0  |  0

آینده بازار بورس در دست شرکت‌های دانش بنیان است

آینده بازار بورس در دست شرکت‌های دانش بنیان است

بهزاد خسروی کارشناس بازار سرمایه در تعریف شرکت‌های دانش بنیان گفت: براساس آیین نامه‌های تشخیص موسسات و شرکت ها، شرکت‌های دانش بنیان، موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری سازی، نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده انبوه تشکیل می‌شوند.
او افزود: شیوه تامین مالی برای شرکت‌های دانش بنیان در دنیا به جای استقراض از بانک ها، بیشتر از طریق بازار سرمایه صورت می گیرد. پس در مورد رابطه شرکت‌های دانش بنیان با بورس و برعکس باید ساز و کار‌های درستی به لحاظ قانون گذاری، سیاست گذاری، اجرا و نظارت انجام شود.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: ارزش شرکت‌های دانش بنیان براساس عملکرد واقعی خودشان است و حبابی در کار نیست. زیرا این شرکت‌ها دارای بخش‌های تحقیق و توسعه هستند و به صورت مداوم تولید محصول و خدمات می‌کنند، خام فروشی ندارند، محصولاتشان ثابت نیست و براساس نوآوری و خلاقیت پیش می‌روند و صورت‌های مالی آن‌ها همیشه واقعی با رشد بسیار سریع نسبت به شرکت‌های صنعتی و تولیدی است.
او افزود: محصولات ناشی از فناوری، منجر به رشد متفاوت در ارزش سهام بازار بورس می‌شود که دنیا هم تجربه کرده و در کشور خودمان نیز در چند سال اخیر به آن رسیده ایم. واقعیت این است که آینده بازار بورس در ایران در اختیار شرکت‌های دانش بنیان خواهد بود. به طور مثال، بازار بورس در حوزه نفت و مشتقات نفتی در سال ۲۰۱۶ حدود ۷/۱ هزار میلیارد دلار بوده در حالی که این عدد کمتر از نصف درآمد شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و دانش بنیان در جهان بوده است.
خسروی گفت: این روند در ایران هم قطعا اتفاق خواهد افتاد و در این مسیر قرار خواهیم گرفت. ما نیاز به بازارگردان‌ها و صندوق‌های حمایتی داریم که این موضوع باید بخشی از استراتژی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری باشد و کارگزاران حرفه‌ای و آموزش دیده اختصاصی برای این شرکت‌ها داشته باشیم، تا شرکت‌های دانش بنیان و بورس برای یکدیگر جذاب باشند. این الگو برداری را نیز می‌توان از کشور‌های پیشرفته دنیا یا در حال توسعه مثل کره جنوبی داشته باشیم.
او افزود: نکته دیگر این است که استراتژی‌های با رویکرد تبلیغاتی در حوزه مارکتینگ شرکت‌های دانش بنیان در سطح جامعه باید تعریف، تدوین و اجرا شود. مشکل این است که فهم عمومی مردم از این موضوع نسبت به مردم کشور‌های پیشرفته در سطح بسیار پایینی قرار دارد. مسلما مردم از شرکت‌هایی که می‌شناسند نسبت به شرکت‌هایی که هیچ شناختی نسبت به آن ندارند، بیشتر استقبال می‌کنند.
این کارشناس بازار سرمایه درباره تعامل شرکت‌های دانش بنیان و بورس بیان کرد: اکنون بیش از ۴۰ شرکت دانش بنیان با ارزش بیش از ۲۸۰ هزار میلیارد تومان معادل شش درصد ارزش کل بورس را در شرکت‌های دانش بنیان داریم. این در حالی است که ما در ده سال گذشته از این ظرفیت برخوردار نبودیم. این شرکت‌ها باید یک تیم قوی مالی داشته باشند و می‌توانند با حمایت آن‌ها ظرفیت افزایش ارزش سهم را حتی درصورت نزولی بودن شاخص کل در بورس را داشته باشند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com