0  |  0

کارنامه آبان ماهِ کارگزاری‌ها

کارنامه آبان ماهِ کارگزاری‌ها

شرکت‌های کارگزاری فعال در بازار سرمایه هشتمین ماه سال را با خرید و فروشی بالغ بر ۲۴۰ هزار میلیارد تومان سپری کردند و به این ترتیب میزان معاملات خود از ابتدای سال تا پایان آبان ماه را به ۳۵۸۵ هزار میلیارد تومان رساندند

بررسی دقیق‌تر عملکرد کارگزاری‌های فعال در بازارسرمایه نشان می‌دهد این نهادهای مالی در آبان ماه امسال توانستند ۲۴۰ هزار میلیارد تومان بابت خرید و فروش سهام، اوراق بدهی اوراق مشتقه و واحدهای صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در کارنامه خود ثبت کنند. در این میان حدود ۱۷۶ هزار میلیارد تومان از این رقم یعنی بالغ بر ۷۳ درصد از کل دادوستد ها در اختیار مبادلات آنلاین بوده است. همچنین ۵۲.۷ هزار میلیارد تومان دیگر نیز حجم معاملات عادی در خرید و فروش سهام در این نهادهای مالی بوده است.
همچنین بررسی عملکرد این کارگزاری ها به تفکیک فعالیت در انواع اوراق و بازار نشان می دهد که این نهادها مالی در ماه گذشته درآمدی در حدود ۲.۸ هزار میلیارد تومان در خرید و فروش اوراق در بازار بدهی داشته اند. همچنین در بخش بازار اوراق مشتقه نیز معاملات این نهادهای مالی به بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است. در همین راستا حدود ۳۶.۵ هزار میلیارد تومان از خرید و فروش کارگزاری ها در ماه گذشته مربوط به معاملات صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس بوده است. در این میان ۵۰ میلیارد تومان از رقم مزبور به خرید و فروش در زمینه بازارگردانی الگوریتمی در ETF ها تعلق داشته که توسط کارگزاری حافظ صورت گرفت. البته کارگزاری حافظ در زمینه بازارگردانی در بازار سهام فعالیت قابل توجهی داشت. به طوریکه حجم خرید و فروش سهام برای بازارگردانی توسط کارگزاری حافظ به ۲۶۵میلیارد تومان رسید. باید عنوان داشت که شرکت کارگزاری توسعه معاملات کیان فعال ترین کارگزاری در بخش بازارگردانی سهام طی آبان ماه بود. در این راستا حجم معاملات صورت گرفته در زمینه بازارگردانی توسط این کارگزاری به بیش از ۴۳۰میلیارد تومان رسید.
بیشترین معاملات در اختیار کدام کارگزاری‌ها بود؟
بررسی روند بیشترین خرید و فروش های صورت گرفته در میان ۱۰۹ کارگزاری فعال در بازار سرمایه، نشان از آن دارد که می دهد که درصد بالایی از خرید و فروش‌ها تنها در انحصار چند کارگزاری بود. به‌طوری‌که ۵۱درصد از کل دادوستدها به ۱۰کارگزار برتر تعلق داشت. در این میان کارگزاری مفید به تنهایی ۲۳ درصد از کل خرید و فروش‌های ثبت شده را در آبان ماه به خود اختصاص داد. معاملات این کارگزاری به حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین این کارگزاری بیشترین فعالیت را در حوزه معاملات آنلاین داشته است. به طوریکه ۹۸درصد از کل خرید و فروش های صورت گرفته در این کارگزاری یعنی معادل ۹۳ هزار میلیارد تومان از معاملات کارگزاری مفید به صورت آنلاین بوده است.
در ادامه برترین کارگزاری‌ها در مهرماه، کارگزاری آگاه قرار گرفت. این کارگزاری در ماه گذشته دادوستد ۲۶.۲ هزار میلیارد تومانی را ثبت کرد. سهم این کارگزاری از کل مبادلات به بیش از ۱۰ درصد رسید. در ادامه نیز کارگزاری مبین سرمایه رتبه سوم را با خرید و فروش بیش از ۸ هزار میلیارد تومانی به خود اختصاص داد.
دو کارگزاری فارابی و پاسارگاد نیز هر کدام با ثبت معاملات بیش از ۵هزار میلیارد تومانی در رتبه های برترین کارگزاری های ماه گذشته قرار گرفتند. در این میان خرید و فروش ۶.۷ هزار میلیارد تومانی در کارنامه کارگزاری فارابی و حدود ۶ هزار میلیارد تومانی در کارنامه کارگزاری بانک پاسارگاد ثبت شد.
کارگزاری های سهم آشنا، نهایت نگر، حافظ و صبا تامین نیز از دیگر کارگزاری های فعال در ماه گذشته که خرید و فروش بیش از ۴ هزار میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: سنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com