0  |  5

«چابکی استراتژیک»، راه حل عبور از بحران کرونا

«چابکی استراتژیک»، راه حل عبور از بحران کرونا

در هر جای جهان که باشید محیط کسب وکارهای امروز یک ویژگی مشترک دارند و آن «عدم قطعیت»، پویایی و رقابت روز افزون است.  بنابراین لازم  است کسب و کارها به سلاحی مجهز باشند تا بتوانند بحران ها و تغییرات از جمله بحران همه گیری کرونا را به سلامت و با موفقیت پشت سر بگذارند.

 امروز می خواهیم شما را با مفهومی آشنا کنیم که راه حل کسب و کارها و همان سلاح پیش گفته است. این مفهوم چیزی نیست جز «چابکی استراتژیک» . اجازه بدهید ابتدا این مفهوم را تعریف کنیم.

چابکی استراتژیک چیست؟

چابکی استراتژیک یکی از ویژگی های سازمان ها و کسب و کارهای امروزی است و به قابلیت انعطاف و سرعت کسب و کارها اشاره دارد که به آنها کمک می کند برای پاسخ به تغییرات بازار و مواجهه با خطرات و بحران هایی مثل بحران همه گیری کرونا بتوانند به موقع و به خوبی واکنش نشان دهند.

در واقع چابکی استراتژیک یعنی کسب و کارها یاد بگیرند در مواقع لزوم به سرعت در خود تغییر ایجاد کنند و برای باقی ماندن در فضای پرتنشی مثل بحران کرونا دائما در جست و جوی فرصت های جدید کسب و کار باشند.

شرکت ها و کسب و کارها برای اینکه چابکی استراتژیک داشته باشند به چه ویژگی هایی نیاز دارند؟

1.وضوح چشم انداز:

هر چقدر چشم انداز کسب و کار واضح تر و قوی تر باشد در تنش ها و بحران ها بهتر می تواند تغییراتی در خود بوجود بیاورد که در راستای رسیدن به چشم انداز باشد و کسب و کار را از مسیر اصلی خود منحرف نکند.

2.شناخت قابلیت های اصلی کسب و کار:

هر چقدر قابلیت های کسب و کار خود را بهتر بشناسیم در مواقع بحران می توانیم تصمیمات درست تری بگیریم که علاوه بر اعمال تغییرات، همچنان ارزش مورد نیاز مشتری را برایش فراهم کنیم.

3.یکنواختی در مسئولیت مشترک:

 یعنی بخش های مختلف زنجیره کسب و کار اعم از تامین مواد اولیه، تولید و فراوری، توزیع و ... چقدر برای پاسخگویی به مشتری با هم هماهنگ هستند. هر چقدر این هماهنگی بیشتر باشد کسب و کار در رویارویی با بحران ها بهتر عمل خواهد کرد.

4.اقدام برای دستیابی به هدف:

یعنی کسب و کار در زمان بحران چگونه می تواند قابلیت های خود و شرکای کسب و کار را بکار بگیرد تا هدف کسب و کار علیرغم اعمال تغییرات، محقق شود.

چابکی استراتژیک چیست؟

کسب و کارهایی که به یادگیری اهمیت می دهند، دارای چابکی استراتژیک هستند:

یکی از موارد مهمی که موجب می شود کسب و کارها چابکی استراتژیک داشته باشند توجه به «یادگیری مداوم» است. یادگیری مداوم کمک می کند شما محیط کسب و کار، رقبا و تکنولوژی روز حیطه فعالیت خود را بهتر بشناسید. بنابراین احتمال اینکه فرصت های جدید کسب و کار را بیابید، بیشتر می شود. وقتی یک سازمانی یادگیرنده است یعنی اعضای این سازمان و کسب و کار به روز و پویا هستند بنابراین در رویارویی با بحران ها بهتر عمل می کنند.

در آموزش های کسب و کار به کارآفرینان توصیه می شود پیوسته به دنبال یادگیری باشند و تجربه ثابت کرده که یادگیری مداوم خود یکی از ویژگی های کارآفرینان موفق است. نمونه های بسیاری داریم از کارآفرینانی که مدتی پس از شروع کسب و کار خود، به فراگیری دوره های جدید مرتبط با کسب و کار خود روی می آورند و یا به تحصیلات آکادمیک می پردازند تا دانش و تجربه را برای موفقیت خود ترکیب کنند.

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com