0  |  2

چگونه تقسیم بندی بازار را انجام دهیم؟

چگونه تقسیم بندی بازار را انجام دهیم؟

هدف از تقسیم بندی بازار رسیدن به این درک است که  بازار ما در یک شرایط خاص مانند خرید محصولات چگونه پاسخ خواهد داد. برای رسیدن به این نتیجه باید معیارمان برای تقسیم بندی بازار را مشخص کنیم پس ابتدا بیایید با انواع تقسیم بندی بازار بر اساس معیارهای مختلف آشنا شویم.

انواع تقسیم بازار:

1.تقسیم بندی جمعیتی:

تقسیم بندی جمعیتی بازار بر اساس عناصری مانند سن، تحصیلات، درآمد، اندازه خانواده، نژاد، جنسیت، شغل و ملیت طبقه بندی می شود. دموگرافیک (تقسیم بندی جمعیتی) یکی از ساده ترین و رایج ترین اشکال تقسیم بندی است زیرا محصولات و خدماتی که می خریم، نحوه استفاده از آنها و میزان تمایل ما برای خرید آنها اغلب بر اساس عوامل جمعیتی است.

2.تقسیم بندی جغرافیایی:

تقسیم بندی جغرافیایی می تواند زیر مجموعه تقسیم بندی جمعیتی باشد، اگرچه در نوع خود می تواند یک نوع تقسیم بندی نیز باشد. این نوع تقسیم بندی، گروه های مختلف مشتری هدف را بر اساس مرزهای جغرافیایی ایجاد می کند. از آنجا که مشتریان بالقوه نیازها، ترجیحات و علایق مختلفی دارند که با توجه به جغرافیای آنها متفاوت است، درک اقلیم و مناطق جغرافیایی گروه های مشتری می تواند به تعیین محل فروش و تبلیغات و همچنین محل گسترش تجارت شما کمک کند.

3.تقسیم بندی فیرموگرافی

تقسیم بندی فیرموگرافی مشابه تقسیم بندی دموگرافیک است، با این تفاوت که مشخصات جمعیتی به افراد نگاه می کند در حالی که فیرموگرافیک به سازمان ها نگاه می کند. تقسیم بندی فیرموگرافی مواردی مانند اندازه شرکت، تعداد کارمندان را در نظر می گیرد. این نوع تقسیم بندی برای زمانی مناسب است که محصول یا خدمات شما برای شرکت ها و سازمان هاست.

4.تقسیم بندی رفتاری

تقسیم بندی رفتاری بازارها را بر اساس رفتارها و الگوهای تصمیم گیری مانند خرید، مصرف، سبک زندگی و استفاده از آنها تقسیم می کند. به عنوان مثال، خریداران جوان ممکن است تمایل به خرید شوینده بدن در بطری داشته باشند، در حالی که گروه های مصرف کننده قدیمی ممکن است به استفاده از صابون تمایل داشته باشند.  تقسیم بندی بازارها بر اساس رفتارهای خرید، بازاریابان را قادر می سازد تا رویکرد هدفمندتری را ایجاد کنند.

5.تقسیم بندی روان شناختی:

تقسیم بندی روانشناختی با تقسیم بازارها بر اساس سبک زندگی، ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، نظرات و علایق مصرف کنندگان، و با در نظر گرفتن جنبه های روانشناختی رفتار مصرف کننده انجام می شود. به عنوان مثال بازارهای بزرگی مانند «تناسب اندام» وقتی مشتریان خود را در دسته افرادی که به زندگی سالم و ورزش اهمیت می دهند طبقه بندی می کنند، از تقسیم بندی روانشناختی استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: تقسیم بندی بازار چیست و چرا باید انجام شود؟

برای تقسیم بندی بازار چه مراحلی را باید طی کنیم؟

پنج مرحله اصلی برای تقسیم بندی وجود دارد:

1.بازار خود را مشخص کنید:

 آیا نیازی به محصولات و خدمات شما وجود دارد؟ بازار بزرگ است یا کوچک؟ برند شما در بازار فعلی چه جایگاهی دارد؟  

2.بازار خود را تقسیم بندی کنید:

تصمیم بگیرید که از کدام یک از پنج معیار (جمعیت شناختی، فیرموگرافی، روانشناختی، جغرافیایی یا رفتاری) می خواهید برای تقسیم بازار خود استفاده کنید. نیازی نیست که فقط به یکی پایبند باشید. در واقع، اکثر برندها و کسب و کارها از ترکیبی از این معیارها استفاده می کنند. بنابراین می توانید معیارهای مختلف و تلفیقی از آنها را بررسی کنید و با توجه به نوع محصولات و خدمات خود بهترین نتیجه را پیدا کنید.

3.بازار خود را درک کنید:

می توانید این کار را با نظرسنجی های مقدماتی و تحقیق از گروه های مختلف مشتریان بالقوه، انجام دهید. سواالاتی بپرسید که مربوط به بخش هایی باشد که شما انتخاب کرده اید. بهتر است از ترکیبی از سوالات کمی و سوالاتی که پایان باز دارند استفاده کنید.

چگونه تقسیم بندی بازار را انجام دهیم؟

4.بخشهای مشتری خود را ایجاد کنید:

پاسخهای تحقیق خود را تجزیه و تحلیل کنید تا مشخص کنید کدام بخشهای مشتری بیشتر به کسب و کار و نوع محصولات و خدمات شما مربوط هستند.

بیشتر بخوانید: بخش های مشتریان در مدل کسب و کار

5.استراتژی بازاریابی خود را آزمایش کنید:

 هنگامی که پاسخ های خود را تفسیر کردید، بهتر است یافته های خود را در بخشی از بازار هدف خود به صورتی آزمایشی مورد استفاده قرار دهید تا از درست بودن نتیجه گیری های خود اطمینان حاصل کنید.  

اگرنتیجه کار ناامیدکننده بود لازم است تقسیم بندی و روشی که برای بررسی و تحقیق استفاده کرده اید را بازنگری کنید تا ایراد کار را پیدا کنید.

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com