0  |  1

نقش کسب‌وکارهای کوچک بر توسعه جوامع محلی (قسمت اول)

نقش کسب‌وکارهای کوچک بر توسعه جوامع محلی (قسمت اول)

محله خود را در ذهن تصور کنید! در ذهن خود به خیابان های اصلی یا مراکز خرید بروید. اکنون آنجا را بدون مغازه ها و کسب و کارهای کوچک تصور کنید. احتمالا بلافاصله این منطقه تمام جذابیت های خود را در ذهن شما از دست می دهد.

در یک محله کوچک مشاغل و کسب و کارها از بسیاری روش های مشخص و قابل ارزیابی برای اقتصاد محلی خود سودآوری می کنند.

کسب و کارهای کوچک مانند ستون فقرات جوامع محلی خود هستند. به طور دقیق تر، اگر 100 دلار را در بخش مشاغل محلی هزینه کنید، تقریبا 68 دلار در بخش اقتصاد محلی سرمایه گذاری شده است.

کسب‌و‌کارهای کوچک می‌توانند معرف فرهنگ و هویت جامعه خود باشند:

رستوران‌های محلی مثال خوبی برای این موضوع هستند، آن‌ها غذاهای تازه متعلق به همان منطقه را سرو می کنند و از محصولات باغ‌ها و مزارع مانند میوه‌ها، سبزیجات و حتی گوشت تازه مربوط به همان منطقه استفاده می کنند. هم چنین مراکز تفریحی با اجرای نمایش‌ها و سرگرمی‌های محلی، نقش مهمی را در ایجاد هویت یک منطقه بر عهده دارند. این مکان‌ها می توانند شخصیت متمایزی به جامعه خود بدهند در واقع کسب و کارهای کوچک محلی، از مغازه های خرده فروشی گرفته تا خدمات حرفه ای، نشان دهنده ماهیت و هویت یک شهر هستند.

قدم زدن در خیابان مرکزی شهر که دارای مغازه های متعدد است، فرصتی را برای بازدیدکنندگان ایجاد می کند تا فرهنگ جامعه آن منطقه را درک کنند و از ارزش ها و فرهنگ آن مطلع شوند. از یک کافی شاپ دنج گرفته تا خدمات بانکی، مراکز حقوقی و شهری، که برای زندگی روزمره ضروری است، محاصره شدن در یک دایره ای از خدمات و محصولات محلی، باعث می شود تا خریداران به اقامت های طولانی مدت در آنجا تمایل پیدا کنند و تعامل بیشتری با دوستان و همسایگان خود داشته باشند. در نهایت، یک منطقه خرید پر رونق، باعث ایجاد نشاط و ثروت در منطقه شده و به طور کلی تاثیر مثبتی در جامعه ایجاد می کند

  «کسب و کارهای کوچک مانند ستون فقرات جوامع محلی خود هستند.»  

کسب‌و‌کارهای کوچک می‌توانند الهام بخش جامعه خود باشند:

انجام کارهای داوطلبانه، کمک های خیرخواهانه یا شرکت در جشنواره ها و رویدادهای محلی، برای صاحبان کسب و کارهای کوچک، امری متداول است. معمولا صاحبان مشاغل کوچک، در همان جامعه ی محلی خود زندگی و فعالیت می کنند و افتخار می کنند که بتوانند شهرهای خود را کمی زیباتر کنند. اگر شما صاحب یک کسب و کار کوچک هستید، ایجاد اعتبار برای کسب و کارتان از طریق انجام امور داوطلبانه و مشارکت های اجتماعی، فارغ از اینکه چه نوع کالا یا خدماتی ارائه می دهید، ممکن است موثرترین تبلیغاتی باشد که می توانید انجام دهید.

آنچه که باعث تشویق و رشد کسب وکارهای کوچک می شود، صرفا کمک مالی نیست! گاهی اوقات کافی است صاحبان مشاغل کوچک زمانی را برای انتقال دانش کسب و کاری خود به دیگران اختصاص دهند، چرا که همین حرکت کوچک می تواند به رشد جامعه و کسب و کارهای کوچک محلی کمک کند.

به عنوان مثال برخی از صاحبان مشاغل کوچک می توانند به عنوان مهمان افتخاری در دبیرستان ها و هنرستان های محله سخنرانی کرده و با ایده ها و توصیه های شان شکوفایی نسل جدیدی از کارآفرینان را رقم بزنند.

کسب‌و‌کارهای کوچک به رونق اقتصادی جامعه خود کمک می‌کنند:

کسب و کارهای محلی تمایل دارند تا سایر کسب و کارهای آن محل را حمایت کنند. مثلا یک رستوران محلی برای سر و سامان دادن به صورت حساب ها و پردازش حقوق و دستمزد کارکنان، ممکن است به یک حسابدار، وکیل و یا حتی خدمات نظافتی نیاز داشته باشد. معمولا شرکت های محلی برای ایجاد اقتصاد محلی پر رونق، ترجیح می دهد از سایر مشاغل محلی حمایت کنند. به عنوان مثال، تقویت خرید و فروش میان شما و دوستان و همسایگان تان، می تواند منجر به ایجاد پیوندهای محکم اجتماعی شده و گردش پول را در همان منطقه حفظ کند.

همچنین خرید محلی به معنای ایجاد مشاغل بیشتر در جامعه است. در واقع هنگامی که ساکنان یک جامعه محلی، درآمد خود را در همان محله و منطقه خود خرج می کنند به ارتقا چرخه اقتصادی آن منطقه کمک می کنند و این باعث می شود که کارکنان کسب وکارهای کوچک، شادتر و راضی تر باشند!

از جمله نتایج بسیاری از پژوهش هایی که در این زمینه انجام شده است عبارتند از:

1. 70% از کارمندان کسب و کارهای کوچک، میزان رضایت خود را در مقیاس 1 تا 10، رقم 5 و بالاتر گزارش کردند.

2. از سال 2000 تا 2017، هشت میلیون و چهارصد هزار شغل جدید مستقیم به واسطه ی کسب و کارهای کوچک، ایجاد شده است.

3. 56% از کارمندان مشاغل کوچک، امتیاز تعهد کاری آنها بسیار بالا است، این در حالی است که تنها 38.7% از کارمندان در شرکت های بزرگ، نمرات مشابهی داشته اند.

4. بخش قابل توجهی از کارمندان کسب و کارهای کوچک (91%) باور دارند که رضایت آن ها برای رهبران شرکت اهمیت دارد، علاوه بر این 86% از آنها معتقدند که نظرات و پیشنهادهای آن ها توسط مدیران شرکت مورد توجه و احترام واقع شده است.

بیشتر کسب و کارهای کوچک، از کافی شاپ ها گرفته تا سالن های بولینگ، اقتصاد جامعه را پایدارتر نگه می دارند و کمتر تحت تاثیر شرایط اجتماعی قرار می گیرند. آنچه که برای کسب و کارهای کوچک به لحاظ مالی صرف می شود، اثر چند برابری خود را نشان داده است و ایجاد و توسعه این کسب و کارها برای ایجاد جوامعی سالم و پر جنب و جوش بسیار حیاتی است.

 قسمت دوم این مطلب را اینجا بخوانید

مترجم عاطفه جولانی (کارشناس ارشد)

برگرفته از سایت: www.medium.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com