0  |  5

اهمیت قانون پارکينسون در کار و زندگی

اهمیت قانون پارکينسون در کار و زندگی

اگر بخواهیم به زبان ساده قانون پارکینسون را تعریف کنیم این قانون می گوید: برای هر کاری هر چقدر زمان در نظر بگیریم همان قدر انجام دادن آن فعالیت طول می‌کشد.

احتمالا تجربه امتحانات پایان ترم را دارید که برخی امتحانات یک هفته زمان داشتند و دقیقا خواندن کتاب درسی مورد نظر یک هفته طول می کشید اما وقتی همان امتحان بلافاصله بعد از یک امتحان دیگر برگزار می شد خواندن کتاب مورد نظر در نصف روز هم امکان پذیر بود و انجام می شد.

چرا توجه به قانون پارکینسون مهم است؟

می توان گفت قانون پارکینسون در امتداد مدیریت زمان است. توجه به قانون پارکینسون کمک می کند بتوانیم وقت و زمان خود را بهینه صرف کنیم و در زمان کمتر به انجام با کیفیت امور رسیدگی کنیم. توجه به قانون پارکینسون کمک می کند در انجام امور نظم بیشتری داشته باشیم علاوه بر اینکه از اتلاف وقت جلوگیری می شود کیفیت کاری افراد بالاتر می رود.

قانون پارکینسون در جلسات کاری:

حال که با قانون پارکینسون آشنا شدید بیایید از آن برای مدیریت جلسات کاری و حرفه ای استفاده کنیم.

اگر در میان حاضران جلسه کاری شما فرد پرحرفی وجود دارد که همیشه صحبت او به درازا می‌کشد می توانید در ابتدای صحبت او زمانی که اجازه دارد صحبت کند را به او یادآوری کنید.

بسیاری از مدیران و کارآفرینان موفق وقتی کسی برای صحبت کاری به آنها مراجعه می کنند زمانی را برای فرد مورد نظر مشخص می کنند مثلا می گویند من تنها 5 دقیقه وقت دارم با شما صحبت کنم و باید برای جلسه کاری یا هر کار دیگری آماده شوم. در این صورت فرد مورد نظر فورا به سراغ اصل مطلب می رود.

  «برای هر کاری هر چقدر زمان در نظر بگیریم همان قدر انجام دادن آن فعالیت طول می‌کشد.»  

بسیاری از افراد پرحرف که درباره موضوع مشخصی ساعت‌ها صحبت می کنند در واقع اصل مطلب را در ابتدای صحبت خود مطرح کرده اند و باقی صحبت ها الزامی نیستند و اهمیت چندانی ندارند. حال برای اینکه در جلسات کاری در تله «قانون پارکینسون» گرفتار نشویم چکار کنیم؟

 نویسنده مشهور «دارن هاردی» در این زمینه پیشنهادهای جالبی دارد. او می گوید:

۱. معمولا جلسات کاری هر چقدر زمان داشته باشند همان قدر طول ‌ کشند. بنابرین در ابتدای جلسه زمان آن را مشخص کنید مثلا به حضار اطلاع دهید که زمان جلسه 40 دقیقه است و در همین زمان باید پیرامون مسئله مورد نظر بحث و تصمیم گیری شود.

اهمیت قانون پارکینسون در کار و زندگی

۲. برای موضوعاتی که در هر جلسه باید به آنها پرداخته شود زمان در نظر بگیرید مثلا به حضار بگویید از ساعت 9 تا 9 و پانزده دقیقه درباره موضوع "A" صحبت می کنیم و از ساعت 9 و پانزده دقیقه تا 9 و سی دقیقه درباره موضوع "B".با این ترفند بحث در جلسه از موضوع اصلی منحرف نمی شود و شاهد خواهیم بود که بهره وری افراد بالا می رود.

3. اگر برخی افراد برای شروع جلسه تاخیر دارند تصور کنید که آنها نخواهند آمد. بنابراین در موعد و ساعت مقرر بدون معطلی جلسه را شروع کنید و موضوعات را یکی پس از دیگری مطرح کنید و پیش ببرید.

بیشتر بخوانید: قانون 20-80 برای موفقیت در شغل و زندگی 

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com