0  |  0

اولین و بزرگترین نمایشگاه مجازی کشور برگزار می شود

اولین و بزرگترین نمایشگاه مجازی کشور برگزار می شود

اولین و بزرگترین نمایشگاه مجازی کشور از فردا (سه‌شنبه 5 اسفندماه) کار خود را آغاز خواهد کرد. گفتگویی درباره این نمایشگاه مجازی با «محمدرضا طلایی» رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی می‌خوانید.
قرار است در این نمایشگاه چه محصولات و خدماتی به‌صورت مجازی در معرض دید عموم و متخصصان قرار بگیرد؟
نمایشگاه مجازی ایران، اولین و بزرگترین رویداد مجازی کشور است (Iranvirtualexpo.com)که برای معرفی توانمندی‌های تولیدی و صادراتی فعالان اقتصادی آنلاین و آفلاین کشور طراحی شده است. نمایشگاه مجازی ایران در بخش‌های دانش بنیان، ناشران و رسانه‌های دیجیتال، تولیدکنندگان محتوا، سامانه‌ها و سکوهای ارائه دهنده خدمات و استارتاپ‌ها، تجارت و بازرگانی، صنعت، معدن، کشاورزی و صنایع غذایی، صنایع پلاستیک، فرهنگ و هنر و خدمات برگزار می‌شود، براین اساس صاحبان کسب و کار در زمینه‌های مختلف می‌توانند محصولات و خدمات‌ خود را در این نمایشگاه مجازی به نمایش گذارند.
هدف از برگزاری این نمایشگاه مجازی چیست؟
در چند سال گذشته شاهد افزایش ضریب نفوذ فناوری اطلاعات در کسب و کارهای کشورهای مختلف جهان بودیم که باعث افزایش تاب‌آوری آنها در شرایط بحرانی شده است، از این‌رو ما در کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران به این نتیجه رسیدیم که فعالان اقتصادی کشور ما نیز باید فرهنگ استفاده از فضای مجازی را همگام با کشورهای دیگر یاد بگیرند و از آن استفاده کنند. بازاریابی نوین از طریق فضای مجازی در دنیا رایج شده است و شرکت‌های معتبر بین‌المللی نیز به این سمت حرکت کرده‌اند. بنابراین ما نیز باید از این فضا استفاده کنیم و از قافله عقب نمانیم، از این‌رو تصمیم گرفتیم نمایشگاه مجازی را برای تمام بخش‌های اقتصادی کشور از اقتصاد فیزیکی گرفته تا اینترنتی برگزار کنیم. بنابراین می‌توانیم بگوییم که مهم‌ترین اهداف و مزایای برگزاری نمایشگاه مجازی ایران به افزایش فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات برای توسعه کسب وکار از سوی فعالان اقتصادی، کاهش هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات، حذف محدودیت‌های زمانی و مکانی برای نمایش محصولات و تسهیل دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی منجر می‌شود. از سوی دیگر در نمایشگاه مجازی ایران، حضور مجازی بازدیدکنندگان خارجی از نقاط جهان برای آشنایی با آخرین دستاوردهای شرکت‌های ایرانی هم امکانپذیر شده است که این موضوع هم می‌تواند به توسعه صادرات غیرنفتی در شرایط کنونی کشور که به ارزهای صادراتی نیاز دارد، کمک کند. به عبارتی ما تجارت بدون مرز را دنبال می‌کنیم و شعار ما هم «تداوم تجارت در عصر نوین» است.
چرا این نمایشگاه نام اولین و بزرگترین نمایشگاه مجازی در کشور را یدک می‌کشد؟
معمولاً نمایشگاه‌ها به‌صورت تخصصی (در رشته‌های خاصی مانند کتاب، صنعت فاوا، صنعت، معدن و...) برگزار می‌شود اما نمایشگاه مجازی ایران بدون محدودیت در تمام بخش‌های اقتصادی و حتی اقتصاد دیجیتال برگزار خواهد شد. تمامی فعالان اقتصادی و کسب و کار (آنلاین و آفلاین مجازی و غیرمجازی) می‌توانند از این بستر مجازی برای عرضه کالا، خدمات و محصولات خود استفاده کنند. از این‌رو این رویداد، بزرگترین و اولین نمایشگاه مجازی ایران نام گرفته است.
چه تعداد از فعالان عرصه اقتصاد دیجیتالی کشور برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند؟
آمارهای ثبت‌نام هر روز به روزرسانی می‌شود. اما بر اساس آخرین اطلاعات، سالنی با عنوان نشر و رسانه‌های دیجیتال در این نمایشگاه ایجاد شده که بواسطه آن فعالان این بخش در نمایشگاه حضور دارند. همچنین فعالان اقتصادی صنعت فاوا نیز در سالن‌های دانش بنیان و صنعت وارد میدان شده‌اند تا از این بستر برای ارائه خدمات و محصولات خود استفاده کنند.
این نمایشگاه تا چه زمانی ادامه دارد؟
در ابتدا قرار بود این نمایشگاه 15 روزه برگزار شود اما بعد تصمیم گرفته شد تا نمایشگاه را به مدت 90 روز برگزار کنیم. پس این نمایشگاه از سه‌شنبه 5 اسفند 99 آغاز و تا 5 خرداد 1400 ادامه خواهد شد.
علت طولانی برگزار شدن نمایشگاه چیست؟
اول اینکه معرفی رویدادهای جدید به زمان بیشتری نیاز دارد تا فرهنگ استفاده از آن در کشور ایجاد شده و کم کم جایگاه خود را در بین فعالان بیابد. از سوی دیگر برخلاف دیگر کشورها، فعالان اقتصادی بخصوص بخش آفلاین و فیزیکی ما با برگزاری نمایشگاه‌های مجازی خیلی آشنا نیستند به همین دلیل این نمایشگاه را از 15 روز به 90 روز افزایش دادیم. برگزاری 90 روزه نمایشگاه مجازی ایران باعث می‌شود تا شرکت‌های ایرانی فرصت بیشتری برای آشنایی با این امکان نوین در عصر ارتباطات داشته باشند و بتوانند محصولات و خدمات خود را با هزینه حداقلی در کشور و دنیا عرضه کنند و مهم تر اینکه هر فعالی که تاکنون به این نمایشگاه نپیوسته است در این مدت 90 روز می‌تواند با تقاضای غرفه به جمع دیگر فعالان حاضر در نمایشگاه بپیوندد.
ساعات بازدید از این نمایشگاه مجازی چگونه است؟
به دلیل اینکه این نمایشگاه به‌صورت مجازی برگزار می‌شود محدودیتی در ساعات بازدید ندارد. از هر کجا و در هر زمان امکان بازدید از این نمایشگاه وجود دارد.
آیا کشورهای خارجی نیز در این نمایشگاه حضور دارند؟
شرکت‌های خارجی نه به‌عنوان غرفه دار بلکه به‌عنوان بازدیدکننده می‌توانند در این نمایشگاه حضور داشته باشند.
فعالان اقتصاد خارجی چگونه از برگزاری چنین رویدادی مطلع شده‌اند؟
با همکاری معاونت بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران، معاونت بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران، وزارت امور خارجه از طریق سفارتخانه‌های خارجی مقیم تهران و سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور، برگزاری این نمایشگاه را اطلاع‌رسانی کرده‌اند. همچنین برگزاری اولین نمایشگاه مجازی کشورمان به اتاق‌های بازرگانی سایر کشورها اطلاع داده شده است. اتاق‌های مشترک بازرگانی با سایر کشورها هم که مسیر ارتباطی فعالان اقتصادی با کشورهای متبوع خود هستند، نه تنها در این نمایشگاه از طریق غرفه حضور دارند، بلکه در راستای اطلاع‌رسانی بیشتر نیز کمک خواهند کرد.
آیا فکر می‌کنید خارجی‌ها از بازدید نمایشگاه مجازی ایران استقبال کنند؟
بله. پیش‌بینی می‌کنیم تعداد بازدیدکنندگان خارجی حتی از بازدیدکنندگان داخلی هم بیشتر باشد، چراکه آنها بیشتر از ما با برگزاری رویدادهای مجازی آشنایی دارند و بعد از مطلع شدن از چنین نمایشگاهی در کشورمان استقبال کردند.
مزایای برگزاری چنین نمایشگاهی با بازدید کشورهای خارجی برای کشورمان چیست؟
مسلماً توسعه صادرات غیرنفتی ایران از این طریق بیشترخواهد شد. ضمن اینکه هزینه‌های بازاریابی شرکت‌های ایرانی نیز به حداقل می‌رسد. شرکت‌های خارجی نیز به جای آنکه هزینه‌های سفر و ریسک‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا را متقبل شوند، می‌توانند به‌صورت مجازی با طرف تجاری خود ملاقات داشته باشند. ما در این نمایشگاه بسترهایی را برای ملاقات‌های تجاری آنلاین «بی تو بی» فراهم کرده‌ایم که فعالان اقتصادی ایرانی و خارجی می‌توانند از این طریق با یکدیگر تعامل داشته باشند. همچنین قرار است روزهای تجاری مختص به هر کشور را برگزار کنیم که در آن روز خاص، شرکت‌های ایرانی می‌توانند با شرکت‌های آن کشور ملاقات‌های آنلاین داشته باشند. در مجموع، هرگونه تعاملی در این نمایشگاه بدون محدودیت است.
در برگزاری این نمایشگاه چه دستگاه‌ها و بخش‌هایی نقش دارند؟
نمایشگاه مجازی ایران با همکاری و نظارت اتاق بازرگانی ایران، اتاق بازرگانی تهران و حمایت سازمان توسعه تجارت ایران، صندوق نوآوری و شکوفایی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، اتاق‌های مشترک بازرگانی و تشکل‌های اقتصادی برگزار می‌شود.
چه امکانات جانبی برای برگزاری بهتر این نمایشگاه برای غرفه داران در نظر گرفته شده است؟
انتخاب غرفه مجازی از میان یکصد قالب گرافیکی، امکان پخش زنده از محل دفتر یا کارخانه، تماس تصویری با غرفه دار، تماس صوتی با غرفه‌دار، معرفی محصولات و خدمات مشارکت کنندگان، ارائه ویدئو معرفی محصولات و خدمات، ارائه کاتالوگ دیجیتال، امکان تعیین وقت ملاقات از طریق تقویم غرفه، برگزاری رویدادهای آنلاین دو یا چند جانبه با بازدیدکنندگان، برگزاری رویداد آنلاین جهت رونمایی از محصولات و خدمات از امکانات ویژه نمایشگاه مجازی ایران است. البته در این نمایشگاه مشوق‌هایی را نیز برای غرفه داران در نظر گرفته‌ایم. اعضای اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های اقتصادی برای دریافت غرفه از تخفیف 15 درصدی برخوردار خواهند شد. علاوه بر این شرکت‌های دانش بنیان از حمایت 35 میلیون ریالی صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند خواهند شد و صنایع خلاق نیز از سوی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری حمایت 50 درصدی تا سقف 2 میلیون ریال دریافت خواهند کرد. همچنین ناشران دیجیتال از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار خواهند بود.
پیش‌بینی شما از برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی چیست و فکر می‌کنید چه دستاوردهایی را برای بخش اقتصاد دیجیتال کشور به ارمغان آورد؟
به‌هر حال نباید فراموش کرد که نخستین نمایشگاه مجازی ایران، رویداد جدیدی است که هنوز فعالان اقتصادی ایران آشنایی چندانی با آن ندارند. اما پیش‌بینی می‌کنیم با افزایش مدت زمان برگزاری نمایشگاه و بازدید از آن، گرایش فعالان اقتصادی برای حضور در این نمایشگاه بیشتر شود. ما به‌دنبال فرهنگ‌سازی استفاده از فضای مجازی هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم این حرکت نوین مورد توجه جامعه اقتصادی کشور واقع شود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: روزنامه ایران
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com