1  |  0

حمایت از کارافرینان به جای شرکت‌ها

حمایت از کارافرینان به جای شرکت‌ها

علی ربیعی در بازدید از کارگاه کارآفرینی زنان سرپرست خانوار در ارتباط با حمایت از بحث اشتغال گفت: امروز روز ملی کارآفرینی و سالروز ابلاغ اقتصاد مقاومتی نیز است و ما در ارتباط با کارآفرینی بخصوص وقتی که با تحریم هم روبرو شدیم جهت‌گیری‌های درستی را در این دوران داشتیم.
ربیعی افزود: در سال‌های اخیر به سمت کارآفرینی‌های متوسط و خرد آمد و بخصوص کارآفرینی خرد و روستایی را باید بیشتر مورد توجه قرار می‌دادیم و جزو سیاست‌گذاری‌های ما بود.
وی با بیان اینکه در مرحله کارآفرینی حمایتی هستیم، گفت: در بخش کارآفرینی روستایی زیرساخت‌های بسیار خوبی را در ۴ دهه بعد از انقلاب ایجاد کردیم البته مشکل بزرگ ما این بود که این زیرساخت‌ها به معیشت روستاییان گره نخورده بود و مهاجرت دائم از روستا‌ها رخ می‌داد.
ربیعی اظهار کرد: تا امروز بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان وام با نرخ‌های ۴، ۶ و ۱۰ درصدی به کارآفرینی روستایی اختصاص دادیم که موجب شد سهم اشتغال روستاییان در سهم اشتغال کل از ۳ درصد در سال گذشته به ۲۶ درصد برسید و ماندگاری در روستا‌ها و مهاجرت معکوس نیز رخ داده است.
سخنگوی دولت افزود: در ارتباط با مشاغل کارآفرینی حمایتی، سالانه پول زیادی را در بودجه‌ها برای حمایت از خانواده‌هایی که توانایی ندارند روی پای خود بایستند پیش‌بینی می‌کنیم و ما همزمان با این‌که حمایت ماهانه انجام می‌دهیم سیاست‌گذاری ایجاد اشتغال را هم داریم و یکی از سازمان‌هایی که در کنار سیاست‌گذاری کلان ایجاد اشتغال قرار گرفت کمیته امداد امام خمینی (ره) بود.
ربیعی گفت: خوشحالم که بگویم ایجاد ۲۰۳ هزار و ۹۰۰ شغل در سال گذشته را در کارنامه کمیته امداد داریم و بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است.
ربیعی افزود: در چند وقت آینده به جای پول‌هایی که ماهانه می‌دهیم مگر برای افرادی که اصلا توانایی کار ندارند، می‌توانیم با شغل‌هایی که ایجاد می‌کنیم خودشان بتوانند حداقل حقوقی را که کارگر می‌تواند بگیرد دریافت کنند.
وی با بیان این‌که یکی از مشکلاتی که ما داریم آینده زندگی برای روستاییان و افرادی است که در مشاغل حمایتی قرار می‌گیرند، گفت: باید ۲۶ میلیون نفر را با بیمه‌های اجتماعی برای بازنشستگی مورد حمایت قرار دهیم و خوشبختانه امروز هیچ ایرانی نیست که بیمه سلامت نداشته باشد و هرکس اقدام کند می‌تواند صاحب دفترچه بیمه سلامت شود و در بحث بیمه روستاییان اقدامات خوبی شد و ۲ میلیون نفر اضافه شدند.
ربیعی تصریح کرد: ایده‌ای در ستاد اقتصادی دولت مطرح شده که در حال تکمیل است تا درجات مختلفی از بیمه تعریف شود و هر ایرانی در یکی از این سطوح قرار بگیرد.
سخنگوی دولت افزود: منابع مالی این طرح در حال پیش‌بینی است و شاید منابع آن از محل صرفه‌جویی‌ها و منابع نظام تامین اجتماعی تامین شود، البته بیمه روستاییان عشایر همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و افراد را تحت پوشش قرار می‌دهد.
ربیعی در پایان گفت: کارآفرینی‌های بزرگ برای کشور لازم خواهد بود، اما نیاز اشتغال ما را پاسخگو نخواهد بود و به نرخ سه سال قبل هزینه یک شغل در پالایشگاه نفت ۱۲ میلیارد تومان است و با این وضع نمی‌توانیم برای ۴ میلیون دانشجویی که وارد بازار کار می‌شوند پاسخگو باشیم.
ربیعی گفت: جهت‌گیری ما به سمت کارآفرینی خرد رفت و آیین‌نامه‌ای در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شده است که به جای حمایت از شرکت‌ها فرد کارآفرین را مورد حمایت قرار دهیم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com