0  |  3

«طرح کسب و کار» و «برنامه استراتژیک»: تفاوت‌هایی که باید بدانید

«طرح کسب و کار» و «برنامه استراتژیک»: تفاوت‌هایی که باید بدانید

میان «طرح کسب و کار» و «برنامه استراتژیک» تفاوت‌های مهمی وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم. طرح کسب وکار به سوالاتی از قبیل «من می خواهم چه کاری انجام دهم؟» پاسخ می دهد و شامل ساختار سازمانی، برنامه بازاریابی و پیش بینی‌های مالی شرکت شما است. این طرح پایه و اساس راه اندازی یک کسب و کار جدید است. اینکه می خواهید کسب و کار خود را به کجا برسانید، هدف اصلی طرح کسب و کار است.

از سوی دیگر، برنامه استراتژیک به سوالاتی از قبیل «چگونه می خواهم این کار را انجام دهم؟» پاسخ می‌دهد که شامل یک برنامه دقیق برای دستیابی به اهداف کسب و کار در چند سال آینده است.

از تجزیه تحلیل SWOT در هر دو می‌توان استفاده کرد و البته هر دو طرح باید به طور منظم بازبینی و به روز شوند.

طرح کسب و کار مسیر کسب و کار شما را مشخص می کند:

طرح کسب و کار، بیشتر یک سند مقدماتی است که فرایند کاری را در ابتدای مسیر مشخص می کند.

اگر قرار باشد کسب و کارتان را با یک شریک یا سرمایه گذار کارآمد همراه کنید، این سند حاوی پاسخ های شما به سوالات کلیدی  آنها است. طرح کسب و کارنه تنها خلاصه ای صحیح و دقیق از تمام آنچه در کسب و کار شما می گذرد را ارائه می دهد، بلکه دلیل موفقیت طرح را نیز بیان می کند.

طرح کسب و کار شامل چه مواردی است؟

یک طرح کسب وکار کارآمد، معمولا شامل سه بخش اصلی است.

1.برنامه بازاریابی

برنامه بازاریابی شرح خاصی از کالاها یا خدماتی است که شما ارایه می کنید، بازارهدف تان چه کسانی هستند؟ و ارزش پیشنهادی شما برای مشتریان چیست؟ تفاوت محصول یا خدمت شما درمقایسه با رقبا چیست؟ چگونه آن را به بازار عرضه خواهید کرد؟

2.برنامه عملیاتی و اجرایی

برای اجرای طرح خود به چه مواردی نیاز دارید؟ ساختار سازمانی، الزامات منابع انسانی جهت استخدام تیم چگونه است؟ فضای کار، تجهیزات و توزیع محصولات و خدمات تان به چه ترتیبی است؟

3.برنامه مالی

در برنامه مالی پیش بینی های دقیق مالی خود را از جمله انتظارات رشد طی دو سال آینده را به صورت خلاصه بیان می کنید. وام دهندگان و سرمایه گذاران می خواهند بدانند که بازگشت سرمایه آنها به چه صورت خواهد بود؟

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع برای نوشتن طرح کسب و کار (بیزینس پلن) به زبان ساده

طرح کسب و کار موفق بنویسید

تفاوت برنامه استراتژیک و طرح کسب و کار در چیست؟

شاید بپرسید بسیاری از مواردی که پیش تر به آن پرداختیم در برنامه استراتژیک هم وجود دارد، پس طرح کسب و کار و برنامه استراتژیک سازمان چه تفاوتی دارند؟ تا حدودی حق با شماست.

اما برنامه استراتژیک از این نظر متفاوت است که نقشه راهی را که برای رسیدن به اهداف کسب و کار خود طی چند سال آینده دنبال می کنید، مشخص می کند.

این برنامه باید حاوی یک برنامه کاری با فعالیت های خاص، تاریخ های تعیین شده و مسئولیت مشخص شده برای هر فعالیتی باشد.

برنامه استراتژیک اطمینان می دهد که هرگونه ابتکار و رشدی به صورت هماهنگ، سیستماتیک و آگاهانه، می تواند امکان رسیدن به موفقیت را چند برابر کند.

طرح کسب وکار و برنامه استراتژیک اسناد حیاتی شرکت

طرح کسب وکار و برنامه استراتژیک هر دو اسنادی کلیدی و مهم هستند که باید حداقل سالی یک بار مورد بازبینی قرار گیرند.

بنابراین، با ورود حتی یک رقیب جدید به بازار شما، ساخت یک محصول جدید، شکل گیری یک چالش ناگهانی جریان نقدینگی یا هر رویداد موثر بر کسب و کار باید برنامه استراتژیک مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد.

طرح کسب و کار و برنامه استراتژیک هر دو از ابزارهای اساسی برنامه ریزی برای کسب و کار شما هستند. اینکه احتمالا کجا یکی از این دو می تواند ارزش بیشتری نسبت به دیگری فراهم کند، بستگی دارد که کسب و کارتان در چه مرحله‌‌ای از رشد باشد و میزان تلاش شما برای رسیدن به اهداف‌تان چقدر است.

مترجم: شیدا انصاری

برگرفته از سایت www.bdc.ca

درباره ابزارهای راه‌اندازی و توسعه کسب‌و‌کار بخوانید:

مدل کسب و کار چیست؟ همه چیز درباره مدل کسب و کار به زبان ساده
بوم ناب چیست؟ و اساسا چرا شکل گرفته است؟
طراحی بوم ارزش پیشنهادی
چگونه طرح کسب و کارمان را بنویسیم؟
در کارخانه‌ی ذهن خود ایده تولید کنید

ماتریس «SWOT» راهکاری برای شکل‌گیری استراتژی‌های سازمان
مروری بر آمیخته بازاریابی «4P» به زبان ساده
آمیخته‌ی بازاریابی (7p) چیست؟
بررسی تحلیل ۵ نیروی رقابتی مایکل پورتر

 

 با اعتبار رایگان

ابزارهای راه اندازی و توسعه کسب و کارتان را

آنلاین طراحی کنید

biznegar.com

ثبت نام کنید

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com