0  |  4

با «بازاريابی محتوا» پيشتاز بازار مجازی باشید

با «بازاريابی محتوا» پيشتاز بازار مجازی باشید

امروزه دنیای کسب و کارهای مجازی به حدی شلوغ و پر رقابت شده که برای ماندن در این رقابت نیاز به آموزش های تخصصی در زمینه مهارت های کسب و کار در فضای مجازی داریم.

یکی از دلایل گسترش کسب و کارهای مجازی سرمایه اولیه کم برای شروع است. البته این بدان معنی نیست که هر کسب و کاری اگر مجازی باشد موفقیت آمیز خواهد بود و فعالیت در دنیای مجازی کاملا رایگان و بی دردسر است. بلکه همین جذابیت و آسان بودن ظاهری شروع کسب و کار در دنیای مجازی موجب شده افراد بی‌شماری به این سمت روی آورند و در نتیجه رقابت در این مسیر هر روز سخت‌تر شود.

 اگر می‌خواهید در این بازار پویا و پر رقابت به یکی از رهبران بازار تبدیل شوید نیاز دارید ارتباط طولانی مدت با مشتریان خود برقرار کنید تا مطمئن شوید آنها در بلند مدت از خدمات و محصولات شما استفاده خواهند کرد. در مرتبه بالاتر اینکه اگر از فرایند کار شما راضی باشند شما را به دیگران معرفی خواهند کرد. اینجاست که «بازاریابی محتوا» به کمک شما می آید.

بازاریابی محتوا چیست؟

برای بازاریابی محتوا تعاریف مختلفی می توان ارائه داد یکی از ساده ترین تعاریف ها این است که بازاریابی محتوا یک استراتژی است برای ایجاد تجارب با ارزش برای مشتریان.

بازاریابی محتوا از طریق تمرکز بر ارتباط با مشتری در بلند مدت موجب وفاداری مشتری می شود. در نتیجه درآمد خالص شما را افزایش می دهد.

فرایند بازاریابی محتوا سه مرحله دارد:

۱.برنامه ریزی محتوا

۲.ایجاد محتوا

۳.توزیع محتوا

بنابراین بسیار مهم است که بدانیم برای اینکه در بازاریابی محتوا موفق عمل کنیم باید برنامه ریزی داشته باشیم. حداقل برای چند روز آینده چند پست آماده داشته باشیم و بدانیم به ترتیب کدام یک را می‌خواهیم بارگذاری کنیم. بدین ترتیب کاربر به پیج یا سایت ما وابسته می شود و در زمان مشخصی منتظر محتوای جدید ما خواهد بود.

توجه کنید اگر درست همان زمانی که باید مطلب جدیدی روی سایت یا صفحه اینستاگرام منتشر کنیم، به دنبال مطلب باشیم، برای کسب و کار ما بسیار نامطلوب است. با این کار هم زمان مناسب برای پست گذاری را از دست می دهیم و هم احتمالا محتوا به لحاظ بصری و فرمت، ارائه موفقی نخواهد داشت.

استراتژی های بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا در کسب و کارهای آنلاین آنقدر موثر و حائز اهمیت هست که برایش وقت و انرژی صرف کنیم.

هدف از بازاریابی محتوا این است که به کاربر انگیزه بازدید مجدد از سایت یا پیج را بدهیم . این کار چگونه انجام می شود؟ از طریق ارائه محتوای با ارزش.

بنابراین بسیار مهم است که بدانیم محتوایی که در پیج یا سایت خود نشر می دهیم چه مشخصاتی داشته باشد:

۱. محتوایی که در سایت یا پیج خود نشر می دهیم باید یک خط سیر مشخص داشته باشد. به عنوان مثال اگر محتوای ما ماهیت آموزشی دارد باید کاربر با دنبال کردن چند پست به اطلاعات اجمالی در یک موضوع دست یابد . نیاز داریم از مطالب دنباله دار استفاده کنیم که هم احتمال بازدید مجدد را بالا می برد و هم پیرامون یک موضوع هر چند اجمالی اطلاعاتی به کاربر بدهیم.

۲. محتوای ارائه شده باید مرتبط با رشته مورد فعالیت ما باشد. به عنوان مثال اگر یک فروشگاه آنلاین داریم، اخبار سیاسی هر چند داغ باشد مناسب کاربر هدف ما نیست.

۳. محتوایی که نشر می دهیم باید برای کاربر ارزشمند باشد. بدین صورت که یا مشکلی از وی حل کند یا نیاز مشتری را برطرف کند. مثلا بسیاری از محتواها آموزشی هستند بنابراین کاربر می تواند با مراجعه به پیج یا سایت شما از آموزش های رایگان و تخصصی در حیطه مشخصی برخوردار شود.

محتواها تنها آموزشی نیستند ممکن است بازاریابی محتوای پیج یا سایت شما جنبه اطلاع رسانی داشته باشد. اما باید توجه کنید که به هر قیمتی به دنبال جذب مخاطب نباشید و در ارائه محتوا، به پرسنال برندینگ خود فکر کنید.

به عنوان مثال برخی پیج ها و سایت ها با عناوین وسوسه کننده به نشر اکاذیب می پردازند یا کاربر را فریب می دهند بدین صورت که به عنوان کاربر با دیدن یک تیتر داغ کلیک می‌کنید و وارد صفحه مورد نظر می‌شوید. اما محتوایی که ارائه شده محتوای فروش محصول یا خدمت است و تیتر فریب دهنده تنها برای جلب شما به کلیک کردن بوده است.

توجه کنید با چنین روش هایی کاربر مجددا به سایت یا پیج شما باز نخواهد گشت و با تجربه بدی که برای او فراهم می کنید برای همیشه این کاربر را از دست خواهید داد.

در مطلب بعدی با ادامه مطلب «بازاریابی محتوا» با ما همراه باشید.

سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

اگر به مبحث «بازاریابی محتوا» علاقمندید، مطالب زیر را پیشنهاد می کنیم:

مدیریت بازاریابی محتوا

۴ روش برای بهبود استراتژی بازاریابی محتوا 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com