0  |  0

«اورژانس کسب و کار» ناجی بنگاه‌های اقتصادی و مانع تعدیل نیرو

«اورژانس کسب و کار» ناجی بنگاه‌های اقتصادی و مانع تعدیل نیرو

رییس مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال گفت: راه‌اندازی اورژانس کسب و کار، ناجی کسب و کارها و به تبع آن مانع تعدیل نیرو است و به کمک اطلاعات جمع آوری شده سیاست‌های اشتغال نیز رصد و پایش می شود.
ایجاد اشتغال همواره مهمترین دغدغه دولت‌هاست اما در کنار این موضوع باید حفظ اشتغال موجود نیز مورد توجه قرار گیرد و نباید ایجاد واحدهای تولیدی جدید ما را از مشاغل و تولید موجود غافل کند. مقوله‌ای که سال گذشته از اولویت‌های نخست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود.
اشتغالزایی و صیانت از نیروی کار به صورت ویژه در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار داشت و طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی از جمله طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی، معافیت‌های بیمه کارفرمایی، مهارت آموزی در محیط کار واقعی و یارانه دستمزد در سطح استان‌ها ایجاد شد.
در کنار طرح‌های مذکور در روزهای پایانی سال گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اورژانس کسب و کار رونمایی کرد و طی روزهای اخیر در حساب کاربری خود در در توئیتر اعلام کرد که به کمک این سامانه از ریزش ۳۰۰ هزار نیروی کار خبر داد.
در این راستا با رییس مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال در خصوص چگونگی راه‌اندازی این سامانه گفت‌وگو کردیم.
«مرتضی محرم‌خانی» درباره ایده راه‌اندازی اورژانس کسب و کار اظهارداشت: ایده تشکیل مرکز مدیریت اورژانس کسب و کار توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه شد زیرا شاهد بودیم با وجود سیاستگذاری در زمینه کسب و کار با تعدیل و ریزش اشتغال مواجه بودیم.
وی افزود: در صورتی که سالیانه یک میلیون شغل ایجاد می‌کردیم و حدود ۳۵۰ هزار نفر شغل خود را از دست می‌دادند و دوباره با صرف هزینه هنگفت و سیاستگذاری جدید ناچار بودیم برای این افراد برنامه اشتغال تهیه کنیم.
رییس مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال اضافه کرد: بنابراین تصمیم گرفتیم سیستم هشداری تهیه کنیم تا بنگاه‌های اقتصادی که با مشکلات مختلف مواجه می‌شوند پیش از تعدیل نیروی کار، اعلام کنند تا با ارائه راه‌حل مناسب از بیکاری ۳۰ درصد نیروی انسانی جلوگیری کنیم.
وی بیان کرد: اواسط سال گذشته ایده اورژانس کسب و کار مطرح و مطالعات لازم در این زمینه انجام شد و پس از آن با مشارکت جهاد دانشگاهی این مرکز به صورت رسمی توسط وزیر تعاون افتتاح شد.
محرم خانی اظهارداشت: مرکز ملی پایش برنامه‌ها و سیاست‌های اشتغال در کنار اورژانس کسب و کار فعال است و در این مرکز پس از اخذ داده‌های مرکز اورژانس درباره عواملی که موجب اختلال فعالیت کسب و کارها می‌شود، سیاستگذاری‌ها و برنامه‌های اشتغال رصد و پایش می‌شود و این اطلاعات مهمترین آورده برای سیاستگذاری‌هاست.
وی اضافه کرد: در حال حاضر مرکز ملی پایش برنامه‌ها و سیسات‌های اشتغال کار خود را شروع کرده است و طبق برنامه از پیش تعیین شده در حال توافق با دستگاه‌های اجرایی هستیم چرا که نیاز به هماهنگی بین دستگاهی داریم.
رییس مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال گفت: تمامی کسب و کارها به صورت رسمی و غیررسمی مخاطب اورژانس کسب و کار است و تمایل داریم بنگاه‌های غیر رسمی به بنگاه رسمی تبدیل شوند، چون این تبدیل، به حوزه اقتصاد و بازار کار کمک می‌کند.
وی درباره روند انجام کار در اورژانس کسب و کار گفت: روند فعالیت این مرکز همچون اورژانس سلامت است به این صورت که پس از اینکه اطلاعات مربوط به مشکلات واحدها اخذ شود، پرونده‌ای تشکیل می‌شود و متناسب با مساله، پرونده به دستگاه اجرایی ارجاع می شود و کارشناس ملزم است مساله را بررسی کند و تا وصول نتیجه بر فرآیندها نظارت کند.
محرم خانی گفت: پیش بینی ما این است که با شروع به فعالیت اورژانس کسب و کار از تعدیل ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار نیروی کار در سال جلوگیری شود.
وی مهمترین هدف از تشکیل اورژانس کسب و کار و مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال را جلوگیری از تعدیل نیرو، جلوگیری از تعطیل شدن بنگاه‌های کسب و کار، هدایت درست منابع و بودجه اشتغال عنوان کرد و ایجاد این دو مرکز را دو آورده مهم سال ۹۹ دانست.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com