1  |  5

چگونه عملکرد بهتری در محیط کسب و کار داشته باشیم؟ (قسمت اول)

چگونه عملکرد بهتری در محیط کسب و کار داشته باشیم؟ (قسمت اول)

اگر جنبه های مختلف زندگی را به نحوی موزون و یکنواخت پیش ببریم در محیط کسب و کار خود هم احساس رضایت بیشتری خواهیم داشت. اما ارتباط عملکرد شغلی با سایر جنبه های زندگی چیست؟

اگر شما از نظر احساسی دچار مشکل شده باشید حساس و شکننده می شوید و در مقابل انتقادات همکار، مدیر و مشتری احتمال بیشتری وجود دارد که برخورد منصفانه ای نداشته باشید. بنابراین بسیار مهم است به جنبه های دیگر زندگی مثل استراحت و تفریح، روابط دوستانه و خانوادگی و ... اهمیت بدهیم.

یکی از مهم ترین مواردی که زمینه عملکرد مناسب را در محیط کار فراهم می کند تندرستی و سلامت فیزیکی است. عادت های غذای ، میزان خواب کافی و به موقع و ورزش پایه های سلامت جسمی ما را می سازند. همانطور که می دانید جسم و روان بر هم موثرند و به سلامتی توامان آنها باید توجه کنیم.

ضرب المثل قدیمی که می گوید «عقل سالم در بدن سالم» کاملا واقعیت دارد و اینجاست که اهمیت آن نشان داده می شود. تا زمانی که جسم و روح سالمی نداشته باشید چگونه انتظار دارید ذهن شما خوب کار کند و ایده های کسب و کاری فوق العاده ای به ذهنتان برسد؟

 داشتن روابط سالم و پایدار، اختصاص دادن وقت به خانواده و دوستان و سرگرمی های سالم می توانند سلامت روان ما را تا حد زیادی تضمین کنند.

در بسیاری از موارد افراد بعد از اینکه نتیجه مورد انتظار خود را بدست نمی آورند راه چاره را بیشتر و بیشتر کار کردن می دانند اما همیشه این طور نیست. در بسیاری از مواقع مشکل پایین بودن کیفیت کار ماست و نه کمیت آن.

اگر به مواردی که کیفیت کار را بالا می برد و عملکرد ما را به نحو قابل توجهی بهبود می دهد توجه کنیم نیازی نیست برای درآمد بیشتر و انجام کامل شرح شغلی خود زمان بیشتری صرف کنیم.

شاید شما هم مانند بسیاری از افراد فکر کنید افزایش عملکرد معادل و مساوی است با مدیریت زمان. برخی افراد فکر می کنند اگر بتوانند تکنیک های مدیریت زمان را فرابگیرند و به برنامه ریزی توجه کنند عملکرد آنها بهبود می یابند اما اینگونه نیست. مدیریت زمان، برنامه ریزی و متعهد بودن به برنامه های روزانه برای بهبود عملکرد شغلی لازم هستند، اما کافی نیستند.  دو راز مهم دیگر برای بهبود عملکرد شغلی «مدیریت انرژی» و «تمرکز» است.

تمرکز یعنی در لحظه حال زندگی کنیم. به عنوان مثال وقتی سعی دارید به ایمیل مشتریان پاسخ دهید تنها به همین کار فکر کنید حتی به کار بعدی فکر نکنید. بسیاری از ما در حین انجام کارهای روزانه در ذهن خود مدام به گذشته و آینده سفر می کنیم. بنابراین بازدهی خود را نسبت به زمانی که برای انجام کارها صرف می کنیم، کاهش می دهیم.

 افزایش عملکرد در محیط کسب و کار

مدیریت انرژی چیست؟

ما انرژی روحی و روانی مورد نیاز برای خوب و مفید کار کردن را از چهار منبع به دست می آوریم.

انرژی فیزیکی:

اگر انرژی فیزیکی کافی نداشته باشید هر چقدر نگرش مثبتی داشته باشید و در کار خود خبره باشید باز هم به نتیجه مطلوب نخواهید رسید. برای بدست آوردن انررژی فیزیکی کافی باید به سلامتی، خواب کافی و عادت های سالم غذایی توجه کنید.

انرژی احساسی:

 در شرایط نابسامان اقتصادی امروز آنقدر ذهن ها درگیر رسیدن به تورم و افزایش درآمد و رسیدن به ثبات شغلی هستند که گاهی فراموش می کنیم به انرژی احساسی خود اهمیت بدهیم. مثلا اگر شما در خانواده و دوستان با افراد متعددی مشکل پیدا کرده اید و بعضا ارتباطات دوستانه و خانوادگی خود را قطع کرده باشید یقین بدانید در محیط کار نیز بازدهی کافی را نخواهید داشت.  

انرژی فکری:

سومین منبع انرژی انسان انرژی ذهنی است. اینکه بدانیم ذهن ما مانند بدن ما در بازه های زمانی به استراحت نیاز دارد. بدن و ذهن انسان باید به صورت تناوبی فعالیت کند. برای رسیدن به حداکثر بازدهی بسیار خوب است که بازه های زمانی 90 تا 120 دقیقه ای برای خود در نظر بگیرید و بعد از آن تایم کوتاهی را به استراحت بپردازید.

انرژی روحی:

 کسانی که روحیه بالایی دارند در انجام کارها از افراد معمولی بهتر عمل می کنند.

در مطلب بعدی با چگونگی مدیریت انرژی حاصل از هر کدام از این چهار منبع برای بهبود عملکرد شغلی آشنا خواهیم شد.

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی) 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com