0  |  2

چگونه بین کار و زندگی تعادل برقرار کنیم؟ (قسمت دوم)

چگونه بین کار و زندگی تعادل برقرار کنیم؟ (قسمت دوم)

همانطور که در قسمت اول این مطلب خواندیم، بسیاری از افراد در میان انبوه خواست ها و نیازهای شغلی و روزمره شان سردرگم شده اند و به دنبال راهی برای برقراری تعادل میان این خواست ها و نیازها هستند.

در این مطلب به معرفی سه روش دیگر برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی می پردازیم:

4.گاهی از کار کردن دست بکشید:

دست کشیدن از کار برای مدتی معین به ما این امکان را می دهد تا از استرس هفتگی رهایی یابیم و فضای ذهن مان را برای ظهور افکار و ایده های دیگر آماده کنیم.

فاصله گرفتن از فضای کار می تواند خیلی ساده اتفاق بیفتد. مثلا گاهی به جای بررسی ایمیل های کاری یک مطلب سرگرم کننده بخوانید.

موناهان به عنوان یک کارمند خبره و با سابقه در این باره می گوید: «وقتی که برای ماموریت کاری با رئیسم سفر می کردم، یک بار برای ارایه یک گزارش به دنبال رئیس می گشتم که او را در حال خواندن یک رمان پیدا کردم در حالی که خودم به شدت مشغول انجام کار بودم و استرس زیادی را تحمل می کردم.

من در آن زمان درک نمی کردم چرا در حالی كه خودم را به سمت فرسودگی شغلی سوق می دهم، رئیسم به خودش استراحت می دهد و خود را از فشار و استرس رها می کند».

اکنون، موناهان همان تکنیک ها را تمرین می کند. وی بار دیگر تأکید کرد که وقت گذاشتن برای آرامش یافتن به منظور رسیدن به موفقیت امری حیاتی است و به شما کمک می کند انرژی بیشتری داشته باشید.

5.مرخصی بگیرید و به تعطیلات بروید:

بعضی اوقات، واقعا از فاصله گرفتن از فضای کار به معنی وقت گذرانی در تعطیلات و لذت بردن از مرخصی کاری است. چه تعطیلات شما اقامت یک روزه باشد و چه یک سفر دو هفته ای، مهم است که برای شارژ جسمی و روحی خود مرخصی بگیرید.

نتایج پژوهشی در این باره نشان می دهد، 52٪ از کارکنان گزارش کردند که در پایان سال روزهای مرخصی آنها بلا استفاده مانده است. کارمندان غالباً نگران این هستند که گرفتن مرخصی باعث اختلال در روند کار شود و هنگام بازگشت از تعطیلات با حجم زیادی کار روبرو شوند. این ترس نباید شما را از استراحت مورد نیازتان بازدارد.

«چنسی» به عنوان یک کارمند با سابقه و موفق می گوید: «مزایای مرخصی یك روزه خیلی بیشتر از نكات منفی آن است. با یک برنامه ریزی مناسب می توانید بدون نگرانی از همکارتان بخواهید بخشی از وظایف شما را انجام دهد تا هنگام بازگشت با حجم زیادی از کارمواجه نشوید. در عوض هنگامی که همکارتان به مرخصی می رود شما هم بخشی از وظایف او را انجام دهید».

چگونه بین زندگی کاری و زندگی شخصی تعادل برقرار کنیم؟

6.برای خود و عزیزان تان وقت بگذارید:

گرچه شغل شما مهم است، اما نباید تمام زندگی تان باشد. شما قبل از جایگاه شغلی، یک انسان معمول با نیازهای متنوع هستید و باید فعالیت ها یا سرگرمی هایی را که باعث خوشحالی شما می شوند در اولویت قرار دهید. دستیابی به تعادل بین کار و زندگی مستلزم اقدامی آگاهانه است.

اگر برای داشتن زمان شخصی قاطعانه برنامه ریزی نکنید، هرگز وقت انجام کارهای دیگر خارج از شغل تان را نخواهید داشت. مهم نیست که برنامه شما چقدر شلوغ باشد شما در نهایت باید بتوانید زمان و زندگی خود را کنترل کنید.

هنگام برنامه ریزی برای وقت گذراندن با عزیزانتان، تقویمی برای قرارهای خانوادگی ایجاد کنید. شاید برنامه ریزی یک بار در یک زمان با شخصی که با او زندگی می کنید عجیب به نظر برسد، اما این اطمینان را می دهد که اوقات با کیفیتی را بدون تعارض زندگی کاری و زندگی شخصی با او می گذرانید. صرف این که کارتان شما را مشغول می کند نباید از روابط شخصی خود غافل شوید.

هیچ کس در شرکت قرار نیست عاشق شما باشد یا از شما قدردانی کند. همچنین بخاطر بسپارید که همه کارکنان در محل کار قابل تعویض هستند و شاید مهم نباشد که چقدر به شغلتان اهمیت می دهید، اگر شما نباشید باز هم شرکت به کسب و کارش ادامه می دهد».

7- ساعات کاری مشخصی را تعیین کنید:

برای جلوگیری از فرسودگی شغلی، محدودیت هایی را برای خود و همکاران تان تعیین کنید. هنگامی که دفتر را ترک می کنید، از فکر کردن در مورد پروژه های آینده یا پاسخ دادن به ایمیل های شرکت خودداری کنید. یک رایانه یا تلفن جداگانه برای کار در نظر داشته باشید، بنابراین می توانید ساعات غیراداری آن را خاموش کنید.

بعلاوه ساعات کاری مشخصی را تعیین کنید. چه در خارج از خانه کار می کنید و چه در خانه، تعیین اینکه چه موقع کار می کنید و چه موقع کار را متوقف می کنید مهم است؛ در غیر این صورت ممکن است خودتان را در اواخر شب، هنگام سفر یا تعطیلات آخر هفته در حال پاسخ دادن به ایمیل های مربوط به کارتان بیابید.

اعضای تیم و مدیر خود را از امکان دسترسی تان به ایمیل ها و تماس های کاری در زمان های غیر کاری آگاه کنید، زیرا شما درگیر فعالیت های شخصی هستید. این به شما کمک می کند تا آنها انتظارات محل کار را از شما نداشته باشند و به زمان غیرکاری شما و بودن تان در کنار خانواده احترام بگذارند.

8- اهداف و اولویت ها را تعیین کنید و به آنها پایبند باشید:

با پیاده سازی استراتژی های مدیریت زمان، فهرست کارهای خود را بررسی کنید و کارهایی که انجام شان هیچ ضرورتی ندارند را حذف کنید.

به زمانی که بیشترین بازدهی را در محل کار دارید توجه کنید و این زمان را برای انجام مهم ترین فعالیت های مرتبط با کار خود اختصاص دهید. از چک کردن ایمیل ها و تلفن خود هر چند دقیقه یک بار خودداری کنید، زیرا اینها کارهای معمولی هستند که به شدت به اتلاف وقت کمک می کنند و بهره وری شما را از بین می برند. برنامه روزانه شما می تواند باعث افزایش بهره وری در محل کارتان شود. همچنین می تواند منجر به اوقات فراغت بیشتری برای استراحت در خارج از وقت کاری تان گردد.

مترجم: اکرم دیانی

لینک مطلب: businessnewsdaily.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com