0  |  1

فرایند پیش بینی در کسب و کارهای فصلی چگونه است؟

فرایند پیش بینی در کسب و کارهای فصلی چگونه است؟

مدیریت کسب و کارهای فصلی بسیار چالش برانگیز است. برای تعطیلات انتظار چند سفارش می توانید داشته باشید؟ تقاضا برای کالا یا خدمات این مشاغل در هر فصل چقدر خواهد بود؟

تکنیک پیش بینی در کسب و کار و برآورد میزان تقاضا در آینده براساس داده های صحیح، ابزاری عالی برای برنامه ریزی است که به شما کمک می کند از پس این چالش ها برآیید. به یاد داشته باشید که پیش بینی یک فرآیند است و مهم این است که بدانید از کجا شروع کنید.

اولین سوال این است که می خواهید چه چیزی را بدانید؟ «میزان تقاضا؟ فروش؟ سفارش های تایید شده؟ میزان دردسترس بودن نیروی کار؟ تشخیص فرصت های جدید در کسب و کار؟» وقتی پاسخ این را دانستید، می توانید جستجوی خود را شروع کنید.

در اینجا پنج نکته وجود دارد که باید در مورد تکنیک پیش بینی کسب و کار فصلی به آنها توجه کنید:  

1. از نظرات تیم خود استفاده کنید:

برای انتخاب تکنیک پیش بینی لازم است که از هر عملکرد شرکت خود از شروع کار تا فروش و سایر اقدامات، دیدگاه های مختلفی را از کارکنان و اعضای تیم تان جمع آوری کنید. این  کار باعث می شود درک درستی از میزان ظرفیت تان برای تامین موجودی داشته باشید و از تقاضا عقب نمانید. این فرآیند می تواند کمک کند تا یک برنامه تولید روزانه، هفتگی یا ماهانه داشته باشید. فرایند پیش بینی اقدامی است که ناگزیر هر قسمت از کسب و کار شما را درگیر خواهد کرد.

2. تصور نکنید که آنچه پیش از این اتفاق افتاده است، دوباره تکرار خواهد شد:

نباید تصور شود که به صرف اینکه کسب و کار شما فصلی است، هر سال همه چیز به همان منوال سال گذشته خواهد بود. بطور مثال شاید سال گذشته در ماه آخر، سفارشات زیادی داشتید، اما در سال آینده بیشترین سفارشات را در همان ماه اول سال بگیرید. به بررسی نتایج واقعی تجربه خود به رغم پیش بینی های تان ادامه دهید. مواردی که باید در آنها تجدید نظر شود را شناسایی و اصلاح کنید و اقدامات لازم در جهت افزایش یا کاهش میزان تولید با توجه به میزان تقاضای فصلی را انجام دهید.

چگونه می توان میزان تولید را در کسب و کارهای فصلی پیش بینی کرد؟

3. مدلی مناسب پیدا کنید و به آن پایبند باشید:

تکنیک پیش بینی یک علم آماری است. مدل های پیش بینی مختلف را می توان در دو دسته مدل های ثابت و تطبیقی دسته بندی کرد. کسب و کارهای فصلی که باید از یک فرایند خاص پیروی کنند، می توانند مدل Winters و Holt  را درنظر بگیرند.

پیش بینی می تواند بسیار فنی و پیچیده شود. بنابراین در ابتدای کار گرفتار دام اقدامات پیچیده نشوید. بهترین کار انتخاب یک روش و شروع آن است. به یاد داشته باشید که هر پیش بینی، از جمله پیش بینی آب و هوا همیشه دارای یک درصد خطای جزئی خواهد بود، چه کسب و کار شما ثابت و چه فصلی باشد. نکته اصلی این است که این درصد خطا را بپذیرید و به بهبود پیش بینی خود ادامه دهید تا کمتر دچار خطا شوید. 

  «اگر تاکنون در برنامه ریزی موفق نشدید، شاید به اشتباه برای شکست برنامه ریزی کردید!»  

4. به دنبال پیشرفت های افزایشی باشید:

تغییر برای رشد بهتر از پایبندی به وضعیت موجود است. با تصحیح مدل پیش بینی خود به مرور زمان و استفاده از آنچه در عمل می آموزید، می توانید تعادل بهتری بین عرضه و تقاضا ایجاد کنید.

5.کم و ساده شروع کنید:

بسیاری از کارآفرینان تحت تأثیر ظاهر پیچیده مدل پیش بینی قرار می گیرند وفکر می کنند هرچه مدل پیش بینی پیچیده تر باشد ماهرانه تر خواهد بود.

درک مدل های ریاضی و آماری برای پیش بینی به ویژه برای افراد غیر متخصص دشوار است. از این رو بسیاری از کارآفرینان تکنیک های پیش بینی را به عنوان چیزی که «هرگز» در کسب و کار آنها استفاده نمی شود، تصور می کنند. درحالیکه می شود با مدل های ساده و در مقیاس کوچک شروع کرد و درگیر مدل های پیچیده و ناکارآمد نشد.

اگر تنوع محصول یا خدمات بالایی در کسب و کار خود داشته باشید، توسعه تکنیک پیش بینی اهمیت بیشتری پیدا می کند.مهم این است که ابتدا با یک سوال کوچک و ساده شروع کنید: می خواهیم از چه چیزی اطمینان حاصل کنید؟

اگر تاکنون در برنامه ریزی موفق نشدید، شاید به اشتباه برای شکست برنامه ریزی کردید!

مترجم: شیدا انصاری

برگرفته از سایت www.bdc.ca

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com