0  |  6

کارآفرینی فلفلی در دل یک روستا

کارآفرینی فلفلی در دل یک روستا

امروز قصد دارم شما را با یک کسب و کار ناب آشنا کنم. کسب و کاری که ایده آن در دل یک روستا و از یک کسب و کار سنتی شکل گرفته است.

 دکتر «مصطفی چشمی» کشاورز زاده ای اهل روستای چشام سبزوار است. روستایی که قطب تولید فلفل قرمز ایران می باشد.  دکتر چشمی با  تحصیلات دکترای اکولوژی زراعی، دانش خود را برای فراوری فلفل قرمز به کار گرفته و اکنون پنج نوع محصول را با برند «چشام» تولید و روانه بازار کرده است؛ از جمله ترشی فلفل، پوره فلفل، دسر فلفل و ادویه خشک.

شاید بپرسید تفاوت فلفل چشام با محصولات مشابه آن چیست؟ تفاوت در کاشت آن است. در واقع برای کاشت این فلفل ها از آب کمتری استفاده می شود.

وقتی فلفل قرمز کام روستاییان را شیرین می کند:

به نظر شما فلفل قرمز می تواند کام کسی را شیرین کند؟ بله، وقتی فرزند دیار سبزوار با کوهی از دانش و تجربه به روستای خود برمی گردد تا کسب و کارش را با کمک روستاییان راه اندازی کرده و برای آنها اشتغال زایی کند اینگونه است که «فلفل چشام» کام روستاییان را شیرین خواهد کرد. اینجاست که دکتر چشمی در معرفی محصولات برند خود می گوید «تندی فلفل های من لذت بخش است».

در واقع در سال های اخیر، خشکسالی رونق کشت فلفل و کسب و کار مردم روستا را کساد کرده است. حالا فرزند این روستا راه حل مشکل کسب و کار روستا را پیدا کرده و با دست پر به روستای چشام بازگشته تا با ایده ی خود یعنی کسب و کار فلفل را در این منطقه جانی دوباره بخشد و مردم روستا را یاری کند تا فلفل این منطقه را آنچنان که شایسته است به کل کشور و حتی آن سوی مرزها بشناسانند.

کارآفرینی روستایی: ۵ اصل مهم برای موفقیت در کارآفرینی روستایی

کارآفرینی فلفلی در روستای چشام سبزوارایشان در حال حاضر سه هکتار سطح زیر کشت دارند و امسال 40 هزار محصول تولید کرده اند. شرکت کشت و صنعت چشام طعم های جدیدی را برای آنان که عاشق فلفل هستند به ارمغان می آورد و می تواند همه افراد را عاشق محصولات فلفلی کند. بسیار دلنشین و قابل تقدیر است که دکتر چشمی انگیزه خود را چنین بیان می کند : «ما تلاش می کنیم اشتغال را در منطقه افزایش دهیم و محصولات فلفلی را همه جای ایران در دسترس مردم قرار دهیم».

چرا که در بحبوحه ی نابسامانی های اقتصادی که هم اکنون با آن روبرو هستیم می توان گفت کارآفرینانی چون دکتر چشمی سربازان جنگ اقتصادی هستند که شاهد آن هستیم. فرزند برومند این مرز و بوم که سالها تحصیل کرده و حالا آمده تا سهم خود را در رونق اقتصادی از طریق اشتغال زایی انجام دهد. 

  « کارآفرینی یعنی در یکی از سه بخش ورودی، فرایند یا خروجی، نوآوری داشته باشیم  

تا به حال به «فلفل» به عنوان ایده کسب و کار فکر کرده بودید؟

 این کسب و کار مثال بسیار خوبی است برای اینکه بگوییم یکی از راه های کشف فرصت های کارآفرینی این است که به پتانسیل های جغرافیای محل زندگی، کسب و کار پیشینیان و پدران خود و به گونه ای بهینه انجام دادن این کسب و کارها  مطابق با نیاز روز، بیندیشیم. چرا که می دانیم کارآفرینی یعنی در یکی از سه بخش ورودی، فرایند یا خروجی، نوآوری داشته باشیم. کسب و کاری که درباره آن صحبت کردیم نمونه بارز نوآوری در خروجی و محصول است. و متناسب با نیاز بازار است، چرا که یکی از دلایل کساد شدن کسب و کار مردم روستا ارائه محصول به شیوه سنتی و تنها به صورت محصول فلفل بوده است.

کسب و کار چشام محصول فلفل را به چند شیوه ارائه می دهد که مناسب ذائقه های مختلف بوده و به گونه های مختلف قابل مصرف باشد. برخی محصولات چشام به تنهایی قابل مصرف هستند مانند ترشی فلفل و برخی دیگر در طبخ غذا مورد استفاده قرار می گیرند. البته برای برخی محصولاتشان نیاز به فرهنگ سازی دارند.

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

دیدگاه شما
دیدگاه ها
امیرحسین

دوشنبه 30 خرداد 1401 ساعت 19:22

سلام وقتتون بخیر میشه لطفاً راه های ارتباطی با این شرکت و یا راه های خرید محصولاتشان رو هم معرفی کنید

درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com