0  |  4

چرا کسب و کارها باید به «مسئولیت اجتماعی» توجه داشته باشند؟

چرا کسب و کارها باید به «مسئولیت اجتماعی» توجه داشته باشند؟

به عنوان یک استارتاپ یا کسب و کار نوپا چه مسئولیت اجتماعی برای خود قائل هستید؟

مسئولیت اجتماعی را می توان اینطور تعریف کرد: «تعهد یک تجارت برای رسیدن به اهداف بلندمدت، قابل دستیابی و مفید برای مردم و جهان».

مسئولیت اجتماعی شرکت می تواند طیف وسیعی از فعالیت ها را در بر بگیرد اما همه آنها یک چیز مشترک دارند، کمک مثبت در سطح محلی به جامعه و محیطی که یک تجارت در آن فعالیت می کند.

مطمئناً تعهد به انجام برنامه مسئولیت اجتماعی به هر کسب و کاری اعتبار می بخشد.  شرکت در هر اندازه ای که باشد حتی کسب و کارهای کوچک و متوسط هم می توانند فعالیت هایی تحت عنوان «مسئولیت های اجتماعی» داشته باشند.

از آنجا که مسئولیت اجتماعی شرکت اجباری نیست، ممکن است بسیاری از کسب و کارها نیازی به انجام آن احساس نکنند اما دلایل مختلفی وجود دارد که نشان می دهد مسئولیت اجتماعی برای شرکت ها تبعات خوبی به دنبال دارد و بهتر است که از انجام آن غافل نشوید.

داشتن برنامه برای اجرای مسئولیت اجتماعی چه منافعی برای کسب و کارها دارد؟ 

1. می تواند به شما در جذب و حفظ کارمندان کمک کند:

انجام پروژه هایی که جامعه در آن ذینفع باشد منجر به وفاداری و رضایت بیشتر کارکنان می شود بی شک همه افراد از اینکه بخشی از کسب و کاری باشند که به فکر جامعه و مردم است لذت می برند و به آن افتخار خواهند کرد.

2. می تواند درک مشتری از نام تجاری شما را بهبود بخشد:

 مسئولیت اجتماعی کمک می کند که مردم کسب و کار شما را به عنوان یک نیروی مثبت و موثر در جامعه ببینند. باعث جلب اعتماد مخاطبان و ایجاد وفاداری در مشتریان شما می شود. از آنجا که مصرف کنندگان برای وفاداری خود انتظار دارند که برندها و مشاغل تمام تلاش خود را فقط برای کسب سود انجام ندهند بلکه به جامعه هم توجه داشته باشند.

3. موجب جلب اعتماد سرمایه گذاران می شود:

مطالعه ای که در سال 2016 انجام شد نشان می دهد که داشتن برنامه های مسئولیت اجتماعی موجب جلب اعتماد سرمایه گذاران می شود. این مطالعه می گوید 61٪ از سرمایه گذاران انجام پروژه های مسئولیت اجتماعی در کسب و کار را نشانه ای از «رفتار اخلاقی کسب و کارها می دانند، که خطر سرمایه گذاری را کاهش می دهد».

داشتن برنامه مسئولیت اجتماعی نشان می دهد که یک شرکت دلسوزانه کار می کند، فقط به فکر منافع مادی نیست و مسائل انسانی و اجتماعی اطراف خود را می بیند و  با همه مردم  از جمله کارمندان خود رفتار خوبی دارد. کسب و کاری که این وجهه را داشته باشد افراد بیشتری را به خود جلب می کند. البته منظور از داشتن این وجهه به هیچ وجه تایید و تشویق به «ظاهر سازی» نیست بلکه قصد داریم اهمیت اعتقاد واقعی به مسئولیت اجتماعی را بازگو کنیم و این مساله منافعی هم دارد که نمی توان نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره‌ی کارآفرینی اجتماعی به زبان ساده

چرا کسب و کارها باید به «مسئولیت اجتماعی» توجه داشته باشند؟

برندهای مشهور و کسب و کارهای شناخته شده ایرانی هم هر کدام پروژه های مشخصی تحت عنوان مسئولیت اجتماعی برای خود دارند. موارد زیر از جمله مواردی است که برندهای معروف ایرانی به عنوان مسئولیت اجتماعی برای خود قائل هستند:

  • تعهد در قبال حفظ محیط زیست
  • تعهد در قبال توجه به تأمین نیازهای کارکنان
  • تعهد در قبال عدم ارایۀ محصولات زیان­‌آور
  • تعهد در قبال اختصاص منابع مالی در مسیر تامین رفاه عمومی مورد قبول اکثریت جامعه
  • تعهد در قبال نپرداختن به فعالیت­‌های غیراخلاقی
  • اشتغال زایی در مناطق محروم 
  • توسعه عدالت آموزشی در کشور با بورسیه دانش آموزان مناطق محروم

شما به عنوان یک استارتاپ یا کسب و کار نوپا چه مسئولیت اجتماعی برای خود قائل هستید و چگونه می توانید آن را انجام دهید؟ 

پیشنهاد ما این است که اگر کسب و کار کوچکی دارید، بنابر زمینه ای که در آن فعالیت می کنید برنامه های حمایتی کوچکی در نظر بگیرید که با هزینه های کم قابل اجرا باشند اما متعهد بودن شما را به جامعه نشان دهند.

به عنوان مثال حمایت مالی از یک جشنواره کسب و کار محلی و کمک به اجرای آن در قالب برپایی بازارچه برای کسب و کارهای خانگی یا اجرای یک برنامه حمایت از محیط زیست موارد خوبی هستند برای اینکه بتوانید موثر بودن خود در جامعه را نشان دهید و واقعا تاثیر مثبتی نیز داشته باشید.

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی) 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com