و ناآشناست را یادداشت کنید. این واژگان بخشی از سیر مطالعاتی شما هستند که باید پیرامون آنها مطالعه کنید.

۴.بهترین زمان مطالعه که تمرکز کافی دارید را پیدا کنید: برای این کار در ساعات مختلف روز کتاب مورد علاقه خود را بخوانید تا ببنید کدام زمان ذهن شما کارایی بیشتری برای مطالعه دارد ممکن است تمایل داشته باشید بعد از ساعت کاری زمانی را به این کار اختصاص دهید یا شاید قبل از رفتن به سر کار.

برای موفقیت چی بخوانیم و چگونه بخوانیم؟

۵. بهترین نوع کتاب که با شرایط و ذائقه مطالعاتی شما سازگاری دارد را پیدا کنید: پیش از این برای مطالعه تنها کتاب و مقاله فیزیکی موجود بود اما در حال حاضر استارتاپ های مختلفی کتاب های صوتی را با قیمت مناسب و کیفیت خوب ارائه می دهند. اپلیکیشن این کتاب های صوتی را هم روی لپ تاپ و کامپیوتر می توانید نصب کنید هم روی تلفن همراه. از جمله اپلیکیشن کتابراه، فیدیبو و ... .

سایت ها و پیج های بسیاری هستند که پادکست های رشته های مختلف را می توانید از آنها تهیه کنید. بعضی افراد ممکن است برای گوش دادن به کتاب صوتی تمرکز کافی نداشته باشند و مطالعه از روی کتاب فیزیکی را ترجیح دهند تا هر زمان که نیاز بود یک جمله را  مجدد بخوانند و خط بکشند.    

۶. برای هر موضوع مطالعاتی دفتر یادداشت داشته باشید و نکات و جملات مهم را یادداشت کنید تا بعدها بتوانید به آنها مراجعه کنید.

۷. و اما بخش حیاتی اجرایی شدن و ادامه دار شدن تصمیم شما مبنی بر «تبدیل عادت مطالعه به یکی از ابزارهای موفقیت» این است که زمانی از روز را برای مطالعه در نظر بگیرید و به آن متعهد باشید استمرار در مطالعه شرط بهره مند شدن از فواید آن است. حتما جمله ی تکراری «کارآفرینان و افراد موفق هم مثل افراد عادی تنها 24 ساعت زمان دارند» را شنیده اید اما این یک واقعیت است. عقیده من این است که برای کارهای ارزشمندی مثل مطالعه باید وقت ایجاد کنیم بدین صورت که زمانی از روز را برای این کار خالی کنیم.

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com