0  |  2

چرا کسب و کارهای خانگی و کوچک گاهی موفق نمی شوند؟

چرا کسب و کارهای خانگی و کوچک گاهی موفق نمی شوند؟

برخی کسب و کارهای کوچک و خانگی به دلایل مختلف با شکست مواجه می شوند. در این مطلب می خواهیم به دلایل رایج این شکست ها اشاره کنیم تا با اجتناب از آنها موفقیت را تجربه کنیم.

1. انگیزه و نیت اشتباه برای شروع کسب و کار:

اگر انگیزه و نیت شما برای شروع کسب و کار اشتباه باشد احتمال زیادی دارد که شکست بخورید.

منظور از «انگیزه و نیت اشتباه برای شروع کسب و کار» چیست؟

بعضی افراد بر اساس شنیده های خود درباره کسب و کار به کارآفرینی علاقه مند می شوند اما ممکن است این برداشت ها اشتباه باشند . مثلا وقتی از افراد درباره انگیزه آنان از شروع کسب و کار سوال می کنیم می گویند: وقتی خودم کاری را شروع کنم رئیس و مدیر ندارم پس زمان کمتری را کار می کنم و نیازی نیست به کسی پاسخگو باشم.

اما واقعیت این است که صاحبان مشاغل بیش از کارمندان خود برای کار «وقت» صرف می کنند. خانگی بودن یک کسب و کار به این معنا نیست که زمان مورد نیاز برای انجام موفقیت آمیز آن کار کم است و یک کارآفرین به اقتضای نوع کسب و کار خود نیاز دارد با افراد مختلف در ارتباط باشد از جمله تامین کننده مواد اولیه، فروشنده عمده محصولات، مجری تبلیغات، پیک، کارمندان اداره های مختلف مثل مالیات، پست و غیره.

بنابراین توانایی ارتباط موثر یکی از مهارت های مورد نیاز یک کارآفرین است و اگر شما در ارتباط برقرار کردن با افراد مختلف مشکل دارید درست نیست که صرفا برای نداشتن مدیر و رئیس کسب و کاری را شروع کنید. اگر با این تصورات اشتباه وارد کسب و کار خود شوید زمان کافی را به رشد کسب و کار خود اختصاص نمی دهید و این می تواند منجر به عدم موفقیت در کار شود.

باید بدانید در مقابل این تصورات اشتباه، موارد زیر می تواند انگیزه کافی را برای تضمین موفقیت تان ایجاد کند: 

کسب وکاری را شروع کنید که به آن بسیار علاقه مند هستید.

به محصولات و خدمات خود اعتقاد و اعتماد کافی داشته باشید.

با مطالعه و تحقیق به این نتیجه رسیده باشید که محصول یا خدمت شما پاسخگوی نیاز واقعی بازار فعلی است

بیشتر بخوانید: اولين قدم برای شروع یک کسب و کار خانگی پردرآمد

2.سرمایه مورد نیاز را درست تخمین نمی زنند:

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند وقتی یک کسب و کار خانگی است به این دلیل که اجاره پرداخت نمی کنند و فردی را استخدام نمی کنند شروع کسب و کار سرمایه ای نیاز ندارد یا با سرمایه خیلی کم می توان آن کار را به سرانجام رساند این یک تصور اشتباه است.

بسیاری از کسب و کارها زمانی شش ماهه یک ساله یا حتی دو ساله نیاز دارند تا به سوددهی برسند بنابراین شما باید سرمایه کافی برای شروع و نیز ادامه کسب و کار داشته باشید تا زمانی که کسب و کار به سوددهی برسد و بتوانید هزینه ها را از درآمد خود کسب و کار تامین کنید. پس یکی دیگر از دلایل شکست کسب و کارهای کوچک تخمین اشتباه در سرمایه مورد نیاز برای شروع و ادامه کسب و کار است.

چرا کسب و کارهای خانگی موفق نمی شوند؟3.نبود بازار یا کوچک بودن بازار:

آیا در حال حاضر برای محصول یا خدماتی که می خواهید ارائه دهید بازاری وجود دارد؟ و این بازار به اندازه کافی بزرگ هست که برای شما سودآور باشد؟

در مشخص کردن بازار خود باید به این نکته توجه کنید که «همه افراد مشتری شما نیستند» بلکه باید گروه مشتریان هدف خود را مشخص کنید.

وقتی مشتریان هدف خود را مشخص کنید، محدوده قیمت گذاری، اینکه تبلیغات شما چگونه و کجا باید انجام شود، نحوه بسته بندی، ویژگی های محصول یا خدمت شما بر اساس سلیقه مشتریان و اینکه چطور و کجا باید به مشتریان دسترسی پیدا کنید و موارد دیگر مشخص خواهند شد.

بنابراین عدم بررسی بازار، اطلاعات ناکافی درباره بازار و مشخص نکردن گروه مشتریان هدف یکی دیگر از مهم ترین دلایل شکست کسب و کارهای کوچک است.

4.عدم برنامه ریزی یا برنامه ریزی ناقص:

هیچ کاری بدون برنامه ریزی صحیح به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. واژه کارآفرینی از کلمه فراسوی Entreprendre به معنای «متعهد شدن» نشات گرفته است بنابراین اگر می خواهید صاحب کسب و کار و یا یک کارآفرین باشید شرط اولیه آن متعهد بودن است. برنامه ریزی مناسب داشته باشید و به اجرای صحیح برنامه متعهد باشید تا احتمال موفقیت خود را بالا ببرید.

در برنامه ریزی برای کسب و کار خود باید این موارد را در نظر بگیرید:

  • پیش بینی چالش ها احتمالی و راه حل آنها
  • پرسنل مورد نیاز
  • سرمایه مورد نیاز
  • زمان مورد نیاز
  • روش های تبلیغاتی
  • و ...

توجه داشته باشید که یکی از ویژگی های برنامه ریزی خوب، انعطاف پذیر بودن برنامه است. این نکته را در نظر بگیرید که ممکن است شرایط مطابق با پیش بینی های شما پیش نرود. اما ما ناگزیریم که برنامه ریزی را انجام دهیم و در ابعاد مختلف برنامه تا آنجا که امکان دارد پیش بینی های لازم مثل تغییر قیمت مواد اولیه، محصولات یا خدمات و ... را انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای رشد کسب و کارهای کوچک و خانگی

نداشتن برنامه ریزی یا پیش نرفتن مطابق با برنامه، یکی از دلایل شکست کسب و کارهای کوچک است.   

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

اگر به موضوع کسب و کارهای خانگی علاقه مند هستید، مطالعه مطالب زیر را پیشنهاد می کنیم:

راه اندازی مشاغل خانگی پردرآمد: عدم اطمینان را به فرصت تبدیل کنید   

چگونه کسب و کار خانگی‌مان را توسعه دهیم؟

از حس خوب عروسک‌های پارچه‌ای تا رسیدن به جریان‌های درآمدی

کسب‌و‌کارهای خانگی با چه چالش‌هایی رو به رو هستند؟

۵ سوال کلیدی برای یافتن فرصت‌ کسب‌وکار از خانه

آمیخته بازاریابی «5P» راهی برای بهبود کسب‌ و کارهای خانگی‌

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com