0  |  0

تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در 1400

تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در 1400

وزارت صمت از برنامه تولید خودرو در سال ۱۴۰۰ رونمایی کرد. بر اساس اظهارات محسن صالحی‌نیا معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو برای سال‌جاری هدف‌گذاری شده است. آن طور که صالحی‌نیا گفته از این تعداد سهم دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا، یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه و الباقی آن یعنی ۱۵۰ هزار دستگاه نیز سهم خودروسازان خصوصی است.
اعلام برنامه تولید خودرو از سوی وزارت صمت در شرایطی به سنتی همه ساله تبدیل شده و در ابتدای هر سال وزارت‌نشینان از آن رونمایی می‌کنند که این مساله در دنیا مرسوم نیست. در عرصه بین‌المللی مدیران ارشد هر شرکت خودروسازی با توجه به شرایط حاکم بر بنگاه تحت مدیریت خود برنامه تولید را اعلام می‌کنند بنابراین اگر قرار است برنامه تولید خودرو اعلام شود به طور طبیعی این مساله در حیطه اختیار مدیران خودروساز است. آنچه مشخص است برنامه تولید خودرو باید توسط مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور و همچنین مدیران عامل شرکت‌های خودروساز خصوصی با توجه به وضعیت حاکم بر این شرکت‌ها اعلام شود نه اینکه وزارت صمت برنامه تولید خودرو را به نوعی به مدیران خودروساز دیکته کند. اما مدیران ارشد وزارت صمت فارغ از شرایط حاکم بر شرکت‌های خودروساز در قامت سیاست‌گذار خودرویی هر ساله برنامه تولید خودرو را به خودروسازان دیکته می‌کنند. با این حال بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران صنعت خودرو با توجه به مذاکرات برجامی و همچنین پایان دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری، ابهامات زیادی را در مورد تعداد تولید محصولات خودرویی مطرح می‌کنند. به‌طوری‌که اگر مذاکرات برجامی نتیجه‌بخش و منجر به رفع تحریم‌ها شود به‌طور حتم تاثیر زیادی در تعداد تولید خودرو در شرکت‌های خودروساز به‌خصوص بخش خصوصی خواهد داشت. اما مقایسه آمار تولید خودرو در سال گذشته با هدف‌گذاری صورت گرفته برای سال ۱۴۰۰ رشدی حول و حوش ۲۵ درصد را نشان می‌دهد. رئیس هیات عامل ایدرو عدد تولید خودرو در سال گذشته را حدود یک میلیون دستگاه عنوان می‌کند. تولید حدود یک میلیون دستگاه خودرو در سال گذشته در شرایطی محقق شده است که در ابتدای سال ۹۹ وزارت صمت تولید یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی را هدف‌گذاری کرده بود. هر چند آمارها از رشد ۲۱ درصدی تولید خودرو در سال گذشته به نسبت سال پیش از آن حکایت دارد با این حال شاهد هستیم که به رغم این رشد تولید باز هم هدف‌گذاری صورت‌گرفته برای سال گذشته محقق نشده است. وزارت صمت در سال ۹۸ هم تولید حول و حوش یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی را هدف‌گذاری کرده بود که در نهایت خودروسازان توانستند عددی در حدود ۸۰۰ هزار دستگاه را محقق کنند. چنانچه خودروسازان بخواهند بر خلاف دو سال گذشته در سال‌جاری هدف‌گذاری اعلام شده توسط وزارت صمت را به‌طور کامل محقق کنند باید از پس برخی چالش‌هایی که در مسیر تولید آنها قرار دارد برآیند. بی‌تردید اصلی‌ترین چالش این چند ساله شرکت‌های خودروساز بازگشت تحریم‌های صنعت خودرو و خروج شرکای بین‌المللی است. بی‌شک اگر تحریم‌ها لغو شود، موانعی که در حال حاضر خودروسازان با آن دست به گریبان هستند از مسیر تولید این شرکت‌ها برداشته می‌شود بنابراین تحقق تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال‌جاری دور از دسترس نخواهد بود. اما اگر همچنان در روی همین پاشنه بچرخد و تحریم‌های صنعت خودروی کشور ادامه داشته باشد تحقق رشد تولید ۲۵ درصدی در پایان سال ۱۴۰۰ در قیاس با سال گذشته با اما و اگرهایی همراه خواهد بود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: دنیای اقتصاد
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com