1  |  5

کار تیمی در دنیای مجازی با چه چالش هایی مواجه است؟

کار تیمی در دنیای مجازی با چه چالش هایی مواجه است؟

پیش از این، تیم های مجازی به افرادی از شهرهای مختلف که در قالب یک تیم کاری با هم کار می کردند یا افرادی از ملل مختلف که به عنوان زیرمجموعه ی سازمان های بین المللی با هم همکاری داشتند اطلاق می شد.

اما شرایط حاصل از بحران کرونا باعث شد افراد سازمان ها و ادارات هر شهر که پیش از این به عنوان تیم های کاری با هم کار می کردند مجبور شدند در قالب تیم های مجازی به فعالیت خود ادامه دهند. بنابراین ضرورت پرداختن به «چالش های تیم های مجازی» بیش از پیش احساس می شود.

ماهیت کاری تیم های مجازی «ارتباط از راه دور و نبود ارتباط حضوری» است و خود این مساله یکی از مهم ترین عوامل ایجاد چالش برای اینگونه تیم هاست.

برخی موارد چالش برانگیز در همکاری ها و تیم های مجازی:

1.افزایش احتمال «بروز تعارض» بین اعضای تیم:

وقتی راه ارتباطی افراد تنها از طریق تماس و جلسات صوتی و تصویری است «احتمال بروز تعارض بین افراد بیشتر می شود» به این دلیل که در جلسات غیرحضوری افراد نمی توانند از زبان بدن برای درک منظور و شرایط طرف مقابل خود برخوردار شوند.

راهکار موثر در ابتدای شروع فعالیت تیم این است که اعضای تیم در صورت امکان اولین جلسه را به صورت حضوری برگزار کنند و در فواصل زمانی مشخص مثلا هر فصل یک جلسه حضوری داشته باشند. چرا که در بسیاری از موارد وقتی آشنایی افراد از یکدیگر بیشتر می شود سوء تفاهم ها برطرف شده و احتمال بروز تعارض کمتر می شود.

2.افزایش احتمال «خطای ادراکی» بین اعضای تیم:

افرادی که بصورت مجازی با هم کار می کنند بیش از شرایط کار حضوری دچار خطای ادراکی می شوند.

 یکی از خطاهای ادراکی متداول در مطالعات رفتار سازمانی «برخورد کلیشه ای» است.  برخورد کلیشه ای یعنی یک دسته از افراد را بر اساس تنها یک ویژگی مثل سن، نژاد، مذهب و مواردی مانند این قضاوت کنیم.

بیشتر بخوانید: چگونه با تیم‌های دورکار، همکاری موثر داشته باشیم؟

چند مورد از برخورد های کلیشه ای رایج در محیط های کسب و کار:

  • برخی افراد دوست ندارند با مدیر یا سرپرستی کار کنند که از خودشان جوان تر است.
  • برخی افراد دوست ندارند مدیر یا سرپرست آنها «یک خانم» باشد.
  • بعضی افراد، مردم یک شهر خاص را دوست ندارند و آنها را مناسب همکاری نمی دانند.

مطمئنا همه ی شما در محیط کسب و کار خود با این گونه برخوردهای کلیشه ای مواجه شده اید. ممکن است به همین شیوه توسط همکاران قضاوت شده باشید یا همکاران خود را به دلایل مشابه قضاوت کرده باشید.

اما باید بدانیم که همه ی اینها تنها «تصور ذهنی» است. تصورات ذهنی ما رفتار ما را شکل می دهد. بنابراین لازم آن است به آنها توجه کنیم و مراقب آن باشیم.

یکی از مهم ترین عوامل موثر در موفقیت تیم های مجازی «ایجاد اعتماد» بین افراد تیم است.

کار تیمی در دنیای مجازی

اعتماد بین افراد تیم چگونه ایجاد می شود؟

1.جریان آزاد اطلاعات

یکی از مواردی که باعث ایجاد اعتماد در تیم به خصوص تیم های مجازی می شود «جریان آزاد اطلاعات» می باشد. اگر اطلاعات مورد نیاز در دسترس همه افراد تیم باشد افراد این اطمینان خاطر را پیدا می کنند که تفکر حاکم بر تیم تفکر برد – برد است و موفقیت هر یک از افراد موفقیت تیم می باشد.

2.همسو بودن اهداف فردی و اهداف تیم:

یکی از موارد مهمی که هم در موفقیت تیم موثر است هم موجب گسترش اعتماد میان افراد تیم به خصوص تیم های مجازی می شود این است که اهداف هر یک از افراد با اهداف تیم همسو باشد. شعار «یکی برای همه، همه برای یکی» شعار یکی از کارتون های دوران کودکی است شاید فلسفه این شعار آموزش غیرمستقیم اهمیت کار تیمی به کودکان بوده است.

این شعار به خوبی بیان می کند که برای نیل به اهداف تیم نیاز است اهداف هر یک از اعضا با اهداف کلی تیم همسو و هم جهت باشد.

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com