0  |  3

چگونه بین کار و زندگی تعادل برقرار کنیم؟ (قسمت اول)

چگونه بین کار و زندگی تعادل برقرار کنیم؟ (قسمت اول)

متعادل سازی زندگی کاری و شخصی می تواند امری چالش برانگیز باشد، اما ضروری است. در این مطلب چگونگی برقراری تعادل بین زندگی کاری و زندگی روزمره را مورد بحث قرار می دهیم.

اغلب اوقات، کارکردن بر سایر امور زندگی ما ارجحیت دارد. اشتیاق ما برای موفقیت در زندگی حرفه ای می تواند ما را مجبور کند که رفاه خود را کنار بگذاریم. ایجاد توازنی هماهنگ بین زندگی کاری و زندگی شخصی بسیار مهم است، این امر نه تنها در بهبود وضعیت جسمی، عاطفی و فکری بلکه در کسب و کار ما نیز حایز اهمیت است.

تعادل بین زندگی کاری و زندگی شخصی چیست و چرا مهم است؟

به طور خلاصه، برقراری تعادل بین کار و زندگی وضعیتی است که در آن فرد خواسته های شغلی و خواسته های زندگی شخصی خود را در اولویت قرار دهد.

برخی از دلایل رایج که منجر به عدم تعادی بین زندگی کاری و زندگی شخصی می شود عبارتند از:

-افزایش مسئولیت ها در محل کار

-ساعات طولانی تر کار کردن

-افزایش مسئولیت ها در خانه

-مراقبت از فرزندان 

این در حالیست که برقراری تعادل بین زندگی کاری و زندگی شخصی، تأثیرات مثبت بی شماری دارد، از جمله استرس کمتر، کاهش خطر فرسودگی شغلی و احساس رفاه بیشتر. این نه تنها به نفع کارمندان بلکه به سود کارفرمایان نیز هست.

کارفرمایانی که متعهد به فراهم آوردن محیط هایی هستند که از تعادل زندگی کاری و زندگی شخصی برای کارمندانشان پشتیبانی کند می توانند در هزینه ها صرفه جویی کنند، موارد غیبت کارکنان را کمتر تجربه کنند و از نیروی کار وفادار و سازنده تری برخوردار شوند. کارفرمایانی که برنامه کاری انعطاف پذیری مثل امکان دورکاری را ارائه می دهند، می توانند به کارکنان کمک کنند تا بین زندگی کاری و زندگی شخصی خود تعادل بهتری برقرار کنند.

هنگام ایجاد برنامه کاری، به بهترین راه رسیدن به تعادل در محل کار و زندگی شخصی خود فکر کنید.

شاید تقسیم ساعات روز شما به طور مساوی بین کار و زندگی بتواند به برقراری تعادل بین این دو کمک کند اما داشتن انعطاف پذیری در انجام کارها اهمیت بیشتری دارد.

در ادامه سه روش برای ایجاد تعادل بهتر بین کار و زندگی را معرفی می کنیم:

1-بپذیرید که تعادل بین کار و زندگی به طور«ایده آل» وجود ندارد:

با شنیدن «تعادل کار و زندگی»، احتمالاً تصور می کنید که یک روز بسیار پربار در محل کار خود داشته باشید و زودتر آنجا را ترک کنید تا نیمه دیگر روز را در کنار دوستان و خانواده بگذرانید. اگرچه این ایده آل به نظر می رسد، اما همیشه امکان پذیر نیست.

برای یک برنامه ایده آل و کامل تلاش نکنید. بلکه برای یک برنامه واقع بینانه تلاش کنید. بعضی روزها ممکن است بیشتر روی کار تمرکز کنید، در حالی که روزهای دیگر وقت و انرژی بیشتری برای انجام سرگرمی ها یا گذراندن وقت با عزیزانتان دارید. بدانید تعادل در طول زمان حاصل می شود نه هر روز.

چگونه بین زندگی کاری و زندگی شخصی تعادل برقرار کنیم؟

«مهم است که همواره در مسیر بمانید و دائماً ارزیابی کنید که در چه مرحله ای از رسیدن به اهداف و اولویت های خود هستید. در بعضی مواقع، ممکن است فرزندانتان به شما احتیاج داشته باشند و در مواقعی دیگر، ممکن است لازم باشد که به سفر کاری بروید، در هر حال اینکه به خودتان اجازه دهید که نیازهای هر روز را  ارزیابی کنید، امری کلیدی برای رسیدن به تعادل است».

2.کاری پیدا کنید که دوست داشته باشید:

اگرچه کار یک هنجار اجتماعی مورد انتظار است، اما حرفه شما نباید محدود کننده باشد. اگر از کاری که انجام می دهید متنفر باشید، شاد نخواهید بود و مسیری ساده و هموار نخواهید داشت. نیازی نیست که به همه جنبه های شغلی خود عشق بورزید، اما کارتان باید به اندازه کافی هیجان انگیز باشد که هر روز صبح از بلند شدن از رختخواب وحشت نداشته باشید.

بنابراین کاری پیدا کنید که حتی حاضر باشد آن را به صورت رایگان انجام دهید. اگر شغل شما باعث خسته شدن تان می شود و انجام کارهای مورد علاقه خود را خارج از ساعات کاری تان دشوار می بینید، این یعنی مشکلی وجود دارد. شاید دارید در یک محیط کاری سمی، یا برای یک فرد سمی کار می کنید یا کاری را انجام می دهید که واقعاً آن را دوست ندارید. اگر این چنین است، اکنون زمان پیدا کردن یک کار جدید است.

بیشتر بخوانید: قانون 20-80 برای موفقیت در شغل و زندگی

3.سلامتی خود را در اولویت قرار دهید:

سلامت جسمی، عاطفی و روانی شما باید دغدغه اصلی شما باشد. اگر با اضطراب یا افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنید و فکر می کنید به درمان نیاز دارید، جلسات درمانی را در برنامه خود قرار دهید، حتی اگر مجبور باشید محل کارتان را زودتر ترک کنید. اگر با یک بیماری مزمن دست و پنجه نرم می کنید، از اینکه در روزهای پرکار اداره شما را «بیمار» خطاب کنند نترسید. چون زیاد کار کشیدن از خود مانع از بهتر شدن تان می شود و احتمالاً باعث می شود روزهای کاری بیشتری را در آینده تعطیل کنید.

در اولویت قرار دادن سلامتی، شما را به کارمند و فرد بهتری تبدیل خواهد کرد. شما کار کمتری را از دست خواهید داد و وقتی در محل کارتان حضور دارید، شادتر و پربارتر خواهید بود.

اولویت بندی سلامتی شما نباید شامل فعالیت های افراطی باشد بلکه می تواند به سادگی انجام مراقبه ها یا ورزش های روزانه باشد.

سایر روش ها برای برقراری تعادل بین زندگی کاری و شخصی را به زودی در مطلب بعد می خوانید

مترجم: اکرم دیانی

برگرفته از سایت businessnewsdaily.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com