0  |  2

تقسیم بندی بازار چیست و چرا باید انجام شود؟

تقسیم بندی بازار چیست و چرا باید انجام شود؟

تقسیم بندی بازار عبارت است از طبقه بندی مصرف کنندگان، مطابق با نیازها و تمایل آنها به محصولات و خدمات یک کسب و کار.

تقسیم بازار یک استراتژی بازاریابی مفید است که از طریق آن کسب و کارها ممکن است یک بازار مصرف را به بخشهای تعریف شده ای تقسیم کنند تا بتوانند نیازهای مشتریان خود را بهتر شناسایی و محصولات و خدمات شان را مطابق با نیاز افراد طراحی، تولید و ارائه کنند.

به عبارت ساده تر تقسیم بندی بازار، تقسیم کردن یک بازار انبوه به گروه های کوچکتر مشتری با نیازها و رفتارهای مشابه است. با این کار، کسب و کار، هدف خود را برای تلاش های بازاریابی تعیین می کند و بنابراین می تواند خدمات و محصولات خود را برای مطابقت با ترجیحات مشتریان بازار هدف بهتر مهیا کند.

پس می توان گفت هر بخش بازار، گروهی از افراد است که دارای یک یا چند ویژگی مشترک هستند همچنین هر بخش بازار منحصر به فرد است و بازاریابان از معیارهای مختلفی برای ایجاد بازار هدف برای محصول یا خدمات شان استفاده می کنند. متخصصان بازاریابی پس از درک کامل نیازها، سبک زندگی، ویژگی های جمعیت شناسی و شخصیت مشتریان هدف، با هر بخش متفاوت و متناسب با ویژگی های آن بخش برخورد می کنند. 

هدف از تقسیم بندی بازار، شناخت هر چه بیشتر مصرف کنندگان است. شما می توانید  با استفاده از اطلاعات تان درباره مشتریان شروع به ساخت کمپین های بازاریابی کاملاً هدفمند کنید.

هدف قرار دادن یک بازار خاص به معنای کنار گذاشتن افرادی نیست که مربوط به این بازارها نیستند. شناخت هر چه بیشتر از مشتریان یک بازار مشخص به شما امکان می دهد کمپین های بازاریابی کاملاً هدفمند بسازید. این یک روش مقرون به صرفه، موثر و کارآمد برای دستیابی به مشتری های بالقوه و درآمدزایی است.

یک استراتژی مناسب در بازار و یک تقسیم بندی بازار مناسب می تواند باعث افزایش قدرت رقابت، شهرت بیشتر نام تجاری، حفظ مشتری، ارتباطات و گسترش بازار شود.

تقسیم بندی بازار چه مزایایی دارد؟

1.پیام های بازاریابی قوی تر: دیگر لازم نیست مبهم باشید. می توانید مستقیماً با گروه خاصی از افراد از طریق ارتباط با آنها صحبت کنید، زیرا ویژگی ها، خواسته ها و نیازهای آنها را درک می کنید.

2. تبلیغات هدفمند: تقسیم بازار به شما کمک می کند تا ویژگی های مخاطبان خود را درک کرده و تعریف کنید، بنابراین می توانید تلاش‌‌های بازاریابی خود را به سنین خاص، مکان ها، عادات خرید، علایق و غیره هدایت کنید.

تقسیم بندی بازار

3.توسعه استراتژی های بازاریابی موثر: شناخت مخاطبان هدف به شما کمک می کند تا در مورد روش ها، تاکتیک ها و راه حل های بیشتر پاسخگو باشید.

4.جذب مشتری مناسب: پیام رسانی هدفمند، واضح و مستقیم افرادی را که می خواهید از شما خرید کنند،. جذب می کند.

5.افزایش وفاداری به نام تجاری: هنگامی که مشتریان احساس می کنند درک شده اند و از خدمات منحصر به فردی برخوردار هستند در نتیجه اعتماد آنها بالا می رود و به احتمال زیاد به برند شما پایبند و وفادار خواهند شد.

6.تمایز برند شما از رقبا: پیام های شخصی سازی شده برای هر مشتری خاص باعث برجسته شدن نام تجاری شما می شود.

7.شناسایی بازارهای خاص: تقسیم بندی می تواند نه تنها بازارهای کم مصرف، بلکه روش های جدیدی را برای خدمت به بازارهای موجود و فرصت هایی که می تواند برای رشد نام تجاری شما استفاده شود، کشف کند.

8.در مسیر باقی می مانید: تقسیم بندی بازار به شما کمک می کند که در مسیر استراتژی های بازاریابی خود قرار داشته باشید و از مسیر خود منحرف نشوید و به موقعیت هایی که مناسب کسب و کار شما نیست،  وارد نشوید.

9.رشد  و تکرار خرید: شما می توانید مشتریان را ترغیب کنید که دوباره از شما خرید کنند.

10.سودآوری: مشتریان مختلف درآمد متفاوتی دارند. قیمت ها را می توان با توجه به تمایل و توانایی خرید آنها تعیین کرد. با دانستن این موضوع می توانید اطمینان حاصل کنید که قیمت گذاری ها به تناسب درآمد مشتریان تان انجام می شود.

11.توسعه محصول: شما قادر خواهید بود با توجه به نیازهای مشتریان و آنچه در ذهن دارند محصولات و خدمات جدیدی طراحی کنید که نیازهای مختلف مشتری شما را تأمین کند.

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com